Tesla roolib nišist välja suurele turule

26. juuli 2017, 08:00
Tesla Model 3 "rahvaauto"
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170726/BORS/170729854/AR/0/AR-170729854.jpg
Ainult tellijale

Tesla aktsionäride jaoks on see nädal märgiline – pea kümme aastat kallihinnalisi luksusmudeleid valmistanud elektriautode nišitootja siseneb lõpuks massturule.

Reedel toimub pidu, kus esimesed mõnikümmend klienti saavad oma Model 3 võtmed kätte.

Ootused on kõrged. Ettetellimusi uuele mudelile on juba ligi 400 000 ning Tesla aktsia on aasta algusest rallinud pea 60%. 

Aprillis kerkis Tesla börsiväärtuselt USA kõige väärtuslikumaks autofirmaks, jättes seljataha suure kolmiku - General Motorsi, Fordi ja Fiat Chrysler Automobiles'i. Tesla investoreid ei paistnud morjendavat, et GM tootis läinud aastal 10 miljonit autot ja teenis seejuures 9 miljonit dollarit kasumit, Tesla aga müüs 75 000 autot ning on kogu oma börsiajaloo jooksul (noteeriti 2010) kõigest mõne kvartali kasumis olnud.

Karu tuli

Seda liidriseisust jätkus Teslale napilt kolm kuud. Juunis noolis Tesla aktsia juba 400 dollari piiri, lüües 383 dollari tasemel kõigi aegade tipu. Siis tabas aktsiat „karu käpahoop“, kui Tesla teise kvartali tarnenumbrid jäid prognooside alumisse serva. Tesla põhjendas seda probleemidega akude tarnimisel ning lubas, et aasta teisel poolel ületab Model S sedaani ja Model X sportauto müük esimese poolaasta müügi.

Juuli algul kukkus aktsia järsult, kui tuntud Tesla pessimismistid USA suurpangas Goldman Sachs oma prognoose kärpisid ja Teslale müügisoovituse andsid. Panga hinnangul on aktsia õige hinnatase pigem kuskil 200 dollari piiril. Goldman Sachsi analüütik David Tamberrino kärpis aktsia hinnasihi 190 dollarilt 180 dollarile võrreldes 343 dollariga, kus Tesla aktsia hind eile liikus. Analüütik prognoosib, et Teslal tuleb tuleval aastal kapitali juurde hankida.

Ent nii nagu Tesla investoritega, kellest ühed panustavad aktsia tõusule ja teised langusele, on ka analüütikutest ühed pessimistid ja teised optimistid. Optimistide hulka kuulub näiteks Guggenheim Partners, kes on Tesla aktsia hinnasihi seadnud 430 dollarile.

Juuli alguses möönis ka Elon Musk, et firma seis „ei õigusta“ praegu nii kõrget aktsia hinda. Siis aga lisas ta, et praegu ei õigusta. Küll aga siis, kui investorid usuvad sellesse, mis Teslal veel tulevikus plaanis on.

 

Muski üks visioone on, et tulevik on elektriauto päralt. Nüüd on tõehetk käes, kas Teslal õnnestub luksusnišist väljuda ja teha elektriautost massturu toode. Seni on klientideks olnud kitsas ring jõukaid inimesi. Model 3 hind algab 35 000 dollarist.

Tesla esimese massturule mõeldud mudeli Model 3 tootmine algas juuli alguses ning siit edasi lubab Elon Musk püstloodis tootmismahtude kasvu – juuli mõnekümnelt septembriks 1500-le ja detsembriks 20 000 autole kuus. Tuleva aasta lõpuks on siht tarnida juba pool miljonit autot, mis paneb skeptikud pead vangutama – see oleks läinud aasta tootmismahuga võrreldes tohutu hüpe. Aastaks 2020 tahetakse jõuda miljonini.

Esimeste autode saajad on valdavalt Tesla oma töötajad, et võimalikud kvaliteedivead kiiresti avastada ja kõrvaldada.

Kas aga senine nišitootja suudab nii kiiresti mahtu kasvatada? Kui palju on turul üldse elektriautode järele nõudlust kui bensiin on odav? Kas Model 3 üldse meeldib tarbijale? Kui kiiresti Tesla konkurendid järele ja mööda võiksid minna – need on küsimused, mis lõpuks ära näitavad, kui õigustatud on olnud investorite ülikõrged ootused.

Samas pole saladus, et hulk investoreid on panustanud eelkõige Elon Muski persoonile ja julgetele visioonidele, ega heitu nii kergesti, olles valmis mäed ja orud kaasa ratsutama. Ja teisalt ei ole Tesla üksnes autotootja, vaid tehnoloogiapioneer ka energeetika ja kosmose valdkonnas.

Model 3 teel on ees omajagu tõkkeid. Näiteks USA autoturg – viimased aastad on olnud kuumad automüügi aastad, kuid nüüd, kus Model 3 turule tuleb, on tõusuhoog raugenud ja ees pigem rahulikum aeg. Maailma suurimal autoturul Hiinas ei ole Tesla aga kuigi suur tegija – mullu müüs Tesla seal 7548 elektriautot (kogturg 257 000). Hiinlastele kuulub Volvo, mis nädalapäevad tagasi teatas, et aastast 2019 tulevad kõik uued mudelid juba elektrimootoriga – kas 100% või hübriidina.

Konkurents ja poliitika

Teslalt saadud tõukel arendavad kõik suuremad tootjad oma elektriautosid. GM, Ford, Volkswagen plaanivad kõik järgmise nelja aasta jooksul Teslale oma elektriautodega konkurentsi pakkuda. 

Traditsiooniste tootjate üks oluline eelis on võime olemasolevalt tootmisbaasilt kiiresti mahte suurendada. Volvo plaane võivad tagant aidata muuhulgas Hiina valitsuse helded soodustused elektriautode soetajatele, mis püsivad jõus vähemalt aastani 2020. Elektriautode turg sõltub igal pool praegu väga palju valitsuste tugiprogrammidest. Kui Taanis, Hollandis ja Hongkongis toetuspoliitikat muudeti, kukkus elektriautode müük järsult. 

„Elektriautode turu mehhaanika sõltub jätkuvalt suuresti toetuspoliitikast,“ nentis Rahvusvaheline Energiaturu Agentuur hiljutuses ülevaates.

Aastal 2016 moodustasid elektriautod ja hübriidid 1,1% globaalsel turul müüdud autodest. Business Insider kirjutas, et ekspertide hinnangul langeb elektriautode hind traditsioonilste autodega samale tasemele, kui akude hind alaneb 100 dollarile kWh. See olevat lähiaastate küsimus. Tesla on osutanud, et suudab praegu akusid toota hinnaga 125 dollarit kWh.

Agentuuri Bloomberg koondatud analüütikute soovitustest Tesla aktsiale on valdavas enamuses soovitus hoia. 32% analüütikutest soovitab juurde osta ja 24% müüa.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    26. July 2017, 07:38
    Otsi:

    Ava täpsem otsing