Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lõpetage raha laialipuistamine

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Plaanitud riiklike investeeringute ülevaatamisega oleks võimalik peale panditulumaksu ka teised kahjulikud maksutõusud tagasi keerata, leiab Äripäev juhtkirjas.

    Äripäev tunnustab valitsuse paindlikkust: panditulumaksust loobumine on õige otsus. Ent vaataks õige nüüd kogu kompoti uuesti süsteemselt üle. Valitsuse maksupoliitika on Eesti maksukoormuse kasvatanud aegade kõrgemaiks ja üksnes see on põhjus kogu rehkendus uuesti läbi arvutada.
    Kui panditulumaksu põhjalaskmine sündis ettevõtjate ja laiema avalikuse pahameelelaine harjal, siis ühisdeklaratsioonide teema ülevaatamine on IRLi vastse esimehe Helir-Valdor Seederi isiklik väike võidukas sõda. Ent siia ei maksaks nüüd pidama jääda. Kogu kobarasjaajamise käigus keedetud maksusuppi ei saa kuumalt süüa, aga süsteemsem mõtlemine on väga teretulnud.
    Peale riigi- ja laiemalt kogu avaliku sektori ametnikkonna kärpimise, mille vajadusele on Seeder juba lubanud, võiks valitsus samuti oma taristuinvesteeringute programmi üle vaadata ja lõpetada raha sihitu pudistamise siia-sinna. Kohalikeks valimisteks valmistumine ning igaühele-midagi-printsiip paistab sest kavast välja kogenematulegi silmale.
    Nimetagem asju õigete nimedega
    Niisiis: riigi investeeringud, kogumaht 135 miljonit eurot. Haapsalu raudtee ehituse vajadus on esimene, mille võiks uuesti läbi kaaluda: 8 miljonit eurot pole küll teab kui suur kokkuhoid, aga raha ikka. Samamoodi on näpuotsaga raha jagatud teistegi raudteelõikude kiiruse suurendamise jaoks – kõik see on selline igaühele-midagi pudistamine, kokku aga räägime mitmekümnest miljonist eurost. Paneksime küsimuse alla ka Pärnu ja Kärdla lennujaamale eraldatud raha – 20 miljonit.
    Mis puutub panditulumaksusse, siis rõhutasid valitsuserakonnad, et seda ei tule seni plaanitud kujul. Missugusel kujul siis tuleb, sellele küsimusele on vaja kärmet vastust. Oleme Äripäevas varemgi väitnud, et ettevõtte tulumaksu laualetõstmine ei pea tingimata olema välistatud – näiteks koos tööjõumaksude olulise langetamisega.
    Ent asju õige nimega nimetades ei pea kartma ka seda, et lõpuks saadakse ikkagi asja päris sisust aru ja hakatakse sellele vastu seisma. Sama lugu on astmelise tulumaksuga – asja olemust ei muuda see, et klassikaline astmeline tulumaks on Eesti versioonis kehtestatud tagurpidisel kujul. Tulumaksuvaba miinimumi suurendamine võiks jääda – küsimus on aga, kas see summa peaks olema tingimata 500 euro peal. Kuna tegemist on riigieelarvele erakordselt kuluka meetmega, annab selle langetamine nt 450 euro peale juba märgatavat kokkuhoidu.
    Ametisolevat valitsust on iseloomustanud soov teha kõike teisiti, kui tegi eelmine valitsus: uued maksud, uued investeeringud. Iseenese tarkusest valminud maksukokteil osutus aga nii plahvatusohtlikuks, et valitsus kippus seda käideldes ise ära lagunema. Märkamine, kui väga sügeleb Reformierakond uuesti valitsusse pääsema, ja mõistmine, et koos pisemate paremkonservatiividega saavad oravad kokku valitsuse, millesse Keskerakond ja sotsiaaldemokraadid ei kuulu, osutus praegusele võimuliidule heaks motivaatoriks: kolme valitsuspartei ühisavaldus panditulumaksust loobumise kohta on selle ere näide.
    Uute maksude uuesti läbimõtlemine ja –arvutamine koos riiklike investeeringute kava uue ülevaatamisega annab ametisolevale valitsusele tõenäoliselt võimaluse võimule jääda.
     
     
     
  • Hetkel kuum
Karl Märka: piirame põhiseadusega riigikapitalismi „Kuidas mitte investeerida: 1001 näidet avalikust sektorist“
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Piirame põhiseadusega ära, kui suure osa SKTst võib avalik sektor moodustada, kirjutab Karl Märka arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Ülevõtupakkumine pani suure tankerifirma aktsia taanduma
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Ühe maailma suurima tankerifirma Euronavi aktsia kukkus Brüsseli börsil pärast suuromaniku ülevõtupakkumise lõppu 9,1%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Kogemuslugu: kui minu ettevõtte väärtused enam minuga ei ühti
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Kuidas edasi, kui ettevõtjana avastad, et õhinaga loodud firma sinuga enam samu tõekspidamisi ei jaga?
Sõudmise kaheksapaat kui meeskonnatöö musternäide
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Sõudmise kaheksapaadilt on meeskonnatöö kohta nii mõndagi õppida. Kuidas spordimehe sihikindlus ettevõtlusesse edukalt üle viia?
Uutele sõidukitele hakatakse väljastama keskkonnapasse
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Sel kolmapäeval kiitis Euroopa parlament heaks uued ELi eeskirjad, mille eesmärk on vähendada sõiduautode, kaubikute, busside, veoautode ja haagiste heitkoguseid. Ühe uue meetmena nähakse ette uutele sõidukitele keskkonnapasside väljastamist, kirjutavad Logistikauudised.
Hullumeelne seiklus: autoga läbi Euroopa ja Aafrika
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Ühel päeval tekkis sõpradel hullumeelne idee osaleda rallil, mis viib nad läbi Euroopa ja Aafrika, kirjutavad Lääne-Virumaa Uudised.
Järgmine Soome ehitusfirma andis pankrotiavalduse sisse
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Soome ehitusfirma Puukoti viis reedel kohtusse pankrotiavalduse, ettevõtte käive ulatus alles hiljuti 45 miljoni euroni, kirjutas Kauppalehti.
Margid, ümberriietumine ja must maagia: kuidas kelmid sõjaeelses Eestis rahvast tüssasid
Narva „põrandaalune filatelist“, Rakvere abieluaferist ja Mulgimaa nõia rahamaagia – Delovõje Vedomosti jutustab sõjaeelse vabariigi kuulsatest aferistidest ja kelmidest.
Narva „põrandaalune filatelist“, Rakvere abieluaferist ja Mulgimaa nõia rahamaagia – Delovõje Vedomosti jutustab sõjaeelse vabariigi kuulsatest aferistidest ja kelmidest.