Tesla puhul kaks miinust plussi ei tee

30. juuni 2016, 18:00
Tesla Model S
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160630/BORS/160629756/AR/0/AR-160629756.jpg
Ainult tellijale

Tesla Motors teatas enne jaanipäeva, et plaanib osta päikeseenergia paneele tootva SolarCity, kuid investorite ja analüütikute reaktsioon sellele oli kõike muud kui positiivne.

Kas kahe negatiivse rahavooga ja kahjumis ettevõtte liitmine võib olla kasulik samm või toob see Tesla aktsionäridele rohkem kahju?

Tesla käis juuni eelviimasel nädalal välja plaani osta SolarCity Tesla aktsiate eest väärtuses kuni 2,8 miljardit dollarit. Uudisele järgnenud börsipäeval kukkus Tesla aktsia üle 10%. Mõlemad firmad on kahjumis ning töötavad negatiivse rahavooga. SolarCity oli enne ostuplaani avalikustamist aastaga kaotanud üle 60% turuväärtusest.

“Me ei ole selle plaani üle õnnelikud,” lausus Wall Street Journalile analüütik Sam Korus, kelle firma ARK Investment Management omab kolme eri fondi kaudu 75 000 Tesla aktsiat. Korusi sõnul hääletavad nad tõenäoliselt SolarCity ülevõtmise vastu.

Korus ei ole ainus analüütik, kes on väljendanud pettumust Tesla plaani suhtes. Kriitika on olnud laialdane ja seda nii investorite kui analüütikute suu läbi.

“Meie arvates võib see olla tähelepanu häirija, mida poleks vaja. Teslal on juba praegu väga agressiivsed tootmisplaanid 2018. aastaks ning SolarCity lisamine võib muuta firma tegevuse ja raamatupidamise keeruliseks,” kirjutas UBSi analüütik Colin Langan. Tema sõnul vajab SolarCity tõenäoliselt lisakapitali, et edasi tegutseda ja äri kasvatada, ning see vaid kiirendaks Tesla rahapõletamise tempot.

Analüütikutel tõmbus kulm kortsu

Tesla üks tuntumaid ja toetavamaid analüütikuid Adam Jonas kirjutas Morgan Stanley uudiskirjas, et SolarCity ost ei aita Teslal kapitaliturgudelt lihtsamini raha saada, ei vähenda firma rahapõletamise tempot ega aita Teslal paremaid autosid toota. Jonas alandas Tesla aktsia hinnasihti 333 dollarilt 245 dollarile.

Jonase analüüs on tähelepanuväärne ja võib näidata suurema trendi algust. Läinud suvel määras ta Teslale 465dollarilise hinnasihi ning ütles, et Teslal on unikaalne võimalus hakata domineerida iganenud autotööstuse üle. Ajaga on aga nii Jonas kui ka ülejäänud Wall Street muutunud Tesla suhtes tagasihoidlikumaks.

FactSeti andmeil on Wall Streeti analüütikute keskmine soovitus Tesla aktsiale “hoia” ehk ei soovitata ei osta ega müüa firma aktsiaid. Keskmine hinnasiht on endiselt suhteliselt kõrge 252 dollari juures, mis teisipäevase seisuga viitab 25%-lisele tõusupotentsiaalile.

Kõige rohkem on analüütikutel pinnuks silmas see, et Tesla rahavoog on alates loomisest olnud negatiivne ning prognoosi kohaselt jõutakse plussi alles 2019. aastal. Ühtlasi pole firma ühelgi aastal teeninud kasumit. Täpselt sama kehtib ka SolarCity kohta.

Kokkuliidetud ettevõtted tekitaks põhimõtteliselt taastuvenergia konglomeraadi, ütles UBSi analüütik Langan. Tema hinnangul oleks see segav tegur, mitte positiivne asjade käik. Langan soovitab Tesla aktsiaid müüa ja hoida SolarCity omasid.

Mängus võimalik huvide konflikt

Investoritele on vastukarva ka tõsiasi, et sidemed kahe firma vahel on niisamagi väga tugevad ja kuskil võib peituda huvide konflikt. Elon Musk on mõlema firma suurim aktsionär, omades kummastki üle 20%. Lisaks on Musk SolarCity nõukogu esimees ning Tesla tegevjuht ja nõukogu esimees.

Muski nõod Lyndon ja Peter Rive on SolarCity asutajad ning nõukogu liikmed. Lisaks on Tesla kaasasutaja JB Straubel SolarCity nõukogu liige ning riskikapitalist Antonio Gracias on mõlema firma nõukogus.

SolarCity lõi küll eraldi komitee, et hinnata Tesla pakkumist. Musk astus protsessis osalemisest kõrvale ning ütles, et vaid asjaga mitte seotud aktsionärid mõlemast firmast saavad hääletada. Esialgu pole aga veel selge, kes need võiks olla.

Kõigele vaatamata jagub Muskile toetajaid. Üks neist on Global Equities Researchi analüütik Trip Chowdhry. “Suur, julge ja laienev võidab enesega rahulolevaid firmasid.” Chowdhry soovitab praegust Tesla aktsia nõrkusehetke ostmiseks ära kasutada. Kuid Chowdhry on tugevalt vähemuses.

Lõpuks taandub kogu vaidlus küsimusele, kas Elon Musk liidab kaks raskustes firmat, mis hakkavad üksteist aeglustama, või tahab teha tehingu, mis alles tagantjärele tundub täiesti loogiline ja nutikas? Enamus usub praegu esimest varianti.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. June 2016, 18:00
Otsi:

Ava täpsem otsing