Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Automaksutulu näete sama palju kui oma kõrvu

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Uus valitsus on maksutulude planeerimisel liiga optimistik, automaksuga seotud küsitavused kannavad kiirustamise märki.

    Automaks on ere näide vastse valitsuse maksukobara kärisevatest õmblustest, mida ülearu suure kiirusega püütakse seaduseks vormistada.
    Valitsuse lootus sõiduautode registreerimise tasuga alates 2018. aastast riigieelarvesse ligikaudu 14 miljonit eurot lisatulu saada on tõenäoliselt määratud luhtumisele. Mida rohkem osapooled seda maksu analüüsivad, seda rohkem leitakse sealt komistuskive, mis ülearuse kiirustamise tõttu seaduseelnõusse sisse sattunud. 
    Üks probleem, mis tekib, on omanikuvahetus. Autoregistrikeskuses omanikuvahetust fikseerimas käia ei ole otseselt kohustuslik. Kobareelnõu, mille raames riigilõivuseadust muudetakse ja millega kehtestatakse sõiduki registreerimise tasu igal omanikuvahetusel, ei muuda midagi riikliku autoregistrikeskuse senistes ülesannetes ega pane ka autoomanikele kohustust ennast omanikuvahetuse puhul keskuses meldimas käia. Pole kindel, et inimesed seda edaspidi tingimata teevad, kõik ei tee ka praegu. Sellest rääkis maksuekspert Lasse Lehis teisipäevases “Vabariigi kodanike” saates, kus tuletas meelde, et autoregistrikanne ei tõenda omandiõigust.
    Siiski ei pruugi Lehise loogika viimseni paika pidada. Inimesed võivad olla korrakuulekamad, kui ta eeldab. Auto müüja ei soovi, et tema nimele hakkavad laekuma uue omaniku kiiruseületamis- või parkimistrahvid. Muidugi saab ta sellisel juhul tõendada, et pole enam omanik, kuid see võib olla tüütu ja aeganõudev. Ostjat jällegi võib autoregistrikeskusest siiski läbi astuma ajendada risk, et kui ta autot enda nimele ei vormista, siis võib vana omanik masina ARKis arvelt maha võtta.
    Sisuliselt tehingumaks
    Teine küsitav koht eelnõus on tahtmatu eelise andmine liisingufirmade teenuste kasutajale. Automaksu saab vältida ka nii, et liisingufirmas muudetakse lihtsalt kasutajat. Auto omanik on liisingufirma, kasutajad muutuvad, aga lõivu selle pealt ei maksa keegi. Sisuliselt soovib uus valitsus niisiis kehtestada tehingumaksu, aga see ei pruugi tal korda minna, sest tehingu sõlmimine võib käia tema teadmata. 
    Tulupoole ülearu optimistliku planeerimisega astub vastne valitsus sellesama reha otsa, millega murdis jalaluid ka Reformierakonna juhitav valitsus. Firma­autode käibemaksumuudatused, mis praegu opositsioonis kõva kisa tegeva Jürgen Ligi juhtimisel kehtestati, ei toonud riigieelarvesse kaugeltki seda maksutulu, mida oodati. Eelarvesse plaanitud 47 miljoni euro asemel laekus päriselt ligikaudu 17 miljonit eurot. Ka tookord ei suudetud ette näha avalikku pahameelt, mida maksumuudatused põhjustasid, ega olnud ka selget ettekujutust, kui head laekumist see muudatus võimaldab. Mäletatavasti sattus tookord pahameelepuhangu sihtmärgiks ka maksuamet, mille jõuline tegevus tekitas kuuma kõneainet.
    Kindlat maailmavaadet praeguste automaksu kehtestajate silmist ei paista. Esialgu plaanis võimuliit maksustada autosid võimsuse järgi, aga nüüdseks on rahandusministeerium jõudnud veendumusele, et riigilõivu tuleb võtta CO2 heitme alusel. Tagantjärele võidakse muidugi öelda, et selle maksu eesmärk on suunata inimesi sõitma pigem keskkonnasõbralike autodega, ent meelemuutus käis väga kiiresti ega ole veenev. Ehkki iga tehingu maksustamise idee tuleneb Euroopa Liidu õigusest, ei taga see veel oodatud maksulaekumist. Tagasihoidlikum rehkendus hoiaks ära hilisemad pettumused.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Airbus sõlmis Türgiga ligi 20 miljardi dollari suuruse tarnelepingu
Turkish Airlines sõlmib Rolls-Royce Holdings ja Airbusiga lepingu lennukikomponentide kodumaiseks tootmiseks, mille väärtus on 20 miljardit dollarit, mis on osa eelmisel aastal välja kuulutatud suuremahulisest ostust.
Turkish Airlines sõlmib Rolls-Royce Holdings ja Airbusiga lepingu lennukikomponentide kodumaiseks tootmiseks, mille väärtus on 20 miljardit dollarit, mis on osa eelmisel aastal välja kuulutatud suuremahulisest ostust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Swedbank: märgid lubavad majandusele taastumist Soome ja Rootsi ehitus kiratseb
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.
East Capital müüs kaks hoonet
Fondivalitseja East Capital Real Estate müüs kaks oma fondile kuuluvat hoonet: Maardus asuva tootmishoone ja Jõhvis asuva JEWE Mööblimaja.
Fondivalitseja East Capital Real Estate müüs kaks oma fondile kuuluvat hoonet: Maardus asuva tootmishoone ja Jõhvis asuva JEWE Mööblimaja.