Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Valitsus peletas kütuseraha Lätti

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Valitsus jättis kütuseaktsiisi tõstmise otsustamise ajal arvestamata transpordiettevõtjate hoiatused ja riskib nüüd ohuga, et kütuseaktsiisi laekumine jääb edaspidi oodatust madalamaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas. See võib tingida vajaduse hakata otsima uusi katteallikaid.

    Pühapäeval kirjutas Äripäev, et transpordiettevõtjad tangivad kütust väljaspool Eestit, sest ei näe pärast aktsiisitõusu konkurentsis püsimiseks teist võimalust.
    Kui valitsus otsustas tõsta kütuseaktsiisi ja avalikkus sai sellest teada, sai koalitsioon mõneti tänamatut kriitikat. Eraisikust üksiktarbijad nägid kütuseaktsiisi tõusu suurust ja pelgasid selle mõju kütuse lõpphinnale. Sisuliselt tähendas see aga mõne sendi võrra kallimat bensiini või diislit, mis tegelikult tarbimisharjumusi ei muutnud. Üksiktarbija jaoks võinuks aktsiisitõus samahästi jääda toimumata. Küll aga mõjus olukord kehvemalt transpordiettevõtjatele.
    Ettevõtjal suurem kulu
    Autovedajad, kes erinevalt tavainimesest üritavad oma masinaid hoida võimalikult kaua ja võimalikult suurte kaubamahtudega rakkes, peavad arvestama märksa suurema kütusekogusega. See tähendab kokkuvõttes ka suuremaid igapäevaseid kulusid, rääkimata kuu või aasta lõikes.Mullu kevadel hoiatasid autovedajad, et kütuseaktsiisi tõusu jõustumisel hakkavad ettevõtjad otsima soodsamaid tankimisvõimalusi naaberriikides. Praegu näitab mitu märki, et vähemalt ettevõtjat lööb kütuseaktsiis valusalt.
    Enne 1. veebruaril kehtima hakanud aktsiisitõusu oli märgata kütuseaktsiisi laekumise suurenemist (+127%), mis tõenäoliselt viitab varude kogumisele. See on esimene märk. Märtsis (–44%) ja aprillis (–20%) jäi maksulaekumine oodatult madalamaks, mistõttu peavad järgnevad kuud selgitama, kas aktsiisilaekumine tõuseb taas tavapärasele tasemele või mitte. Oht, et maksulaekumine jääbki väiksemaks, on täiesti olemas.
    Aktsiisiraha naabritele
    Kui transpordiettevõtjatelt küsiti tankimiseelistuste kohta, siis uuringust selgus, et 49% vastajatest tangib juba kütust välismaal ja 36% on seda kaalunud. See on teine vihje, et sellise stsenaariumi jätkumisel võib aktsiisilaekumine jääda oodatust madalamaks. Selle raha saavad endale naaberriigid, kuid Eesti peab katma ikkagi transportijatega seotud kulud nagu näiteks teede korrashoid. Samas see on veel vaid võimalik stsenaarium, sest tegelikkuses võib juhtuda ka teisiti, et väiksema tasujate arvu juures saadakse ikkagi eesmärk täidetud.
    Aktsiisitõus nõuab ettevõtjalt kohanemist ning praegu suudab mitu rahvusvahelist ettevõtjat seda teha suurema vaevata, kuna odavamad võimalused jäävad sisuliselt tee peale. See on valitsusele kindlasti mõttekoht, kuidas tuleks järgmisel korral arvesse võtta rohkem stsenaariumeid, mis hakkavad nii kergekäeliselt mõjutama maksulaekumist. Toimetus ei soovita praeguseid määrasid kindlasti langetada, sest see kõigutaks valitsuse usaldusväärsust ja võimet pikaajalisi plaane seada veelgi suurema küsimärgi alla.
    Küll aga saab valitsus teha juba praegu midagi, mis painab ettevõtjat. Pea kõik küsitluses osalenud tippjuhid tahavad aktsiisiraha kasutamise kohta läbipaistvust. Seega on võimalus näidata, kuidas ja miks aitab suurem kütuseaktsiis teha ettevõtja elu paremaks.
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Leedu suurettevõtted odavnesid suure käibega
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Eesti kaotas elektriühenduse Soomega
Esmaspäeval katkes elektriühendus Eesti ja Soome vahelises kaablis Estlink 1.
Esmaspäeval katkes elektriühendus Eesti ja Soome vahelises kaablis Estlink 1.