Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Milliseid autotootjaid ootab Nokia saatus?
Microsoft ei hakkanud arvutitööstust domineerima riistvara, vaid Windowsiga. Siis tuli Apple ning sellest sai maailma suurima turuväärtusega avalik ettevõte – mitte ainult tänu telefonile, vaid ka tarkvarale.
Nüüd võib ettevõte nagu Tesla teha autode puhul sama moodi, ütles tehnoloogiasektori investor Marc Andreessen, kes on kaasasutanud investeerimisfirma Andreessen Horowitzi.
„Praegu ei ole maailmas ühtegi autofirmat, mis annaks kõigile märku, et see on nende eesmärk. Nad kõik ütlevad, et nad teevad kõige paremini autosid ning tarkvara on teine komponent, mis käib eraldi autodesse,“ ütles Andreessen. „Meie väide seisneb selles, et nad eksivad ning tegelikult voolab kogu väärtus tarkvaratootjasse. Kogu autos viibimise kogemuse määrab ära tarkvara.“
Andreesseni kommentaarid tulevad ajal, mil Fordis on toimuvad suured muutused. Seni ettevõtet juhtinud tegevjuht
asendati isesõitvate autode eksperdiga. See juhtus vaid mõni päev pärast Andreesseni intervjuud ning näitab, et isesõitvate autode võidukäik on täiesti reaalne. Need autod ei põhine ainult sensoritel, vaid kasutavad ka algoritme, mis koguvad andmeid ning teevad prognoose.
Keegi ei taha Nokia saatust
„Telefonide hulgas olid kunagi ettevõtted nagu Nokia, Rim ja teised, kes tegid telefone ning suhtusid tarkvarasse kui mingisse lisandisse,“ ütles Andreessen. „Autotootjate uus tegevjuhtide põlvkond teab seda ning töötab ka selle kallal. Nad veedavad Silicon Valleys suhteliselt palju aega ja kontakteeruvad ka meiega. „Me ei taha olla autotootjate seas olev Nokia,“ ütlevad nad.“
Andreessen on kuulus oma väite poolest, et „tarkvara sööb maailma ära“. Ta prognoosib, et iga toode või teenus, mis saab muutuda tarkvaraks, muutubki tarkvaraks. Lisaks sellele väidab Andreessen, et riistvara tootjad, kes ei tooda raudvarale vastavat tarkvara (näiteks autotootjad), ei saa varsti toodete pealt enam suuremat kasumit.
Tema riskikapitalifirma on investeerinud isesõitvaid autosid arendavatesse ettevõttetesse nagu Comma.ai ja DeepMap.
Autodes on järjest rohkem tarkvara
„On selge, et autodes on praegu palju rohkem tarkvara kui 10 või 20 aastat tagasi,“ ütles Andreessen. „Kõik teavad seda. Võib öelda, et autotootja, kes teeb 10 aasta pärast parimat tarkvara, on võitja.“
Andreessen tõi näiteks Apple’i. Ettevõte on vertikaalse integratsiooni musternäidis – Apple kontrollib nii tarkvara- kui ka riistvara tootmist. Ettevõte tagab sellega, et erinevad tooted töötavad üksteisega koos valatult ning müüa on võimalik ka erinevaid rakendusi.
See on kontrastne horisontaalse mudeliga, mida kasutab näiteks Microsoft. Ettevõte toodab tarkvara – Windowsit, Outlooki ja Wordi, mida on võimalik kasutada paljude erinevate firmade masinatega.
Andreessen ütles, et autotööstuse tulevikku võivad domineerima hakata mõlemad mudelid. Praegu on eelis Tesla vertikaalsel lähenemisel, aga ettevõte seisab silmitsi aina tiheneva konkurentsiga. Silicon Valleyst tuleb selliseid ettevõtteid küllalt, ütles Andressen.
„Tesla võib välja näha nagu Apple 2007.-2008. aastal – just enne seda, mil nad avalikustasid esimese iPhone’i, aga polnud neid väga palju veel müünud. Aga nad hakkasid müüma tohutult,“ ütles Andreessen. „Teine võimalus on öelda, et Tesla on nagu Apple 1992. aastal, mil toodeti esimene Macintosh. Jah, nende integreeritud riistvara-tarkvara kooslus on hea, aga teised inimesed tulevad ja pakuvad samuti tarkvara. Ma arvan, et Tesla puhul on see väga tähtis küsimus – milline pool osutub neil tugevamaks?“
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.