Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ryanairi jamad arvatust sügavamad?

    Ryanair nõuab külma närviFoto: EPA

    Kui Ryanairi lennutühistamised võtsin külma kõhuga vastu, siis uudis pikaaegse operatiivjuhi vallandamisest võttis kukalt kratsima.

    Ryanairi tabanud lendude ärajätmine on ettevõttesse toonud nähtavasti uue kursi poliitika. See on nõudnud esimese ohvri: mõni päev tagasi teatas Ryanair oma kauaaegse operatiivjuhi Michael Hickey vallandamisest.
    Mu portfelli ühel põnevamal aktsial, Ryanairil, on seljataga karm kuu: peale aasta väldanud pea katkematut tõusu rebestasid aktsiat teated lendude ärajätmisest. Septembri keskpaigas teatas Ryanair, et pilootide puhkusearvestusega on probleeme ning seetõttu tuleb ära jätta kuni 50 lendu päevas. Tabas see otsus 400 000 reisijat. Toona olin mina koos Ryanairi juhiga optimistlik: piirangud pidid kehtima oktoobri lõpuni ja kuigi vihaste reisijate arv oli suur, oleks see kontserni tulemusi vaid mõne miljoni euroga löönud.
    Aktsia langes ja ma kasutasin rõõmsalt nõrkust ära – ostsin Ryanairi juurde.
    Meele tegi kibedamaks nädal hiljem tulnud teade, et Ryanairi juht O'Leary pole siiski korda majja saanud ja on nii talve- kui ka kevadhooajal sunnitud tühistama 18 000 lendu. Ka see otsus mõjutab ligikaudu 400 000 reisijat. Ega see mind rõõmsamaks teinud, aga mingit katastroofi ma tol hetkel ei näinud: ettevõte on soliidne ja see, mille Ryanair kaotab reisijates, võib ta võita võrdlemisi madala nafta hinna kaudu.
    Kõik kokku tegi Ryanairist mu portfelli septembrikuu suurima kukkuja – kümme protsenti nagu peoga pühitud. Ja ikka veel olin ma rahulik.
    Kui juht saab kinga
    Möödunud nädalal tilkus aga avalikkuse ette O'Leary kiri pilootidele, kus lubati paremat palka, preemiaid ja paremaid töötingimusi. Pole vast saladus, et Ryanairi amoraalne võlu peitubki kontserni võimes ka kivist vesi välja pigistada. Aga ükskord peab ka kivi tühjaks saama.
    Efektiivsus – kulude kokkuhoid – on Ryanairil nii paigas kui paigas ja ega väga palju kuskilt midagi juurde võtta justkui pole. Alles suvel andis kontsern avapaugu suurele hinnasõjale, mis tähendab, et pikemas perspektiivis peaks reisijaid juurde tulema, aga lühemas plaanis tuleb aktsionäridel väiksemate kasuminumbritega leppida.
    Samal ajal andis Ryanair mõista, et tänavu kipub kasum jääma 1,4 miljardi euro juurde – meenutagem, see oli aeg, kus kõik oli ettevõtte jaoks veel roosiline: kasvasid nii käive, reisijate number, nafta hind oli korraliku surve all. Räägiti küll Brexitiga seotud ebakindlusest, aga üldiselt näis elu ilus olevat. Kuni lennukatkestusteni. (Siinkohal meenub kohe, kuidas O'Leary suvel hulga aktsiaid maha müüs ja muidugi tekib küsimus, et kas ta seda kõike ette ei näinud.)
    Lendude ärajätmine tõi välja Ryanairi räpasema poole: kokkuhoid on tulnud paljuski meeskonna arvelt ja piloodid on Bloombergi andmetel massiliselt jalgadega hääletanud. Viimase aasta jooksul olevat „sajad piloodid“ vana leivaisa jätnud ja parematele jahimaadele suundunud.
    See kõik avaldab survet kontserni kasvuväljavaadetele: Bloombergi arvutuste järgi tuleb sel ja järgneval aastal Ryanairil leppida 6 miljonit vähema reisijaga kui plaanitud. Lisaks tõmbus Ryanair tagasi pankrotis Itaalia lennukompanii Alitalia ostust. Viimane on märgiline seetõttu, et oleks andnud O'Learyle ligipääsu mitmele pikamaalennule ja toetanud seega Ryanairi laienemisplaane. Samal ajal annab selle projekti äralangemine O'Learyle võimaluse kodus kord majja lüüa.
    Investorina vaatan nüüd seda Ryanairi turupositsiooni-kaarti ja kui O'Leary selle vähegi välja käia mõistab, siis võib ta praegusest kehvast olukorrast veel vägagi edukalt välja ronida. Müügikiusatust Ryanair minus aga veel tekitanud pole. Öeldakse, et kolm aastat on see aeg, mil näed, mis investeeringust saama hakkab. Kuigi uudised võivad hingevärinat tekitada, plaanin aktsiaid külma kõhuga hoida.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Balti aktsiad jätkasid tõusulainel
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Neljapäeval sai sel nädalal alanud Balti aktsiate tõus jätku, kui Balti koondindeks Baltic Benchmark kerkis 0,36%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.