Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Šoti miljardär ähvardab Eesti bussituru laiaks sõita

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Eesti bussivedude turgu ootab ees suur segadus. Kohalikud bussiärimehed on ärevil ja seda põhjusega: Soomes ja Poolas jõuliselt turgu haaranud šotlasest miljardär Brian Souter on Eesti turule sisse kihutamas.

    Äripäeva hinnangul on igasugune konkurents alati teretulnud ja tarbijale on uue tegija lisandumine kindlasti hea uudis. Souteriga kaasa tulev mudel lööb hinnad alla ja eeldatavasti oluliselt. Konkurendid arvavad – midagi täiesti kindlat ei tea Souteri plaanide kohta praegu keegi peale tema enda ja ta ettevõtte –, et šotlast võiks peale rahvusvaheliste liinide huvitada ka Tallinna-Tartu liin, mis on praegu kohalike vedajate poolt tiheda graafikuga kaetud.
    Kohalikele vedajatele on see loomulikult halb uudis ja pole imeks panna, et emotsioonid on laes. Kui Eestis sünnib sama mis Soomes, siis on kohalike ettevõtete seis nutune ja mõni peab ilmselt pillid kotti panema. Soomes nimelt lõi Souter seni peamiselt traditsioonilisel pereettevõtlusel põhineva bussiliikluse täiesti pea peale ja tekitas oma Onnibussiga turul täiesti uue olukorra. Onnibussi pileti hind moodustab nimelt vaid neljandiku kõigi teiste bussiettevõtete piletihindadest. Tulemuseks olid määratud koondamised Soome bussiettevõtetes, nii omanike kui ka töötajate meeleheide. Hoobi sai ka rongiliiklus, mis ei pruugi puutumata jääda ka Eestis. Odavus on tarbija jaoks oluline argument, see on turu reaalsus.
    Sisuliselt Ryanairi kontseptsiooni kasutav Onnibussi plaanib saada Soome suurimaks bussifirmaks. Kas see õnnestub, seda näitab mõistagi aeg. Souteri enda varandus on nii palju suur (hinnanguliselt 730 miljonit naela) ja tema ettevõtete kiirelt kasutusse paisatava raha varu niivõrd suur, et paarkümmend bussi korraga välja osta pole mingi probleem. Eestis oleks sellise investeeringu tegemine mis tahes vedajale korralik väljakutse.
    Ent turg on kõigile üks ja turul on alati õigus. Ka Souteri ettevõtted peavad busse ja kütust ostma selleltsamalt turult, millelt kõik teisedki ettevõtted. Samamoodi peavad nad palku maksma sellelsamal turul, samuti makse jne. Seega seisavad kohalikud ettevõtted tõsise väljakutse ees turul ümber positsioneeruda või keerulisemal juhul ka uusi tegevusvaldkondi leida. Arusaadavasti pole see kerge ülesanne. Ent ühistranspordiseaduste muudatused avavad sügisest turu kommertsveoliinidele ning avatud turg on põhimõtteline väärtus, mille saime kaasa Euroopa Liitu astudes. Niisiis võivad Eesti vedajad samuti vaadata teiste turgude poole, nõnda nagu Brian Souter sihib Eestit. 
    Tänase seisuga pole Souteri plaanid enam mitte n-ö oraste peal, vaid konkreetses tegutsemise faasis: aprillis registreeriti äriregistris Bus Transport Holding OÜ, mille juhatusse kuuluvad Souteri osalusega Polski Busi ja Soome Onnibussiga seotud inimesed. Turu avanemine jõustab seaduse vormis sügisel. Seni on Eesti vedajatel aega end uue konkurendi tegemistega kurssi viia ja võitluseks valmistuda. Loodetavasti mitte viimseks võitluseks.
    Samas on see Eesti pisikesele turule siiski ka kompliment, et nii laia haardega ettevõtja selle vastu huvi tunneb.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.