Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
2010: riskiraha kümnend
Transferwise'i kontor.Foto: Raul Mee
Esile on kerkinud uue põlvkonna IT-ettevõtjad, linnades kerkivad uued hooned. Idufirmad on pea välja pistnud ja mõned neist ajavad üha lopsakamaid võrseid, mida ingelinvestorid käivad rahasajuga kastmas.
Märksõnad: üleminek eurole, start-up'ide ehk idufirmade rohkus, riskikapitalistid, inimeste väljaränne, madal tööpuudus, krüptoraha, majanduse kasv.
Kuidas äriidee esitajad jääaugus esinesid
Mitmel Eesti koolinoorest algajal ettevõtjal on meeldejääv kogemus, kuidas oma äriideed investoritele müüa, seistes vööni külmas vees ja võideldes sellega, et mõte ära ei jäätuks.
Sellise kogemuse on nad saanud rahvusvahelisel äriideede esitlemise võistlusel Polar Bear Pitching, mis sellel aastal toimus veebruari teisel nädalal Soome linnas Oulus juba neljandat korda. Žürii, kus olid nii mitmedki tuntud riskikapitalistid, kuulutas võitjaks Eesti ettevõtte ArtiSun. Taimede kasvatamiseks mõeldud leedlampide tootja sai auhinnaks 10 000 eurot ja reisi Hiinasse sealsesse Silicon Valleysse. Finaalis käisid jäises vees oma äriideest - söödavatest söögiriistadest - rääkimas ka õpilasfirma Edible kaks esindajat. Eelmisel aastal osales üritusel Eestist kaks õpilasfirmat.
Tartu õpilasfirmade juhendaja, TÜ ettevõtluse ja innovatsioonikeskuse tehnoloogiasiirde eksperdi Sven Parkeli kirjeldusel oli Oulu teatrimaja kõrvale järvejäässe raiutud auk, võistlejad seisid nabani vees, oma äriidee tutvustamiseks ajalist piirangut ei olnud.
"On suur vahe, kas inimene esineb suhteliselt mugavates tingimustes lava peal või jääkülmas vees," räägib Parkel. "Vead kipuvad kergemini tulema ja mõte hajuma, varem hästi läbi mõeldud ja selgelt struktureeritud esitlust on palju keerulisem ette kanda. Sa pead kogu aeg võitlema, et keha külmaga hakkama saaks."
Parkeli sõnul korraldati Oulus lisaks oma äriidee müümise võistlusele ka idufirmade ärikonverents ja mitmesuguseid seminare, tegutsesid töötoad. Üritustel osales umbes 700 inimest. Kõige olulisem, et algajad ettevõtjad said suhelda ja koos olla nii omasuguste kui ka edukate ettevõtjatega.
Parkel lisab, et tema teada on Soomes korraldatud äriideede esitlemise võistlust ka teises äärmuslikus keskkonnas ehk kuumuses või näiteks suusaliftis. "Mujalt maailmast ma analoogseid näiteid ei tea. Soomlased on mõelnud natuke kastist välja, et kuidas idufirmasid ja investoreid kokku viivaid üritusi vaatemängulisemaks muuta."
Autor: Väinu Rozental