Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Aitab jutust, et ideid ei ole

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Kus viga näed laita, seal tule ja aita. Just selle vanasõna kohaselt otsustas Äripäev appi tulla poliitikutele, kes on seni olnud riigi laenukoormuse suurendamise vastu.

    Kui aeg-ajalt mõni ettevõtja või analüütik soovitab Eesti riigil laenu võtta, siis teatavad selle idee oponendid, et laenu lihtsalt laenamise pärast pole mõistlik võtta ja vaja oleks häid ideid. Väitega, et pole ideid, kuidas laenu kasutada, üritataksegi debatti eos summutada.
    Äripäev vahendab tänases lehes 17 ideed, mille teostamiseks soovitavad ettevõtjad riigil laenata. Seetõttu võiks tänast päeva laenudebatis nimetada pööripäevaks. Enam pole põhjust kurta, et pole ideid, nüüd saavad huvigrupid hakata välja pakutud ideede üle debateerima.Laenu võtmise poolt ja vastu on toodud juba hulganisti argumente ja seetõttu pole mõistlik seda debatti jätkata. Otstarbekam on väidelda ideede üle – ning kui mõni nendest ideedest leiab ühiskonnas laiemat toetust, siis saab edasi otsida ka selle rahastamise võimalusi.
    Laenu võiks kasutada taristu ja hariduse arendamiseks
    Äripäeva toimetus on olnud seda meelt, et riik võiks laenu võtta ja kasutada eeskätt kahes valdkonnas. Nendeks on infrastruktuuriobjektide senisest kiirem rajamine ja haridussüsteemi reformimine ning kaasajastamine.
    Muidugi on mõlema idee puhul ridamisi vastuargumente, mille võib jagada kaheks. Osa argumente on sisult demagoogia. Näiteks väide, et kui Eesti riik võtab laenu, siis ootab meid kreeklaste saatus. Sellisel tasemel väitlusse pole mõtet asuda. On aga hulk tõsiseid vastuargumente, millele tuleb tähelepanu pöörata ja millega peaks riigi laenukoormuse suurendamisel arvestama.
    Näiteks infrastruktuuri objektide ehitamiseks laenu võtmine võib tekitada selles sektoris mullistumise. Ühel hetkel ajame nõudluse tööjõu ja materjali järele liiga suureks ning seetõttu tõuseb ka hind. Riigi jaoks läheb ehitamine kallimaks, aga sama juhtub ka erasektori tellimustega.
    Haridusse investeerimisel on aga keeruline mõõta saadavat tulu. On risk, et haridusse raha juurde andes me lükkame edasi koolivõrgu korrastamise ning efektiivsemaks muutmise. Raha külluse üks suuri puudusi kipub olema ratsionaalsuse kadumine. Kui on raha, siis kipuvad tavainimesed, ettevõtjad ja ka poliitikud tegema ebamõistlikke otsuseid, mis võivad järgmistele põlvkondadele kalliks maksma minna.
    Loobume kivistunud arvamusest
    Selle ohuga tuleb arvestada, aga pole ka mõistlik lolli poliitiku hirmus jätta kasutamata võimalused Eesti arengu kiirendamiseks ning ühiskonna heaolu kasvatamiseks. Tallinna–Tartu maantee väljaehitamine annab pikaajalise positiivse efekti nii regionaalses arengus kui ka liiklussurmade vähenemise teel.
    Või meie teine lemmik ehk haridusse investeerimine. Seame endale ambitsioonika eesmärgi ja teeme koolides digipöörde, tõstame järsult õpetajate palka, loome õpilaskodude süsteemi ning vähendame koolimaja füüsilise asukoha tähtsust.
    Halb pole mitte see, kui on palju erinevaid ideid ja arvamusi. Ka järgnevatelt Äripäeva lehekülgedelt näete, et riigi laenu kasutamise teema tekitab ettevõtjate seas debatte ja ei saa öelda, et raha kasutuse suhtes ollakse ühte meelt. Halb on see, kui on üks kivistunud arvamus ja pime veendumus, et see arvamus on igal ajahetkel ainuõige.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Järgmine eestlane viis oma frantsiisi Dubaisse
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.
Eesti rullmassaažikett Beautiful Me avab nutisalongid mai keskpaigas Araabia Ühendemiraatides Dubais ja aprilli lõpus Portugalis Leirias.