Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Nike või Adidas - kumba osta?

    Adidase pood Teheranis. Spordijalatsitega on nagu aktsiategagi: millist valida pikaks, millist lühikeseks hoidmiseks?Foto: Reuters7Scanpix

    Globaalsed spordijalatsi- ja -rõivatootjad on viimastel aastatel pakkunud investoritele väga head teenimisvõimalust, kuid vaid õige valiku korral.

    Frankfurdi börsil noteeritud Adidas ja Puma on 2016. aasta algusest tõusnud 120%, samal aga on ameeriklaste Nike läbi teinud nii 20% languse kui ka tõusu, olles praegu siiski 10-15% madalamal kui kahe aasta eest. Kas tegu võib olla hea ostukohaga?
    Kui müügimahud kõrvale jätta, on spordirõivastemaailma kolm suurtegijat üsnagi sarnased. Kõik toodavad jalatseid, rõivaid ja spordivahendeid ning turustavad neid nii oma kauplustes ja e-kanalites kui ka läbi edasimüüjate. Enamus tootmisest ostetakse sisse Aasiast ning laenukoormus on kõigil mõistlik või isegi tagasihoidlik.
    Tootmiskulude järel jääb igast müüdud eurost-dollarist 45-50% brutokasumiks, kuid ärimudelile on omane suur turundus- ja tootearenduseelarve (tavapäraselt 30-40% käibest). Äri- ja puhaskasumi tasemel tuleb esile mastaapide mõju - Nike kui kõige suurema ettevõtte (turuväärtus 90 miljardit dollarit) puhaskasumlikkus on 12%, Adidasel (37 miljardit eurot) 5% ning Pumal (5,6 miljardit eurot) 2-3%.
    Peamised globaalsed spordijalatsite ja -rõivaste kaubandust mõjutavad tegurid on tervislikud eluviisid, e-kaubanduse hoog – raputab praegu Põhja-Ameerika jaekaubandusturgu – ning jätkuv tugev kasv Hiinas. Hiina majandus, tarbijate ostujõud ja kindlustunne on kujunemas sektori jaoks üheks olulisemaks positiivseks makromajanduslikuks teguriks, mis on teisalt ka üks suuremaid riskiallikaid.
    Põhja-Ameerika jaeturu nõrkus (sel aastal tabas Ühendriike kaupluste sulgemis- ja pankrotilaine ning tugevad turunduskorrektsioonid) ja Aasia kasv ongi peapõhjus, miks kahe Saksa ettevõtte tulemused on viimastel aastatel Nikest oluliselt paremad. Kui ligi pool Nike käibest tuleb Põhja-Ameerika turult ning vaid 15% Hiinast ja Jaapanist, on Adidase vastavad numbrid 18% ja 21%. Puma käibest aga lausa veerand tuleb Aasiast ning kolmandik Põhja- ja Lõuna-Ameerikast.
    Hiinast paistavad riskid
    Hiina erasektori laenukoormust ja selle kiiret kasvu peetakse juba mõnda aega tõsiseks ohumärgiks. Hiljuti juhtis sellele tähelepanu ka Hiina Panga juht. Analüütikud on aga viidanud asjaolule, et Hiina välisvõlg on suhteliselt väike, säästude tase kõrge ning suur osa ettevõtete kõrgest laenukoormusest pärineb riigiettevõtetest, mistõttu on sügava majanduslanguse riski asemel tõenäolisem majanduse kasvutempo aeglustumine.
    See toob täiendavalt kaasa jüaani devalveerimise riski. Kuna aga arvestatav osa tootmisest asub Hiinas, siis ei pruugi sel ettevõtete majandustulemustele üleliia suurt negatiivset mõju olla, nagu oli näha 2015. aasta devalveerimise järel. Küll aga võib devalveerimine korraks aktsiaturge raputada. 2015 augustis, pärast jüaani 3protsendilist devalveerimist, langesid nii Nike kui Adidase aktsia mõne nädala jooksul 16-17%. Kuigi kuu-paari möödudes olid hinnad devalveerimise eelsetest hindadest 15-20% kõrgemal, võib selline järsk varing panna aktsiainvestorite närvi korralikult proovile.
    Spordijalatsite ja -rõivaste tootjate jaoks on kõige olulisem tarbija ostujõud ning kindlustunne, mis on viimase kahekümne aasta tipus. Tõenäosus, et kindlustunne tänasest punktist oluliselt edasi tõuseb, on palju väiksem kui see, et näitaja ajalooliste keskmiste poole tagasi liigub.
    Kindlustunde vähenemisse võivad panustada nii potentsiaalsed piirangud, mida võidakse rakendada võlataseme alandamiseks, kui seegi, kui kohalikku majandust tabab mõni negatiivne sündmus. Teisisõnu: on oht, et Hiina majanduse kasvutempo ning tarbijate kindlus lähima aasta-paari jooksul mõnevõrra langeb. See aga tähendab sporditarvete tootjatele, et Hiinast tuleb madalam käibe-kasumi kasv.
    Kui palju on spordiaktsiates õhku?
    Tänu õnnestunud toodetele, aga ka Aasia tarbijatele ning 2016. aasta spordi suursündmustele, on Adidase kasum tugevalt kasvanud. 2016. aastal kasvas puhaskasum üle 50% ning ka 2017. aasta on liikunud tugeval kursil. Adidas on rääkinud ambitsioonist kasvatada aastatel 2015-2020 kasumit 20-22% võrra aastas, ning viimaste aastate valguses on ettevõte seda tulemust ületamas. See on ka aktsia hinnaralli põhjuseks.
