Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Saudi Araabiat ähvardab naftakrahh

    Khuraisi naftaväli Saudi AraabiasFoto: epa

    Saudi Araabia au ja uhkuse, riikliku naftafirma Saudi Aramco IPOni on jäänud aasta ning analüütikud spekuleerivad, et huvi selle vastu saab olema ahtake ja saudid jäävad häbisse.

    Saudi Araabia ametlike teadaannete kohaselt on nende naftafirma väärt 2 triljonit dollarit.
    Saudid viivad börsile vaid väikese osa Aramcost, 5%, mille väärtus peaks seega olema 100 miljardit dollarit. Analüütikud usuvad, et tegelikult teenivad saudid sellest vaid väikese osa.
    Nii olla naftafirmade analüüsile keskendunud Wood Mackenzie teatanud oma klientidele erakirjas, et Saudi Aramco tegelik väärtus jääb ainult 400 miljardi dollari juurde. Šotimaal tegutsev uuringufirma pole sellele siiski ametlikku kinnitust andnud ega soovinud Bloombergile antud küsimust kommenteerida. 
    Saudi Aramco kõneisik on omakorda teatnud, et ettevõte ei plaani kommenteerida spekulatsioone IPO kohta.
    Saudid isegi kahtlevad
    Investorid ja ekspertid on Saudi Aramco puhul kahtleval seisukohal. Teadupärast ei avalda ettevõte oma majandusaruandeid, samuti ei tasu saudide puhul imestada, kui nad enne IPOt teavitavad maksusoodustustest naftakompaniidele, mis peaksid kunstlikult aitama teha ettevõte investoritele atraktiivsemaks. Juhul, kui IPO peaks olema edukas ning minema nii nagu saudid on plaaninud, tähendab see lisaraha riiklikku investeerimisfondi, mida saab seejärel majanduse mitmekesistamiseks kasutada.
    Tõsi, kõik eelnev on suure küsimärgiga ning Saudi Araabia anonüümseks jääda soovinud valitsusametnike sõnul on saudid isegi IPO pärast juba mures. Praegusel kujul olla saudide endigi sõnul Aramco väärtus vaid 500 miljardit dollarit. Mõningatel andmeil olla saudid suisa valmiski alandama hinda 1 triljonile dollarile, mis omakorda vähendaks IPO 50 miljardile, millest omakorda saudid võiksid analüütikute sõnul kindlad olla ainult 25 miljardil dollaril.
    Nafta ebaselge tulevik
    Saudi Aramco paljudelegi edevana tundunud 2 triljonise väärtuse käis eelmise aasta märtsis välja kuningriigi asekroonprints Mohammed bin Salman. Juba siis pööritasid analüütikud silmi ning küsisid, kas tõesti on naftafirma väärtus nõnda kõrge. Peamiselt toodi siis välja kaks probleemi, mis on praegugi väga aktuaalsed.
    Esiteks muidugi see, kuivõrd aktiivselt Aramco suudab naftat toota ning kas maailm pikas perspektiivis üldse nõnda palju naftat vajab. Mitmed autotootjad, näiteks Toyota, on teatanud, et tahavad hakata tootma keskkonnasõbralikke autosid ning täielikult loobuda aastaks 2050 sisepõlemismootoritega neljarattalistest.
    Teise põhjusena tuuakse välja saudide poliitika ning maksusüsteem. Praeguse seisuga maksab Saudi Aramco riigile 20% käibest ning tasub 85% suurust tulumaksu. See tähendab, et ettevõttel jääb üsna vähe vaba raha, mida võiks investoritele maksta dividendideks.
    Mõistagi räägitakse Saudi Aramco puhul ka poliitilistest riskidest. Riiklike naftakompaniide ümber on korruptsioonidraamasid ning sahkerdamist nähtud varemgi, viimase aja näidetest võib tuua kasvõi Brasiilia riikliku naftakompanii Petrobras, milles toimunu üle käib juurdlus siiamaani. Teisalt mõjutavad naftafirmasid ka välised tegurid, näiteks Rosnefti käekäiku on mõjutanud märkimisväärselt Venemaa vastased sanktsioonid.
    Allianz Global Investors, mis omab näiteks Exxoni, Shelli ja BP Plc aktsiaid, on kõige selle taustal öelnud, et Saudi Aramco aktsiaid ilmselt osta ei plaani.
    “Me oleme üldiselt seisukohal, et kui ettevõte on nii tugevalt riigiga seotud, on see pigem väheatraktiivne investeering,” ütles Allianzi analüütik Rohan Murphy.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Parima juhi konkursile esitati rekordiliselt üle 100 tippjuhi Vaata täisnimekirja
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Konkursile "Parim juht 2024" esitati 110 tippjuhti, kelle seast selgub võitja mais Pärnu juhtimiskonverentsil.
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Nädala lood. Eestlased hulluvad Hispaania kinnisvaraäri järele, kutsehaigus tõi firmale ootamatu nõude, suur tehas läks Lätti
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.
Äripäeva selle nädala populaarsemad lood ja teemad puudutasid Hispaanias kinnisvaraäri ajamist.