Teemandid on igavesed - idufirma loob vääriskive

17. september 2016, 17:00
Sõrmus
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160917/BORS/160919799/AR/0/AR-160919799.jpg

Silicon Valley idufirmade seas on suurt põnevust tekitamas päris teemantidega identseid vääriskive loov firma, millele on õla alla pannud teiste seas ka Oscari võitnud näitleja Leonardo DiCaprio.

Looduses tekivad teemandid süsinikust miljonite aastate jooksul enam kui 100 kilomeetri sügavusel. Vääriskivide tekkimiseks läheb tarvis kõrget temperatuuri ning suurt rõhku.

Idufirma Diamond Foundry toodab teemanteid aga oluliselt lihtsamalt ja kiiremini, nimelt plasmareaktoris. Teemanti valmimisel laborikeskkonnas on oluline, et olemas oleks päris loodusest saadud nii-öelda põhiosa, mida siis reaktoris suuremaks kasvatama hakatakse. Diamond Foundry saab oma teemantide põhimaterjali Kanadast. Ettevõtte eesmärk on toota teemanteid, mis on looduslikest täiesti eristamatud.

Teemantide negatiivne kuvand

Kuigi Marilyn Monroe teadis, et teemandid on tüdruku parimad sõbrad, on vääriskivi kuvand olnud läbi aegade pigem negatiivne. Väga tuntud on näiteks vereteemanti mõiste, millega tähistatakse teemante, mida on kaevandatud sõjatsoonides ning mille eesmärk on rahastada ülestõuse ja veriseid kokkupõrkeid. Samuti on teemandid olnud segatud muudessegi negatiivsetesse tegevustesse: näiteks sunnitakse tuhandeid Sierra Leone naisi, lapsi ja mehi kaevandustöödest osa võtma, kusjuures kaevandamine ise on algeline ning füüsiliselt väga koormav.

Maailmas reguleerib teemantidega kauplemist Kimberly Protsess, mis on teada andnud, et vereteemandid on moodustavad vaid 0,1% praegu turul kaubeldavatest teemanditest.

Diamond Foundry juht Martin Roscheisen lausus, et tema ettevõtte toodetud teemandid on ausad ning kahtlasi praktikaid nende puhul kasutatud ei ole. “Meile meeldivad ettevõtted, mis teevad head ning on seejuures ka kasumlikud,” avaldas Roscheisen, kuidas teemantide loomise äri alguse sai. Kui mehe ja tema sõprade päikeseenergiaga tegelev ettevõte Nanosolar mõne aasta eest tegevuse lõpetas, tahtsid nad oma meeskonnaga luua midagi erilist ja jätkusuutlikku. Pärast kahte aastat põhjalikku uurimis- ja ettevalmistustöid avaldas ettevõte möödunud aasta novembris oma esimese tehislikult loodud teemanti.

DiCaprio märkas

Diamond Foundry on meedias palju tähelepanu saanud ning kaasanud kokku 100 miljoni dollari jagu investeeringuid. Suurnimede seas on ettevõttesse panustanud ka Twitteri asutaja Evan Williams ning ka näitleja ning keskkonnaaktivist Leonardo DiCaprio. Viimane, muuseas, mängis paljude aastate eest filmis “Vereteemant” ning põhjendas oma soovi ettevõttesse investeerida just seetõttu, et ta hindab selle eetilist külge.

“Alguses ei teadnud meist mitte keegi, kuid Silicon Valley jaoks on teemantidega tegelev ettevõte üsna haruldane ning seetõttu hakkas jutt inimeste seas levima,” meenutab  Roscheisen.

Uudne lähenemine

Iseenesest pole laboris valmivad teemandid uudis. Küll aga on nende ettevõtete puhul korduvalt ette heidetud, et nad kasutavad väga ressursimahukaid vahendeid ning teemantide teke võtab liiga palju energiat ja on seetõttu keskkonnale kahjulik.

Diamond Foundry kasutab oma plasmareaktori käimaajamiseks aga ainult tuule- ja vee-energiat.

Reaktor toodab plasmat temperatuuriga 5537 kraadi, mis on võrdne Päikese pinnatemperatuuriga. Lisaks on reaktoris suur rõhk ning ka jahutustehnoloogia. Kõige suurem teemant, mille Diamond Foundry praeguseks tootnud on 12-karaadine. 

Roscheiseni sõnul on teemandid inimeste seas väga populaarsed ning vähemasti praegu ületab nõudlus pakkumist.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
17. September 2016, 17:06
Otsi:

Ava täpsem otsing