Norra Warren Buffetti edulugu

01. juuli 2016, 12:00
Norra Warren Buffettiks tituleeritud Kristian Siem.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160701/BORS/160629914/AR/0/AR-160629914.jpg
Ainult tellijale

Norra Warren Buffettiks ristitud Kristian Siem on alates 1987. aastast teeninud tootlust 30% aastas.

Siemi strateegia on osta naftasektori ja laevandusega seotud varasid, mille väärtus on langenud, ning hoida neid pikemat aega, panustades sel kombel uuele tõusule. Selline strateegia on kandnud vilja, sest alates 1987. aastast kuni 2014. aasta lõpuks oli tema juhitud ettevõtte Siem Industries väärtus paisunud 5 miljonilt dollarilt 2 miljardile dollarile. Praegu on väärtus aga märksa väiksem – löögi andis naftaturu keeruline aeg.

Kõik algas ligi 50 aastat tagasi

Siemi karjäär algas 1970. aastatel, kui 20. eluaastates tuli ta ideele osta 22 miljoni dollari eest naftapuurtorn. Sel hetkel Siemil sellist raha polnud, kuid ta leidis erainvestoreid, kellega koos suudeti raha kokku saada.

Ometi ei läinud kõik alguses kui võluväel, sest vastuolud investorite vahel ähvardasid projekti läbi kukutada. Keerulisel ajal näitas Siem häid juhiomadusi ja tal õnnestus veenda investoreid projekti headuses. „Minu entusiasm ja veendumus nakatas ka inimesi minu ümber. Nad nägid, et Kristian oli seal ja säras sihikindlusest ning ta oli nõus ka enda raha projekti investeerima,“ meenutas Siem raamatu „Concentrated Investing“ („Keskendunud investeerimine“) veergudel. Lõpuks müüdi 22 miljoni dollariline projekt edasi 32,5 miljoni dollariga.

Õppis vigadest

1981. aastal sisenes Siem laevaärisse, kui ostis naftapuurimislaeva Diamond M Dragon 32 miljoni dollariga. Ta rentis laeva välja. Aasta hiljem kaalus ta oma võimalusi. Siem oleks võinud laeva müüa kuni 70 miljoni dollariga, kuid otsustas seda mitte teha. Selle asemel viis ta laeva Briti laevanduskontserni Common Brothers koosseisu, lootes nii saada ettevõttes suure aktsiapaki omanikuks.

Paraku ei teadnud ta, mis seisus olid Common Brothersi laevad – need oli halvasti hooldatud ja kaotasid ettevõttele pidevalt raha. Kui Siem läks kord ühe nende tankeri pardale, avastas ta, et ainult laeva baar oli remonditud, ülejäänud oli jäetud lagunema. „Laeva personal kohtus igal õhtul baaris, mis nägi tõesti väga hea välja. Ülejäänud laev tahtis koost laguneda. Ma ei mäleta, palju Common Brothersi aktsia tol hetkel maksis, kuid see polnud kindlasti oma sellist hinda väärt,“ ütles Siem.

Common Brothers oli Siemile toonud kaela probleeme, millest üle saamiseks kulus neli aastat. Vaatamata sellele ei jätnud Siem laevanduses jonni, vaid liikus edasi teekonnal, mis tõi talle hiljem suurt edu.

Siemile kuuluva ettevõtte Subsea7 laev.

Investeerimisfilosoofia

Siem on investeerides alati järginud ühte printsiipi – investeerida pikaajaliselt. Tema iseloomuomadused on võimaldanud tal tulla toime olukordadega, kust paljud investorid oleks jalga lasknud. Ta on oma hoiakutelt fondijuhi moodi: eesmärk on tagada investeeringutele tootlus ja hoida investoreid õnnelikuna.

Oma edu suurimaks saladuseks peabki ta pikaajalist vaadet. „Tavainvestorid tulevad ja lähevad ning võivad müüginuppu vajutada igal hetkel. Sektori suurimatel investoritel sellist luksust pole, nad peavad mõtlema pikaajaliselt. Ma usun, et edu tagabki see, kui alati mõelda pikaajaliselt,“ ütles Siem.

Kuidas leiab Siem väärtust?

Siemi hinnangul leiab parimat väärtust siis, kui oled mõnes valdkonnas kogenud. Tänu valdkonnateadmistele mõistab investor erinevate varade arenguid, teenimisvõimalusi ja seda, kuidas turg võib varasid hinnata.

„Ma teadsin kõigi 118 veealuse naftaplatvormi nime, kus need maailmas asusid ja mis lepingutega need seotud olid. Ma tulin naftatööstusesse noorelt, mul oli väga hea arusaam kõigest, mis siin toimus. Nägin head võimalust panna kogu enda varandus energiasektorisse,“ ütles Siem. Naftasektor on tema valdkond olnud kogu elu.

 

Norra ajakirjanik: Siemi vara väärtus on järsult langenud

Norra finantsajalehe Finansavisen ajakirjanik Carsten Anden¿s ütles, et nafta hinna langus on mõjutanud ka Kristian Siemi käekäiku.

„Mul pole mingit põhjust kahelda tema pikaajalises tootluses, kuid tema varade väärtus on 2015. ja 2016. aastal nafta hinna languse tõttu järsult kukkunud,“ ütles Anden¿s. „Tema suurimad osalused on naftaettevõttes Subsea 7 ja laevandusfirmas Siem Offshore.“

Siem Offshore'i eelmise aasta puhaskahjum oli 192 miljonit dollarit. 2014. aastal oli ettevõte 73 miljoni dollariga kasumis. Subsea 7 sai eelmisel aastal 17 miljonit dollarit puhaskahjumit. 2014. aastal oli puhaskahjum 337 miljonit dollarit.

10 dollarit barreli eest

Eelmise aasta septembris kirjutas Norra finantsväljaanne Dagens N¿ringsliv, et Siem on Siem Offshore'i ja Subsea 7 kaudu kaotanud paberil üle 660 miljoni dollari. Põhjuseks oli nafta hinna rohkem kui 50protsendiline kukkumine. Norra väljaande teatel valmistus Siem toona 10dollariliseks naftabarreliks. Nafta hind oli siis 49 dollarit.

„Prognoosime pikaajalist langust, mis tähendab, et peame vähendama oma võlataset,“ ütles Siem, kes uskus, et madalseis naftaturul kestab vähemalt 2 aastat.

Siem Offshore kaasas samal kuul 100 miljonit dollarit uute aktsiate müümisega. Kristian Siem ütles, et ükski pank ega teine osapool poleks soovinud neile raha anda. Uut kapitali kasutati puhvrina, et kindlustada end nafta hinna järsu languse vastu.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
01. July 2016, 11:58
Otsi:

Ava täpsem otsing