Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Facebook ja Google vahetavad sektorit
Mitmed tehnoloogiasektorisse kuuluvad ettevõtted, nagu Facebook, Twitter ja Snap, saavad septembri lõpus kommunikatsiooniettevõteteks.Foto: Reuters/Scanpix
Selle aasta oktoobrist liiguvad mitmed tehnoloogiafirmad, mis on seni kuulunud tehnoloogiasektori alla, uue loodava kommunikatsioonisektori kategooriasse.
Möödunud aasta novembris andsid kaks suurimat indeksipakkujat, S&P Dow Jones Indices ja MSCI, teada plaanist grupeerida märkimisväärselt ümber majandussektorit. Ettevõtteid jaotatakse juba pikka aega tööstusharudesse nn GICS (Global Industry Classification Standard) klassifikaatori põhjal. GICS ongi sisuliselt ettevõtete majandussektoritesse määratlemise rahvusvaheliselt tunnustatud standard. Selle reeglistiku alusel koostavad indeksipakkujad eri tööstusharusid katvaid aktsiaindekseid, mille võtavad siis omakorda aluseks börsil kaubeldavate fondide ehk ETFide loojad.
Täna on olemas juba sadu sektorifonde. Suurimate ja tuntumatena võib nimetada Technology Select Sector SPDR Fund (kauplemissümbol XLK), Consumer Discretionary Select Sector SPDR Fund (XLY), Financial Select Sector SPDR Fund (XLF) ja Energy Select Sector SPDR Fund (XLE).
Sisuliselt tähendavad igasugu muudatused ettevõtete grupeerimisel tööstusharudesse ka muutusi selliste ETFide komponentides.
Miks see oluline on?
Muutused on investorite ja kauplejate jaoks üpris olulised peamiselt ühel põhjusel. Aastatega oleme harjunud pidama teatud ettevõtteid tehnoloogiaettevõteteks, ja soovides nende käekäigule või kogu sektorile panustada, kiigatakse ikka börsil kaubeldavate fondide ehk ETFide poole - selliste, mille nimest jookseb läbi märksõna tehnoloogiasektor.
Nüüd, mil suured indeksipakkujad on majandussektorite sisu muutmas, muutuvad ka vastavaid sektoreid katvate ETFide komponendid. Seega tasub alates oktoobrist olla tehnoloogiasektori ETFi valides hoolikas. Võib juhtuda, et valdav enamus huvipakkuvatest ja kõrge potentsiaaliga tehnoloogiaettevõtetest on kolinud hoopis kommunikatsioonisektori alla.
Sektori nimemuutus
Üheks suuremaks muudatuseks on telekommunikatsioonisektori (telecommunication services) ümber nimetamine kommunikatsioonisektoriks (communication services).
Uue nimega kaasneb sektori mõiste avardumine ja ka uute ettevõtete lisandumine. Ennekõike selliste, mis seni kuulusid tarbekaupade sektori meedia (media industry) ja interneti ning otseturunduse (internet & direct marketing retail) kategooriasse.
Samuti klassifitseeritakse osad seni tehnoloogiasektorisse paigutatud ettevõtted ümber kommunikatsioonisektori omadeks.
Muutub sektorifondide sisu
Üks esimesi fondivalitsejaid, kes ümberkorraldused oma ETFidesse sisse viib, on Vanguard. Muudatused puudutavad Vanguard Telecommunication Services ETF (kauplemissümbol VOX), Vanguard Consumer Discretionary ETF (VCR) ja Vanguard Information Technology ETF (VGT) nime kandvaid ETFe. Kolme fondi varade maht on kokku ligikaudu 23 miljardit dollarit.
MSCI indeksi muutused jõustuvad 28. septembril. Seni järgivad nimetatud Vanguardi fondid nn üleminekuperioodi alusindekseid, alates sügisest siis juba uusi MSCI indekseid.
Üleminekuperioodi indeksid võtab Vanguard kasutusele II kvartali jooksul. Sellise järkjärgulise muutuse põhjus on lihtne: minimeerida ETFide portfelli ümberkorraldamisega kaasnevaid kulusid. Teadupärast koosneb ETFi portfell valdavalt just samadest ettevõtetest, mis sisalduvad fondi alusindeksis. Seega juhul, kui toimuvad muudatused alusindeksis, on sunnitud oma investeeringud ümber korraldama ka ETF.
Kuna aktsiate ostmise ja müümisega kaasnevad nii tehingu- ja muud kulud, püüabki Vanguard hajutada ostu- ja müügitehingud pikema aja peale.
Muutused peegeldavad muutunud maailma
„Viimastel aastatel oleme näinud muutusi selles, milliseid kanaleid inimesed suhtluseks kasutavad ja mil viisil infot ja meelelahutust tarbivad. See kõik on saanud teoks tänu telekommunikatsiooni-, meedia- ja internetiteenuseid pakkuvate ettevõtete integratsioonile“, kirjutab MSCI sektoreid ees ootavaid muutusi kajastavas pressiteates.
Nende tegevusalade ettevõtted on aastate jooksul koondunud ja ühinenud, pakkudes nüüd lisaks interneti-, TV- ja mobiilsideteenustele ka interaktiivseid meelelahutusplatvorme ning -programme.
Teiseks oluliseks ümbergrupeerimise objektiks on e-poed. Kõik internetis toodete või teenuste vahendamisega seotud ettevõtted kaasatakse edaspidi tarbekaupade sektori alla. See käib siis näiteks Alibaba Groupi, Etsy ja eBay kohta.
Uue kommunikatsioonisektori üheks alamsektoriks on meedia- ja meelelahutussektor (media & enterntainment). See toob kaasa näiteks Netflixi liigutamise kommunikatsioonisektori ettevõtteks. Ka TripAdvisorist saab kommunikatsioonisektori firma.
Tarbekaupade sektori ettevõtetest liigutatakse kommunikatsiooni alla veel näiteks Comcast Corp ja Naspers, samuti rida kirjastamisettevõtteid, näiteks Meredith Corp, New York Times Company, News Corp.
Ka reklaamifirmad, nagu näiteks Omnicom, ja meelelahutustööstuse ettevõtted Liberty Media, Time Warner, Twenty-First Century Fox, Viacom ning Disney kuuluvad edaspidi kommunikatsioonisektori firmade nimistusse.
Suured muutused tehnoloogiaettevõtetega
Muudatused puudutavad nii mõndagi suurettevõtet. Senised tehnoloogiasektori hiiud Facebook ning Google’i emafirma Alphabet tõstetakse samuti kommunikatsioonisektori ettevõteteks. Lisaks neile liituvad sügisest kommunikatsioonisektoriga Twitter, Yelp, Snap, Electronic Arts ja Zynga.
Muudatused puudutavad ka USA börsidel kauplevaid, kuid välismaa päritolu tehnoloogiaettevõtteid. Näiteks kolivad sügisest kommunikatsioonisektori indeksitesse ja ETFidesse ümber Hiina päritolu Baidu, Sina Corp, Tencent Holdings, Weibo Corp. Sama saatus ootab ka Jaapani juurtega Nintendot, Prantsusmaa videomängude tootjat Ubi Soft Entertainmenti ja Venemaa Mail.ru Groupi ning Yandexit.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.