Autofirmade müük kasvab, aktsiad langevad

30. september 2016, 14:45
Rahvaauto müüs selle aasta esimese kuue kuuga maailmas kõige rohkem sõidukeid.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160930/BORS/160939973/AR/0/AR-160939973.jpg
Ainult tellijale

Automüügi kasv Ameerika Ühendriikides, Hiinas ja Euroopas pole aidanud kergitada autotootjate aktsiaid.

Rohkem kui poole aasta jooksul on autode müük kogu maailmas kasvanud. Abiks on siin kindlasti olnud ka madal bensiini hind, mille tõttu on suurenenud näiteks linnamaasturite ning väikeste veoautode müük. Mõnevõrra üllatuslikult on aga automaailma müügitabeli esikohale pärast eelmisel aastal lahvatanud emissiooniskandaali naasnud Volkswagen, kuid Toyotaga käib tihe rebimine.

Üha rohkem on autotootjad hakanud liikuma uute tehnoloogiate – eelkõige isesõitvate autode – poole ning praegu pole veel selge, kuidas see autoturgu tervikuna mõjutab.

Tugev bränd, nõrk aktsia

Vaatamata emissiooniskandaalile pole inimesed Volkswagenile selga pööranud. Rahvaauto müüs esimese kuue kuuga maailmas 5,12 miljonit sõidukit, olles sellega autode müügiedetabeli tipus. Toyota müüs sama ajaga 4,99 miljonit sõidukit ning General Motors 4,76 miljonit.

Vaatamata headele näitajatele, pole Volkswageni aktsia hoogu sisse saanud ning aasta algusest on see langenud 12 protsenti. Põhjus peitub suurtes kompensatsioonides, millega Volkswagen seisab silmitsi nii Ameerika Ühendriikides kui ka Euroopas. Otsus trahvisumma kohta USAs tuleb Volkswagenile selle aasta lõpus. Analüütikute hinnangul võib see ulatuda 15 miljardile dollarile. Ka Euroopa Liidus võib VW-le „dieselgate’i“ tõttu kopsakas trahv tulla. Õigusvolinik Vera Jourova kutsub Euroopa riike tegema juurdlust enda territooriumidel selle kohta, kas VW on rikkunud sealseid seadusi või mitte.

Näiteks eelmisel kuul näiteks Itaalia Volkswagenile 5 miljoni euro suuruse arve, sest autotootja reklaam Itaalias diisli heitmenäitude kohta ei vastanud tõele.

Lisaks nõuetele peab Volkswagen Euroopa Liidus tagasi kutsuma 8,5 miljonit sõidukit, et varustada need tarkvaraga, mille abil paiskub mootori töötamise ajal õhku vähem saastet. Kokku puudutab Volkswageni skandaal maailmas rohkem kui 11 miljonit autot.

Teistel suurtootjatel samuti probleemid

Toyota Motor teatas juunis, et kutsub tagasi 3,37 miljonit sõidukit kogu maailmas, et vahetada välja turvapadi ning parandada heitgaasi väljalaskesüsteemi. Turvapadja tõttu kutsutakse tagasi 1,43 miljonit sõidukit, heitgaasisüsteemi vea tõttu 2,87 miljonit sõidukit.

Turvapadja probleemid vaevavad ka General Motorsit ning seetõttu kutsub autotootja üle kogu maailma parandusse 3,64 miljonit sõidukit. GM jõudis probleemini pärast seda, kui 2014. aasta Silverado mudel tegi avarii ning juurdlus näitas, et turvapadi ei töötanud.

Fiat Chrysler teatas septembris, et kutsub vigase turvapadja ja turvavöö kinniti tõttu tagasi 1,9 miljonit autot. Selgus, et laupkokkupõrke korral võivad nii turvapadi kui ka turvavöö kinniti reisijaid alt vedada. Praegu seostatakse selle probleemiga kolme inimese surma, viis inimest on saanud vigastada.

Ka Toyota, GMi ning Fiat Chrysleti aktsial pole sel aastal hästi läinud. Toyota on langenud 22 protsenti, General Motors 8,3 protsenti, Fiat Chrysler lausa 30 protsenti.

Prognoositakse väiksemat kasumit

Aktsiate nõrk esitus võib olla tingitud asjaolust, et analüütikute arvates on oodata järgnevatel kvartalitel väiksemat kasumit. Kui esimeses ja teises kvartalis suurenes S&P 500 indeksisse kuuluvate autofirmade kasum eelmise aastaga võrreldes vastavalt 56,2% ja 16,2%, siis Zacks Investment Researchi hinnangul langeb kasum kolmandas kvartalis keskmiselt 17,6% ja neljandas kvartalis 15,2%.

Ford Motor on teatanud, et ootab järgmisel aastal väiksemat kasumit, kuna teeb suuremaid kulutusi isesõitvate ja elektriautode väljatöötamisel. Eelmisel nädalal langetas Ford 2016. majandusaasta maksueelse kasumi prognoosi 10,8 miljardilt dollarilt 10,2 miljardile dollarile. Sel aastal pole hästi läinud ka Fordi aktsial, mis on langenud üle 15%. Ford teatas, et augustis müüs ta 8% vähem sõidukeid kui eelmine aasta samal ajal.

Vaatamata sellele prognoosib Bank of America Merrill Lynch, et õitseng USA autotööstuses jätkub kuni 2018. aastani. Erilist edu näeb investeerimispank just Fordile, General Motorsile ja Hondale, kellele prognoositakse rekordilist müügitulemust.

Vaadates aga autofirmade aktsiahinna esitust sel aastal, näib õigus olevat pessimistidel.

Tulevikutrend – isesõitvad autod

Üha enam on autoturul hakatud rääkima isesõitvatest autodest, kuna digitaliseerimine, automatiseerimine ning uued ärimudelid on tekitanud revolutsiooni mitmes sektoris ning autotööstus ei saa seetõttu olla erand.

Eksperdid ei oska praegu öelda, milline võiks välja näha autotööstus järgmise 10–15 aasta jooksul. Isesõitvaid autosid on hakanud arendama kõik suuremad autofirmad ning see näitab, et sellest saab tulevikutrend.

Uuringufirma McKinsey prognoosi järgi võivad isesõitvad autod kui uus ärimudel kasvatada 2030. aastaks autofirmade müügitulu umbes 30% ehk kokku 1,5 triljoni dollari võrra.

Vaatamata autojagamisteenuste, nagu Uber, kiirele kasvule ei näe McKinsey automüügile järgnevatel aastatel langust. „Viimase viie aastaga on automüük kasvanud maailmas keskmiselt 3,6%, järgnevatel aastatel on kasvuhoog väiksem. Kuni aastani 2030 kasvab automüük aastas keskmiselt 2 protsenti,“ seisis McKinsey analüüsis, mille järgi on aastal 2030 15% uutest müüdud autodest isesõitvad.

Kokkuvõte. Autofirmade aktsiad on suure languse teinud, kuigi müük pole järsult kukkunud. Võimalik, et investorid valmistuvad madalama kasvuga perioodiks ning näevad seetõttu autofirmadele väiksemat kasumit. Turule lisanduvad uued tehnoloogiad, nagu isesõitvad autod, kuid nagu McKinsey uuring näitas, ei pruugi autofirmade jaoks olla tegemist negatiivse asjaoluga.

Üks aktsiate languse põhjus võib olla ka see, et ilmselt seisab ees USA intressimäärade tõstmine ja see muudab autode liisimise kallimaks. Mureks võib põhjust anda ka Hiina majanduse aeglustumine.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. September 2016, 14:12
Otsi:

Ava täpsem otsing