    Positiivse stsenaariumi korral, kui tugev kasv jätkub, võiks Adidase turuväärtus 2020. aasta kasumi valguses (ehk kolme-nelja aasta pärast) olla praegusest veerandi võrra kõrgem. See eeldaks aga järgmisi näitajaid: P/E suhe 20x ja 2,3 miljardi euro suurune puhaskasum. Koos dividendidega (dividendipoliitika: 30-50% kasumist) võiks sellise investeerimisperioodi keskmine tootlus olla 7-10% aastas.
    Arvestades aga võimalike riskidega, milleks on Hiina kasvutempo, konkurents ja aktsiaturu risk, ei paista pikaajaline riski-tulu suhe kiita. Praegu kaupleb Adidas 33,4x viimase 12 kuu kasumil ning 23,1x 2018 kasumi ootusel (1,6 miljardit eurot).
    Nike on küll suutnud kasumit stabiilselt kasvatada (viimasel viiel aastal 9-21% aastas), siis praegu on ettevõttel seisak. Raskused Põhja-Ameerika jaekaubandusturul kasvatasid 2018. majandusaasta I kvartali (Nike majandusaasta algab juunist) kasumit vaid 3%. Ka järgnevas kvartalis ei ole loota paremaid tulemusi, kuid uute toodete ja investeeringute najal võiks majandusaasta teine pool ehk tulla pisut etem. Kokkuvõttes võiks oodata, et praeguse majandusaasta kasum jääb mulluse kasumiga samasse suurusjärku või isegi pisut alla.
    Viimase 12 kuu kasumiga võrreldes on Nike P/E suhe konkurentidega võrreldes küll oluliselt madalam, vaid 24,3x, kuid selles peegeldub ka oluliselt tagasihoidlikum kasumiootus. Eeldades konservatiivselt kasumi kaheprotsendist tagasiminekut ning 2019. aasta lõpuni kestvat aktsiate tagasiostuprogrammi, on Nike 2018. aasta ettevaatav P/E 22,5x.
    Puma kõige kallim
    Tänavuse üheksa kuu tulemuste ning juhtkonna prognoosi valguses on Puma puhaskasumit pea kahekordistamas. Järjest paranevad tulemused ning kasvu jätkumise ootus peegelduvad ka aktsia hinna suures tõusus, mis on selle viinud 41,5kordseks võrreldes viimase 12 kuu kasumiga.
    Et Puma praegune hinnatase oleks võrreldav konkurentide Nike ja Adidasega, peaks ettevõte tuleval aastal puhaskasumit taas pea et kahekordistama. Kuigi see ei pruugi positiivsete asjaolude kokkulangevusel ollagi võimatu ülesanne, on see siiski pigem ülipositiivne stsenaarium. Tõenäolisem on mõnevõrra madalam kasumi kasv, mis teeb Puma aktsia võrreldes Nike ja Adidase omaga kallimaks. Eeldades 2018. aastaks näiteks 76,5% kasumikasvu, on Puma ettevaatav P/E praegu 23,5x.
    Investeeringuks ebasoodne riski-tulu suhe
    2018 oodatava kasumi valguses kauplevad kõik kolm suhteliselt sarnasel tasemel ning justkui poleks põhjust üht teisele eelistada. Kuid Adidas ja Puma on rohkem haavatavamad peamiste riskide suhtes. Arvestades ka mastaape ja madalatest ootustest tulenevat võimalust positiivseteks üllatustest, on Nike kolmest ettevõttest kõige vähem riskantsem ja parima riski-tulu suhtega.
    Kuid Nike puhul lisandub dollaririsk. Näiteks 2017. aasta algusega võrreldes on Nike aktsia dollaris küll 12,5% tõusnud, kuid euros 0,5% väärtuses kaotanud.
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
SASi aktsionäride koosolekust sai täielik kaos
Kui enne eilset lennufirma SAS aktsionäride üldkoosolekut Rootsis oli küsimus, kui vihased on ettevõtte aktsionärid, kelle vara hävitatakse täielikult, kui ettevõtte ümberkorraldamine läheb edukalt, siis see mure kadus peagi.
Kui enne eilset lennufirma SAS aktsionäride üldkoosolekut Rootsis oli küsimus, kui vihased on ettevõtte aktsionärid, kelle vara hävitatakse täielikult, kui ettevõtte ümberkorraldamine läheb edukalt, siis see mure kadus peagi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Raadiohommikus: nädala ettevaade, Eesti juhtide head ja vead ning kutsehaiguste uus hoog
Äripäeva esmaspäevane raadiohommik võtab lähema vaatluse alla Eesti juhid, uurib, miks kutsehaiguste teema uut hoogu on saamas, näitab börsinädala olulisemaid verstaposte ning markeerib ka kohaliku kapitali Lätti liikumise.
Äripäeva esmaspäevane raadiohommik võtab lähema vaatluse alla Eesti juhid, uurib, miks kutsehaiguste teema uut hoogu on saamas, näitab börsinädala olulisemaid verstaposte ning markeerib ka kohaliku kapitali Lätti liikumise.