Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Uber põletab miljardeid dollareid

    Uber põletab rahaFoto: EPA

    Taksoteenust pakkuva Uberi turuväärtus on Wall Street Journali Unicorn Database’i andmetel kasvanud 68 miljardi dollarini, idufirma on ühtlasi maailma suurim erafirma, vahendab ZeroHedge.

    Nende kasv on olnud märkimisväärne, aga Uberil on suur probleem: nad põletavad tohutult raha ning olukord muutub iga kvartali järel järjest hullemaks.
    Augustis teatas Bloomberg, et Uberi esimese poolaasta kahjum oli umbes 1,4 miljardit dollarit. Samal ajal oli ettevõtte käive 2 miljardit dollarit. Kusjuures Uber on kasutanud riskikapitali raha peamiselt selleks, et konkurente välja süüa.
    Hiina kõige kurja juur
    2015. aastal oli kahjum 2 miljardit dollarit ja selle aasta teise kvartali seisuga oli Uber kaotanud kogu ettevõtte ajaloo jooksul 4 miljardit dollarit. Sellest 2 miljardit kaotas Uber väidetavalt Hiinas, sest ettevõte ei suutnud sealsel turul läbi lüüa. Suve lõpus otsustati turust üldse loobuda.
    Esimese poolaasta kahjum tuli siis, kui väideti, et USAs on Uberi seis paranemas. Ettevõte lubas esimeseks kvartaliks kasumis olla, mida suudeti USAs ka teha, aga hiljem on kahjumid muutunud hoopis suuremaks.
    „On raske leida näidet minevikust, kus ettevõte oleks nõnda palju raha kaotanud. Webva ja Kozmo.com, mis surid tehnoloogiamulli lõhkemise järel välja, kaotasid kahepeale kokku vaid miljard dollarit. Amazon.com on samuti kuulus selle poolest, et ettevõte suurendas oma turuväärtust ning kaotas samal ajal raha, aga ettevõtte suurim kaotus oli 1,4 miljardit dollarit (2000. aastal). Uber ületas selle numbri 2015. aastal ning teeb seda uuesti ka sellel aastal,“ kirjutas Bloomberg.
    Kolmandas kvartalis kaotas Uber veel 800 miljonit dollarit, mis tähendab, et selle aasta esimese üheksa kuuga oli ettevõtte kahjum 2,2 miljardit dollarit. Hea uudis (ja ka halb uudis) on see, et ettevõtte käive samal ajal tõusis, vaatamata sellele, et Hiinast lahkuti. Peale selle teatas Uber, et esimese kuue kuu käive ulatus 3,76 miljardi dollarini ning Bloombergi andmetel peaks selle kalendriaasta käive olema 5,5 miljardit dollarit. Probleem on aga eelkõige selles, et selle aasta lõpuks on Uber põletanud tõenäoliselt 3 miljardit dollarit.
    Sõidutasud kasvavad aeglaselt
    Teine probleem on sõidurahade kogumaht, mida reisijad Uberi juhtidele maksavad ja mille kasv on märgatavalt aeglustunud. See oli kolmandas kvartalis 5,4 miljardit dollarit, mis on veidi suurem kui teises kvartalis (5 miljardit) ja tunduvalt suurem kui esimeses kvartalis (3,8 miljardit). Osaliselt võib kasvu aeglustumist seletada Hiinast lahkumisega.
    Suurim probleem on aga see, et käibekasvule vaatamata on Uberi kahjum proportsionaalselt tõusnud. See võib anda märku, et ettevõte ei suuda oma finantsseisu kontrollida. Esimeses kvartalis kaotas ettevõte 580 miljonit dollarit ja teises juba 800 miljonit dollarit.
    Isegi USAs – Uberi koduturul – jätkab ettevõte kahjumi teenimist. Tõsi, esimeses kvartalis suudeti ettevõte napilt plussi viia, aga teises kvartalis kaotati USA turul 100 miljonit dollarit. Kahjum suurenes tõenäoliselt ka kolmandas kvartalis, ütlesid asjaga kursis olevad inimesed. Uberi USA turu suurim konkurent – Lyft – on lubanud investoritele, et kvartaalne kahjum ei ületa 150 miljonit dollarit.
    Mida see kõik tähendab? Uberi finantsjuht Gautam Gupta ütles teise kvartali järel investoritele, et kaotused on tingitud eelkõige juhtidele makstavatest tasudest. See tähendab, et Uber jätkab turuosa võitmiseks hindade alandamist.
    Praegu on see plaan töötanud ning Uber domineerib kõigil suurematel turgudel (välja arvatud Hiina). See töötab aga seni, kuni Uber on nõus oma raha turuosa suurendamiseks põletama. See jätkub, kui investorid on nõus ettevõttesse pumpama järjest suuremaid summasid. Saudi Araabia on viimased kaks aastat naftaturul samamoodi käitunud, aga see strateegia maksis neile valusalt kätte.
    Allpool olevalt graafikult on näha, et Uberi konkurentide pankrotistamine ei tule Uberil väga hästi välja.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.