Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Osula võit

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Eesti bussisõitjaile tähendab Superbusi lahkumine hindade tõusu, kohalikele transpordiettevõtjatele aga mõningast hingetõmbe­aega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    M ootor Grupi omanikul ­Hugo Osulal on süda rahul: paljukardetud pururikas šotlane, kes ähvardas Eesti bussituru laiaks sõita, kaob siitmailt sama kõrvulukustava kummivilinaga kui saabuski.
    Eesti bussisõitjaile tähendab Superbusi lahkumine hindade tõusu, kohalikele transpordiettevõtjatele aga mõningast hingetõmbe­aega. Loodetavasti ei tule see viimane liiga pikk ega ülearu mugav, sest konkurents on liikumapanev jõud – ja konkurentsi Brian Souteri ettevõte siinmail kahtlemata pakkus. Ilma Superbusi tulekuta poleks Osulale kuuluv Simple Express alustanud hinnasõda juba enne, kui Superbus üldse pärale jõudis, hinnasõja vilju naudib sõitja siiamaani.
    Kolm saatuslikku tegurit
    Pole võimatu, et tõde Superbusi lahkumise kohta ongi kirjas lahkumisotsusest teatanud pressiteates, mis ütleb, et ettevõttel polnud võimalik siin arendada finantsiliselt elujõulist äri. Loomulikult oli ettevõttele Eesti turgu vallutama asudes selle pisidus teada. Samas polnud Eesti eesmärk omaette, ambitsioon oli ja on muidugi suurem: ühendada bussiliiklus Lapimaalt Kreekani, Eesti olnuks vaid pikema keti üks lüli.
    Eesti turul sai aga saatuslikuks kolm asjaolu, millega vallutusplaane tehes ehk küllalt ei arvestatud: kohalikud nõuded, Osula efektiivne võitlus konkurendi vastu nii eesliinil kui ka tagalas ning Superbusi omaenese kannatamatus.
    Pikk ja kärarikas kemplemine maanteeametiga võib küll tekitada küsimuse, kas Eestis ollakse liinilubade jagamisel ehk ülearu bürokraatlikud ja väljastpoolt tulija suhtes liiga ettevaatlikult ja tõrjuvaltki meelestatud. Jaatava vastuse poole kallutab siin nii Superbusi kohtuvõit maanteeameti üle kui ka õhku visatud kahtlus, et liiniloa saamise raskuste põhjus on varem Osulale kuuluvas ettevõttes töötanud Kirke Williamson, kes ametis neid lube jagab. Kohalikke bussivedajaid nörritas juba Williamsoni ametisse saamise ajal tõsiasi, et tema eelkäija Ingmar Roos asus Osula palgale Mootor Grupis.
    Kuigi Äripäev ei kahtle Osula mõjukuses, sidemetes ega personaalses võimekuses kasutada kõiki võimalusi oma ettevõtete käekäigu eest hea seismisel, võib kirjeldatud vangerduse tähtsus olla pigem väiksem kui Osula enese aktiivne tegutsemine nii sõnavõttudega avaliku fooni loomisel kui ka aktiivsel lobil kulisside taga.
    Maanteeamet näris tähte
    Kohtu otsuse kohaselt peab maanteeamet uuesti läbi vaatama Superbusi soovitud liinilubade taotlused ja seda amet teebki, aga ettevõte enam tulemust ootama ei jää. Maanteeameti keeldumise põhjendused tunduvad tõepoolest otsitud ja tähenärijalikud. Ent pole võimatu, et amet jääks endale kindlaks, esitaks juba tehtud otsuste kohta kohtu järgmistele astmetele senistest paremad põhjendused ja jääks lõpuks riigikohtus õigeks. Ja siis saaks juba tagantjäreletarkuse korras väita, et Superbus saanuks Eesti turul püsimajäämiseks enne siiatulekut ära teha parema kodutöö.
    Kui Superbusi lahkumise taga pole aga emotsionaalne kannatamatus, vaid kaine rehkendus ja kiire vigade parandus, siis on tegemist kahtlemata õige otsusega: isegi väikesel turul pole mõtet raha põletada, kui kasumi­ootused on paika pandud ebarealistlikult ja kohalike ettevõtjate vastutegutsemisvalmidust alahinnates. Küllap saab Kreekast Lapimaale ka Eestist mööda sõites.Osula ja Souteri võitlus jätkub teistel marjamaadel.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.