Reede 20. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kuumim tooraine on investoritele kättesaamatu

14. mai 2016, 12:00
Liitiumi kasutatakse laialdaselt igasugustes patareides, alates päikesepaneelidest kuni Tesla elektriauto akudeni.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160514/NEWS/160519819/AR/0/liitium.jpg

Liitium on viimase aja üks kuumimaid tooraineid, mille hinnad on märkimisväärselt kasvanud ning prognoosid roosilised, vahendab Reuters.

Samas on üks probleem – liitiumisse investeerimine on riskantne ja äärmiselt keeruline. Liitiumiga ei kaubelda ühelgi suuremal börsil ning futuurid ja swapid puuduvad. Futuurid on üks peamisi viise, kuidas investorid toorainetesse investeerivad. Parim viis liitiumisse investeerida on läbi aktsiate, kuid ka see ei ole nii lihtne, kui tundub.

Millest selline tähelepanu?

Enne investeerimisvõimaluste otsimist tuleks aga uurida, miks liitium praegu maailmas nii hinnas on. Kas tooraine on seda tähelepanu väärt?

Liitiumi hinnad on Hiinas kallinenud 7000 dollarilt 20 000 dollarini, selgub uuringufirma CRU andmetest. Tööstuse veebilehe Asian Metali andmetel on liitiumkarbonaadi hind tõusnud viimase 12 kuu jooksul 76 protsenti.

Peamiselt on liitiumi hinnatõusu seostatud niinimetatud Tesla-efektiga. See tähendab, et elektriautode populariseerimine suurendab nõudlust ka liitiumi vastu. See tekitab omakorda liitiumidefitsiidi. Tõsi, Tesla Motorsil on tõesti plaan oma tootmist märkimisväärselt laiendada. Ja tegemist ei ole ainsa autotootjaga, kel sellised plaanid.

Tundub, et teistest toorainetest eristab liitiumit ka asjaolu, et see ei sõltu niivõrd palju Hiina majandusest. Näiteks vase kogunõudlusest moodustab Hiina üle 50 protsendi. Ka teised metallid sõltuvad suuresti sellest, milline on Hiina hetkeolukord.

Mis teeb liitiumi eriliseks?

Tesla plaan toota miljon elektriautot on mõneti varjutanud liitiumituru teisi aspekte. Esiteks võib välja tuua, et liitium on väga mitmekesine metall ja sellel on palju kasutusalasid.

2015. aastal moodustasid patareid liitiuminõudlusest 44 protsenti. Prognoositakse, et 2020. aastaks kasvab see protsent 55 peale. Liitiumit kasutatakse ka keraamika, klaasi ning ravimite valmistamises.

Teine faktor on nõudlus, mida hakkab tõenäoliselt vedama just Aasia ja eelkõige Hiina. Aasia osakaal kogunõudlusest tõuseb 2020. aastaks 60 protsendini.

Peamine põhjus on selles, et Hiina elektriautode turg kasvab prognooside kohaselt kiiremini kui ülejäänud maailma. Ka muud valkonnad, kus kasutatakse rohkem patareisid, kasvavad tempokamalt.

Üleüldiselt võib öelda, et taastuvenergia ja elektriautod tagavad tõenäoliselt liitiuminõudluse kasvu. Muidugi juhul, kui patareide ehitamisel ei saavutata revolutsioonilist läbimurret.

Kui investor usub liitiumisse ja tahab sinna investeerida, siis tekib küsimus – kuidas?

Kui riskantne on liitiumisse investeerida?

Maailma suurim liitiumitootja on Tšiili kaevandaja SQM. Ettevõte on ka väetiste ja kemikaalide suurtootja, seega ei oleks tegemist ainult liitiumikaevandajasse investeerimisega.

Seda on näha ka kaevandaja aktsiahinnast, mis on tänavu langenud 6,8 protsenti. 2011. aasta tipuga võrreldes on aktsia kukkunud lausa 43 protsenti. Ettevõttele on probleeme tekitanud eelkõige kaaliumkarbonaadi müük, mis moodustab suure osa ka käibest.

Louisianas asuv Albermarle Corp on samuti kemikaalide ja liitiumi tootja – ettevõtte aktsia on sellel aastal kallinenud kolmandiku võrra. See näitab, et liitiumitootjate seast on väga raske võitjaid valida.

Philadelphias asuv FMC Corp toodab samuti kemikaale ja liitiumit. Tänavu on ettevõtte aktsia tõusnud 20,1 protsendi võrra.

On ka teine võimalus. Turul on üks liitiumisektorile pühendatud börsil kaubeldav fond – Global X Lithium. Kõige suurem osakaal on fondis FMC aktsiatel. Fondis on ka SQM ja Albermale. Tänavu on indeks kallinenud 16 protsenti.

Rohkem häid võimalusi sisuliselt ei olegi. Alternatiiviks on ka sendiaktsiad (pennystocks), kuid nedega võivad investorid väga suuri summasid kaotada.

Toorainemaailmas on olukord veidi irooniline. Liitium on toorainete hulgas üks väheseid, millel läheb hästi. Sellegipoolest pole rongi peale võimalik korralikult hüpata.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
14. May 2016, 12:03
Otsi:

Ava täpsem otsing