Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kabelimats Estonian Airile

    Juhtkiri

    Uue riikliku lennufirma loomise uudis tähendab valmistumist Estonian Airi pankrotiks. Tõenäoliselt seisab selle otsuse taga teadmine või eeldus, et Euroopa Komisjon tunnistab firmasse tehtud rahasüstid ebaseaduslikuks riigiabiks.

    Äripäeva meelest oleks parim lahendus rajada uus lennufirma koos erakapitaliga, mis on eluliselt huvitatud majandustulemuste jätkusuutlikkusest. Tallink Grupi suuromanik Infortar eesotsas Enn Pandi ja Ain Hanschmidtiga on avaldanud soovi lennuärisse siseneda ning nad on pikalt plaaninud Estonian Airi ostu. See tehing jäi ootama Euroopa Komisjoni otsust. Praeguses olukorras võib olla mõistlikum riske ja algse investeeringu suurust jagada ning luua uus lennufirma kahasse Infortari või mõne teise erainvestoriga.
    Kaks ajendit
    Riigi valmistumisel Estonian Airi pankrotiks võib olla kaks ajendit. Esiteks, majandusministeeriumi ja valitsuse tasandil ollakse veendunud või teadlikud, et Euroopa Komisjonist tuleb negatiivne otsus. Teiseks, Estonian Air on juba praegu sisuliselt pankrotis ning rahahäda on nii suur, et ei jõuta ära oodata Euroopa Komisjoni otsust. Estonian Air lõpetas eelmise aasta 10,4 miljoni eurose kahjumiga ning kui kahjumlik tegevus on jätkunud, siis võibki ettevõte olla olukorras, kus raha on otsas.
    Valitsuse otsus asutada uus lennufirma annab pankrotikatla alla muidugi hagu juurde. Inimene, kellel on vaja lähikuudel kuhugi lennata, ei osta tõenäoliselt piletit Estonian Airi lennukitele, sest pole teada, kas firma üldse sel ajal enam tegutseb.
    Ühelt poolt on muidugi õige negatiivseks stsenaariumiks valmistuda, kui teisalt tuleks enne uue riigifirma loomist see plaan paremini avalikkuse ees ja avalikkusega koos läbi vaielda, sest uude ettevõttesse kavatsevad poliitikud panna 40 miljonit eurot maksumaksjate raha. See eeldab vastamist küsimusele, kas riik ikka peab tegelema lennuäriga või on ka teisi, odavamaid alternatiive lennuühenduse tagamiseks. Estonian Airi kogemus näitab, et riik on olnud ettevõttes halb peremees.
    Majandusminister Kristen Michal väljendas veendumust, et riik peab lennuäriga jätkama. Ta tõi näiteks Leedu kurva kogemuse, kus koos rahvusliku lennufirma tegevuse lõpetamisega muutusid ka leedukate lennuvõimalused kehvemaks. Tõepoolest, kui lennuühendus Euroopaga muutub kehvemaks, siis mõjutab see otseselt paljude siinsete ettevõtete äritegevust ning võib peletada potentsiaalseid investoreid. Kui riik toetab maakondlikke bussiliine rohkem kui 20 miljoni euroga aastas, reisirongiliiklust samuti rohkem kui 20 miljoni euroga, parvlaevaliiklust 16-17 miljoni euroga aastas, siis ei pruugi 40 miljoni eurone rahasüst uude lennufirmasse tunduda erilisena.
    Loodus tühja kohta ei salli
    Sellest aga ei järeldu, et teisi alternatiive ei tuleks üldse kaaluda. Peale eespool nimetatu võib arutleda ka selle üle, et ehk on lennufirma loomise asemel riigil mõistlikum mingil kujul toetada konkreetseid lennuliine, mille toimimine on strateegiliselt oluline ja mis vaba konkurentsi tingimuses ei töötaks. Võimalik alternatiiv on ka jätta lennuühendused vaba turu määrata ja mitte sellesse ärisse maksumaksjate rahaga sekkuda. Loodus tühja kohta ei salli ja Estonian Airist jääva tühimiku võivad osaliselt täita teised lennufirmad.
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Investeeringud, kus võib peituda uus Nvidia
Nvidia, gigant kiibitootjate seas, on tõusnud viimase viie aastaga enam kui 1800 protsenti. Analüütikud soovitavad uue raketi otsimisel vaadata turuväärtuselt pigem väiksemate ettevõtete suunas.
Nvidia, gigant kiibitootjate seas, on tõusnud viimase viie aastaga enam kui 1800 protsenti. Analüütikud soovitavad uue raketi otsimisel vaadata turuväärtuselt pigem väiksemate ettevõtete suunas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Riik võtab tänavu 150 miljonit eurot dividende Täiendatud
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Aastaid tulutut ponnistamist: Vene saatkond rentis kohvitassi eest korterit ega teinud hinnatõusust kuulmagi
Tallinn püüdis aastaid tõsta Vene saatkonnale renditud südalinna korteri renti ja lepingutki lõpetada, ent algsest, pisut enam kui neljaeurosest hinnast kaugemale ei jõutudki.
Tallinn püüdis aastaid tõsta Vene saatkonnale renditud südalinna korteri renti ja lepingutki lõpetada, ent algsest, pisut enam kui neljaeurosest hinnast kaugemale ei jõutudki.