Tarbijate kindlustunne täidab kaupmehe taskut

26. november 2014, 07:30
Juhtkiri
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141126/OPINION01/141129798/AR/0/AR-141129798.jpg

Tarbijate kindlustunde kasvust ja perede rahandusliku olukorra paranemisest võivad asjaosaliste endi kõrval rõõmu tunda eeskätt kaupmehed.

Kindlustunnet letile pannes on poest keeruline leiba või vorsti osta. Samas võivad tarbijate kindlustunde kasvust ning perede rahandusliku olukorra paranemisest asjaosaliste endi kõrval rõõmu tunda eeskätt just kaupmehed, arvab Äripäeva toimetus. Suurem kindlustunne annab tunnistust ka suurematest võimalustest tarbida.

Konjunktuuriinstituudi (EKI) andmetel on tarbijate kindlustunne viimase kuuga parenenud ning püsib pikaajalisest keskmisest paremal tasemel. Paranesid ootused Eesti majandusarengute suhtes, hinnang tööturule ja säästuplaanid. Seejuures on perede rahanduslik olukord kriisijärgse aja parimal tasemel. EKI teatel suudab 45% peredest säästa, 47% kulutab nii palju, kui teenib, ja 8% elab kas varasematest säästudest või on võlgu.

Ühe olulisema tegurina on tarbijate kindlustunnet ja perede rahanduslikku olukorda kasvatanud palgatõus. Kõigi märkide järgi jätkub see ka tuleval aastal. Kuna aastalõpp läheneb, on see paljudes ettevõtetes usutavasti juba ka kokku lepitud või välja lubatud.

Erinevad võimalused. Samas on siinkohal olud ja võimalused sektorite kaupa mõistagi erinevad. Avaliku sektori töötajate palgatõusu (ja seeläbi vastavate tarbijategi kindlustunde) tulevaks aastas annab suuresti poliitiline kokkulepe ja riigieelarve. Ettevõtluses on aga kahtlemata valdkondi, mille ettevõtetel ei pruugi sellised otsused kuigi kergelt tulla.

Sellesama EKI viimatise baromeetri järgi näiteks püsib ehitusettevõtete kindlustunne endiselt madalal tasemel, olles oluliselt halvem pikaajalisest keskmisest. Tööstusettevõtete kindlustunnet hoiab madalal tagasihoidlik nõudlus nii sise- kui ka eksporditurul. Teeninduses võib kindlustunde languse taga näha eeskätt Vene turistide vähenemisega seotud mõjusid. Kas siit tuleneb ka otsesemalt tarbijate kindlustunnet mõjutavaid otsuseid, sõltub juba konkreetsest ettevõttest.

Kütuse hinnalangus. Tarbijate kindlustunnet ja veel enam perede rahanduslikku olukorda mõjutab kindlasti ka nafta hinna langus maailmaturul. Täpsemalt siis selle järelmiks olev kütuse hinna langus, mis kajastub kõigi autoomanike rahakotis. Rõõmsama meelega tankla külastamise kõrval jääb praegu rahakotti alles ka hulk eurosid.

Perede rahaseisu paranemist toetavad ettevaatavalt ka tuleva aasta maksumuudatused, näiteks tulumaksu ja töötuskindlustusmakse alandamine, tulumaksuvaba miinimumi tõus, aga ka lastetoetuste kasv jms. Teisalt on ootamas küll aktsiiside kasv, ent tõenäoliselt tarbijate kindlustunne ei vähene kuigivõrd ka järgmise baromeetri näitudes.

Heameelt valmistab perede parenenud rahanduslik olukord kindlasti end jõululainele sättinud või sättivatele kaupmeestele. Jaekaubandusettevõtete kindlustunne püsib niigi heal tasemel ja viimase kolme kuu müük on läinud hästi. Hästi on müük läinud kaubamajades, hüpermarketites, kaubanduskeskustes, toidukauplustes ja autokaupmeestel.

Aasta lõpukuud on aga tavapäraselt jaekaubandusele parimad müügikuud ja nii on ette näha ka sel aastal. Lisaannuse optimismi annab kaupmeestele seejuures kindlasti ka tarbijate kindlustunde kasv.

Pole kahtlust, et suur osa sellest materialiseerub jõulukingitusena kaupmeestele just sisetarbimises.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2014, 19:02
Otsi:

Ava täpsem otsing