Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Amazon sunnib toidutootjaid ühinema
Sel nädalal välja kuulutatud tehing Ameerika jaeketi McCormick & Co ja Briti tarbekaupade tootja Reckitt Benckiser Group PLC vahel on ekspertide sõnul märgilise tähendusega, sest see peegeldab toiduturule sisenenud Amazoni saabuvat survet.
Paari päeva eest teatas Ameerika toidutootja McCormick & Company, et ostab 4,2 miljardi dollari eest Suurbritannia ettevõtte Reckitt Benckiser Group PLC toidutootmisharu. Eksperdid ennustavad, et taolisi tehinguid toimub käesoleval aastal veel hulganisti, sest odavmüügikettide (eelkõige Walmarti) tõttu vähenenud marginaalid ning Amazoni ja Whole Foodsi ühinemise tõttu tekkinud hirm tulevase turuolukorra ees sunnivad toidutootjaid aina enam koonduma.
"Jaemüügitoodete valdkonnas püsib tehingute arv kõrge ka 2017. aasta teisel poolel, sest suured toidutootjad on edaspidigi innovatsiooninäljas ja otsivad tehinguid, mis aitaksid keerulises kasvukeskkonnas tippu jõuda," rääkis nõustamisfirma EY esindaja Greg Stemler MarketWatchile.
2016. aastal sõlmiti toidutööstuses 505 ühinemis- või omandamistehingud. Tänavuse aasta esimeses pooles oli taolisi tehinguid 273.
Tänapäeva muutuvate toitumisharjumuste mõjul saadab edu üha rohkem neid tootjaid, kes rõhuvad autentsusele ja tervislikkusele. Whole Foods Market Inc (mille ühinemine Amazoniga ootab veel USA föderaalse kaubanduskomisjoni heakskiitu) pakub tarbijatele just neid omadusi.
Väiksemate toidutootjate jaoks on tarbijate ootustele vastamine küllaltki kulukas, sellal kui rikkamad suurtootjad püüavad leida väiketootjate seast neid ettevõtteid, mille tooted tarbijatele nimetatud omadusi pakuvad. Samal ajal hakkavad kõikide toidutootjate marginaale pitsitama aga e-toidukaubandusega kaasnevad suuremad transpordikulud, leiab uuringufirma CFRA väärtpaberianalüütik Joseph Agnese.