Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investor Toomas: mind ei köida börsi järgmine Facebook

    Uber võis küll oma kahjumliku äri Hiinas maha müüa, kuid Toomase arvates jääb sellest väheks.Foto: EPA

    Millal tuleb börsile maailma suurima turuväärtusega idufirma Uber Technologies? Küsimus painab paljusid, kuid hiljutised märgid võivad viidata selle tähtaja lähenemisele. Juhtugu firmaga mis tahes, mind n-ö uus Facebook ei tõmba.

    Miks on Uber järgmine börsi Facebook? Eelkõige suuruse tõttu. Firma hiljutine turuväärtus olla väidetavalt 68 miljardit dollarit ning sellega ollakse ligilähedal Facebookile, mis tuli 2012. aastal börsile ja saavutas toona rekordilise 104 miljardi dollarilise turuväärtuse. Andes Uberile veel veidi aega ning investorite tugeva huvi korral usun, et Uber võiks isegi Facebooki seatud tähise ületada.
    See ei oleks aga hea uudis minusugusele jaeinvestorile, kes IPOst ei saaks osa võtta ning peaks rahulduma pärast turult aktsiate ostmisega. Rekordilisest turuväärtusest võidaks praegused investorid. Facebooki kogemus näitas, et nii kõrge valuatsiooniga aktsiaid müües paneb see järgnevateks kuudeks või koguni aastateks pinged peale. Facebooki puhul on seni kõik hästi läinud, sest firma turuväärtus on ligi 360 miljardit dollarit.
    Uberi börsiletulekuga on seotud aga palju murekohti, mis Facebooki puhul ei eksisteerinud. Minu silmis kõige suurem mure on nende meeletu rahapõletamise kiirus. Bloombergi andmeil teenis firma 2015. aasta esimese kolme kuuga 1,2 miljardilise käibe juures 1,7 miljardi dollarilise kahjumi.
    Firmal on väidetavalt umbes 13 miljardit dollarit rahalisi vahendeid, aga sellise tempo juures neil seda kauaks ei jätku. Tõenäoliselt on uutele turgudele laienedes ja turuosa haarates rahapõletamise tempo vaid kiirenenud. Ainus hea uudis on see, et nad müüsid enda äri Hiinas, kus aastas kaotati üle miljardi dollari.
    IPO ühe kuni 10 aasta pärast
    Lisaks ma pole kindel, et nende agressiivne kahjumiga laienemisstrateegia on vastuvõetav börsiinvestoritele. Suvel Saudi Araabia naftafondist kaasatud 3,5 miljardit dollarit läheb peaasjalikult kahjumis sõitude toetamiseks, mitte tehnoloogia arendamiseks. Investorid börsil tahavad näha, et firma oleks kasumis, või kindlat (lühiajalist) plaani kasumlikkuse saavutamiseks.
    Uberi tegevjuht Travis Kalanick ütles suvel intervjuus Business Insiderile, et katsub nii kaua kui võimalik IPOt edasi lükata. Lõpuks ajakirjaniku pika pressimise peale ütles ta, et Uber tuleb börsile ühe kuni 10 aasta pärast.
    Ekspertide sõnul on Uberi käibe kasv hakanud aeglustuma ning tõus tuleneb eelkõige uutele turgudele laienemisest. Tegu on aga arenevate turgudega, kus kasumlikkus on veelgi madalam kui arenenud turgudel. Näiteks Hiina turg moodustas väidetavalt 40% Uberi kõigist sõitudest, kuid käibest moodustas vaid 15%.
    Ja lõpuks on küsimus selles, kaua suudavad Uberi investorid oma rahahimu talitseda. Firma asutati 2009. aastal ja nii mõnelgi suurinvestoril võib olla juba kange tahtmine palgapäeva näha. Eriti, kui USA turud püstitavad praegu uusi tippe ja konkureerivaid IPOsid peaaegu ei eksisteerigi.
    Isegi kui Uber tuleks järgneva kahe aasta jooksul börsile, siis ma kahtlen, et nad on avalikuks turuks valmis. Vabalt võib korduda Facebooki stsenaarium, kus mesinädalad saavad kiiresti läbi ja masendus settib sisse. Tore oleks Uberit börsil näha, puhtalt uudishimustki, aga mina sellisesse firmasse börsil raha ei paneks.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.