Looduskosmeetika tuleb börsi vallutama

04. oktoober 2017, 00:01
Madara kasutab oma toodetes looduslikku toorainet.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20171004/BORS/171009929/AR/0/AR-171009929.jpg

Madara Cosmeticsi näol on tegemist kasumliku ja kiire kasvuga väikeettevõttega, mis tegutseb väga konkurentsitihedas valdkonnas. Firma kaasab uute turgude vallutamiseks investoreid aktsiate toomisega Balti alternatiivbörsile First North.

Kosmeetikatooted võib tänapäeval liigitada peaaegu esmatarbekaupade hulka. Samas on uutel tulijatel raske turule siseneda, kuna tegijaid on palju ning tarbijatel on kindlad eelistused juba välja kujunenud. Samas, kui sa leiad oma niši ning suudad toodete väärtust professionaalse turunduse toel tõestada, võid endale saada lojaalse kliendibaasi. Nii on suutnud end tarbijateni viia Madara Cosmetics. Nimelt on firma jõudnud kümne aastaga ligi 6 miljoni eurose aastakäibeni.

Madara Cosmeticsi võidukäik on välja kujunenud looduslike kosmeetikatoodete populaarsuse kasvu toel. Läänelikele standarditele vastav toote kvaliteet ja kujundus on võimaldanud selle, et Madara tooteid eksporditakse 25 riiki ning firma on suutnud oma käivet kasvatada viimasel paaril aastal üle 30% aastas. Mahud on firmal küll veel väikesed, kuid on näha, et tegemist on professionaalselt ja läbimõeldult tegutseva ettevõttega.

Madaral Läti parimaid juhte

Firmal on neli põhiaktsionäri, kes omavad 75,6% firma aktsiatest, sh kaks asutajat – abikaasad Lotte Tisenkopfa-Iltnere ja Uldis Iltnere, omavad 55,7% firma aktsiatest. Võib öelda, et tegemist on sisuliselt pereettevõttega, mis on nüüdseks suutnud end Läti ettevõtlusmaastikul juba kehtestada. Näiteks on Läti majandusleht Dienas Bizness sel aastal Madara ära märkinud kui suurima ekspordipotentsiaaliga Läti ettevõtte ning firma tegevjuht Lotte Tisenkopfa-Iltnere valiti Läti tegevjuhtide edetabelis kolmandale kohale.

Madara teeb oma tootearendust enda tehases ning koostööd tehakse mitme Läti ülikooliga. Madara kasutab kosmeetikatoodete tegemisel vaid looduslikke tooraineid. Madara netokäive oli eelmisel aastal 5,82 miljonit eurot ning selle juures teeniti 0,8 miljonit eurot kasumit. Firma käibe puhasrentaablus oli seega 13,7%. Selle põhjal võib öelda, et looduskosmeetika tootmise kasumlikkus on väga hea. Küsimus on ainult turul läbilöömises ning uute turgude vallutamises.

Läheb Lääne-Euroopasse

2016. aastal oli firma põhiturg ikka veel Läti, mis andis 31% ettevõtte kogukäibest, kuid kohe kannul on tugevat kasvu tegev Soome, mis andis 26% firma käibest. Eelmisel aastal hakkas Madara oma tooteid müüma ka Saksamaal, mis sai kohe firma suuruselt kolmandaks turuks Eesti ees. Madara enda hinnangul on edasised tugevad võimalused Hispaania, Itaalia ja Suurbritannia turul.

Madara tegi suure, 1,2 miljoni euro suuruse investeeringu oma uude tehasesse 2015. aastal. Tehas läks käiku 2016. aasta alguses ning firma teatel on seal võimalik toodangut kergesti kahe- või isegi kolmekordistada, lisades vahetusi ning suurendades korraga valmistavate koguste suurust. See on ka põhjus, miks Madara teeb väikeses mahus ka lepingulist allhanget teistele kosmeetikatootjatele.

Uute aktsiate müügist saadavat kolme miljonit eurot plaanib Madara Cosmetics kasutada oma e-kaubanduse kanalite laiendamiseks, seda eriti välisriikides. Firma enda teatel on müügi edendamiseks väga oluline spetsiaalselt kohaliku turu jaoks loodud veebileht ning kohalik müügitugi.

Firma juhtkond on välja käinud ka idee, et edaspidi makstakse 25% kasumist dividendideks. Seda otsust ei soovinud juhtkond veel kindlalt aktsiate emissiooniprospekti panna, kuid 2016. aasta kasumist otsustati 25% dividendideks juba välja maksta.

Likviidsus teeb muret

Madara Cosmeticsi aktsiate puhul peab kindlasti arvestama sellega, et aktsia on vähelikviidne ehk seda ei ole alati võimalik soovitud mahus, soovitud hinnaga ja soovitud ajaperioodi jooksul müüa. Esiteks tuleb pakkumisele aktsiaid vaid 3,3 miljoni euro eest ehk 14,2% emissioonijärgsest firma aktsiate koguarvust. Seega jääb suur osa aktsiatest ikka firma põhiomanike kätte. Firma turuväärtuseks tuleb emissiooni hinna põhjal 23 miljonit eurot ehk sellega on ettevõte suuruse poolest samas kategoorias PRFoodsi ja SAF Tehnikaga. Riski lisab asjaolu, et firma hakkab kauplema alternatiivturul First North, kus ei kohaldata kõiki börsi põhinimekirja ettevõtetele kehtestatud reegleid.

Risk ja võimalus

Firma aktsiate hinda võib veidi kõrgeks pidada. Samas on arusaadav, et sellist kasvu näitava firma puhul küsitakse turu keskmisest kõrgemat hinda. Kui firma teenib selle aasta teises pooles esimese poolega sama palju kasumit (kuigi suure tõenäosusega teisel poolaastal kasum kasvab), siis võib hinnata firma hinna-kasumi suhtarvuks 16,4. Arvestades, et firma suurendab sel aastal käivet 30%, võib sellist hinda isegi soodsaks pidada, kuid siin tuleb arvestada teatud allahindlusega, mis tuleneb aktsia väikesest likviidsusest ning sellest, et aktsia hakkab kauplema väiksema regulatsiooniga First Northi turul.

Kokkuvõttes, kui olete Madara Cosmeticsi toodete kasutaja või teate kedagi, kes on selle firma toodete fänn, siis on siin ainulaadne võimalus selle firma käekäigust osa saada. Aga kui te ei soovi raha paigutada vähelikviidsesse suhteliselt väikese firma aktsiasse, siis tasub oma raha mujale panna.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    03. October 2017, 13:09
    Otsi:

    Ava täpsem otsing