Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hiina tahab Elon Muskile säru teha
Elon Musk lõpetab parasjagu Nebraskas maailma suurimat akutehast, kui hiinlased hauvad kordades ambitsioonikamat plaani, kirjutab Bloomberg.
Hiina ettevõtetel on kavas ehitada nii palju tehaseid, et nende maht ulatub 2021. aastaks 120 gigavatt-tunnini, selgub Bloomberg Intelligence’i raportist. See on piisav, et toota igal aastal akusid 1,5 miljoni
Tesla Model S või 13,7 miljoni Toyota Prius Plug-in Hybridi jaoks.
Järgmisel aastal valmiva Tesla gigatehase (gigafactory) aastane akutoodang ulatuks "vaid" 35 gigavatt-tunnini.
Nõudlus tõuseb plahvatuslikult
Liitiumioonakusid on juba kaua kasutatud nutitelefonides, sülearvutites ja muudes elektroonikaseadmetes. Prognoositakse, et nõudlus kasvab järgmise viie aastaga plahvatuslikult, sest elektriautod muutuvad väga populaarseks ja ettevõtted paigaldavad suuri varundamissüsteeme, et tuule- ja päikeseenergia kõikumist tasandada. Tesla tootis eelmisel aastal peaaegu 84 000 autot ja plaanib järgmiseks aastaks toota lausa 500 000 autot.
Kuigi Tesla üks tehas on kõige suurem ja uhkem, seab Hiina valitsus paika tegevuskava, kuidas Hiina turuosa väga kiiresti tõuseks.
Hiina valitsus toetab tööstust
Umbes 55 protsenti maailma liitiumioonakudest toodetakse juba praegu Hiinas, USAs vaid 10 protsenti. 2021. aastaks peaks Hiina turuosa tõusma 65 protsendini, selgub Bloombergi andmetest.
„Hiina valitsus näeb liitiumioonakude tööstust tulevikus väga tähtsana,“ ütles Bloomberg New Energy Finance’i analüütik Colin McKerracher.
Prognoositakse, et akude maht kasvab 2021. aastaks rohkem kui kaks korda – 273 gigavatt-tunnini. Praegu on maht 103 gigavatt-tundi. Turg pakub väga suuri võimalusi ja Hiina ei taha rongist maha jääda.
„Gigatehase ehitamise avalikustamine kolm aastat tagasi tekitas akuturul võidurelvastumise,“ ütles Benchmark Mineral Intelligene’i tegevdirektor. „Hiina pingutab väga palju.“
Teslat ei tasu siiski maha kanda. Californias asuv ettevõte plaanib selle aasta lõpuks paika saada veel nelja tehase ehituskohad. Hiinas on väga vähe ettevõtteid, kui üldse, kes suudavad Tesla tootmismahule konkurentsi pakkuda.
Hiina keskendub kohalikule turule
Hiinas ei ole veel üht suurt ettevõtet, mis võiks akuturul domineerida, aga neil on palju väiksemaid firmasid: Amperex Technology, Tianjin Lishen Battery Join Stock ja kümned teised.
Aasta alguses teatas Hiina valitsus, et plaanib akutootjaid liita, mis peaks aitama tööstusel paremini areneda. Lisaks tahab Hiina aastaks 2020. aastaks oma teedel sõitmas näha viit miljonit elektriautot.
Hiina ambitsioon saada elektriautode turul maailmas liidriks on suuresti praktiline – paljudes linnades, näiteks Baodingis, Xingtais ja Shijiazhuangis, on saastatus väga suur.
On ka teine põhjus – Hiina akutootjatele tahetakse luua kodumaine turg, ütles Bloomberg New Energy Finance’i analüütik Logan Goldie-Scot. "Hiina valitsus tahab julgustada ettevõtete arengut," ütles ta. „Kodumaiselt turult saavad nad hea hüppelaua maailmaturul laienemiseks.“
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.