Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lõpetage raha laialipuistamine

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Plaanitud riiklike investeeringute ülevaatamisega oleks võimalik peale panditulumaksu ka teised kahjulikud maksutõusud tagasi keerata, leiab Äripäev juhtkirjas.

    Äripäev tunnustab valitsuse paindlikkust: panditulumaksust loobumine on õige otsus. Ent vaataks õige nüüd kogu kompoti uuesti süsteemselt üle. Valitsuse maksupoliitika on Eesti maksukoormuse kasvatanud aegade kõrgemaiks ja üksnes see on põhjus kogu rehkendus uuesti läbi arvutada.
    Kui panditulumaksu põhjalaskmine sündis ettevõtjate ja laiema avalikuse pahameelelaine harjal, siis ühisdeklaratsioonide teema ülevaatamine on IRLi vastse esimehe Helir-Valdor Seederi isiklik väike võidukas sõda. Ent siia ei maksaks nüüd pidama jääda. Kogu kobarasjaajamise käigus keedetud maksusuppi ei saa kuumalt süüa, aga süsteemsem mõtlemine on väga teretulnud.
    Peale riigi- ja laiemalt kogu avaliku sektori ametnikkonna kärpimise, mille vajadusele on Seeder juba lubanud, võiks valitsus samuti oma taristuinvesteeringute programmi üle vaadata ja lõpetada raha sihitu pudistamise siia-sinna. Kohalikeks valimisteks valmistumine ning igaühele-midagi-printsiip paistab sest kavast välja kogenematulegi silmale.
    Nimetagem asju õigete nimedega
    Niisiis: riigi investeeringud, kogumaht 135 miljonit eurot. Haapsalu raudtee ehituse vajadus on esimene, mille võiks uuesti läbi kaaluda: 8 miljonit eurot pole küll teab kui suur kokkuhoid, aga raha ikka. Samamoodi on näpuotsaga raha jagatud teistegi raudteelõikude kiiruse suurendamise jaoks – kõik see on selline igaühele-midagi pudistamine, kokku aga räägime mitmekümnest miljonist eurost. Paneksime küsimuse alla ka Pärnu ja Kärdla lennujaamale eraldatud raha – 20 miljonit.
    Mis puutub panditulumaksusse, siis rõhutasid valitsuserakonnad, et seda ei tule seni plaanitud kujul. Missugusel kujul siis tuleb, sellele küsimusele on vaja kärmet vastust. Oleme Äripäevas varemgi väitnud, et ettevõtte tulumaksu laualetõstmine ei pea tingimata olema välistatud – näiteks koos tööjõumaksude olulise langetamisega.
    Ent asju õige nimega nimetades ei pea kartma ka seda, et lõpuks saadakse ikkagi asja päris sisust aru ja hakatakse sellele vastu seisma. Sama lugu on astmelise tulumaksuga – asja olemust ei muuda see, et klassikaline astmeline tulumaks on Eesti versioonis kehtestatud tagurpidisel kujul. Tulumaksuvaba miinimumi suurendamine võiks jääda – küsimus on aga, kas see summa peaks olema tingimata 500 euro peal. Kuna tegemist on riigieelarvele erakordselt kuluka meetmega, annab selle langetamine nt 450 euro peale juba märgatavat kokkuhoidu.
    Ametisolevat valitsust on iseloomustanud soov teha kõike teisiti, kui tegi eelmine valitsus: uued maksud, uued investeeringud. Iseenese tarkusest valminud maksukokteil osutus aga nii plahvatusohtlikuks, et valitsus kippus seda käideldes ise ära lagunema. Märkamine, kui väga sügeleb Reformierakond uuesti valitsusse pääsema, ja mõistmine, et koos pisemate paremkonservatiividega saavad oravad kokku valitsuse, millesse Keskerakond ja sotsiaaldemokraadid ei kuulu, osutus praegusele võimuliidule heaks motivaatoriks: kolme valitsuspartei ühisavaldus panditulumaksust loobumise kohta on selle ere näide.
    Uute maksude uuesti läbimõtlemine ja –arvutamine koos riiklike investeeringute kava uue ülevaatamisega annab ametisolevale valitsusele tõenäoliselt võimaluse võimule jääda.
     
     
     
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.