Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti vajab karjäärinõustamist

    Foto: Anti Veermaa

    Kui naaberriikidega konkureerimine rikkamatele riikidele lähemale ei vii, tuleb mõelda koostööle, kirjutab Äripäev juhtkirjas.

    Arengus toppama jäänud ja töötamise motivatsiooni kaotanud inimestele soovitatakse teinekord karjäärinõustamist. Korraks enda sisse vaatamist ja selgitamist, mida ta tegelikult teha tahab. Muutust.
    Eesti majanduse ja meie inimeste heaoluga on sama lugu. Ehkki palgad on üsna kiiresti tõusnud, pole me viimased aastad Euroopa Liidu keskmisele enam lähenenud.
    Ettevõtjad investeerisid eelmisel aastal vähem kui näiteks kümme aastat tagasi. Investeeringud on pidurdunud juba viimased neli aastat, tõsi, näidates väikest tõusu eelmise aasta lõpus. Kirjutame täna, et välismaiseid investeeringuid tuuakse riiki aastas alla miljardi eurot. Samal ajal on olnud rahastamistingimused head, intressid madalad.
    Investeeringuid pärsivad vanad tuttavad teemad alates kõrgetest tööjõumaksudest, energiatasudest kuni vast kõige olulisemani, ebakindluseni tuleviku ees. Üha suurem osa ettevõtjad ei tea, mida riigilt oodata. Mis maksud, normid või keelud võivad ühel hetkel jõustuda. Seda ei tea ka poliitikud.
    Mõni ime, et ettevõtjad on hakanud unistama oma erakonnast, kes lubaks riiki välistööjõudu, alandaks tööjõumakse aga mis veel olulisem, kes seisaks investeeringute eest laiemalt. Kes julgeks kaitsta ja argumenteerida Rail Balticut, Soome tunnelit, otsustaks kiirelt puidurafineerimise miljarditehase saatuse ja ELi abiga tehtavad infrastruktuuriinvesteeringud, erastaks suuremad börsifirmad. Meelitaks välisinvesteeringuid agressiivselt ja himuga. Kutsuks jõuliselt Brexiti mõjul siia Briti ettevõtteid.
    Aga kui üksteisega ei võistlekski
    See on riigi ülesanne. Aga eks ole ettevõtjatel ka endal mõtlemisainet, kuidas kiiremalt edasi. Hiljutisel kohtumisel Soome ja  Eesti ettevõtjatega võrdles Madis Müller Eesti Pangast kahte riiki põhivara struktuuri, loodava lisaväärtuse ja tootlikkuse järgi. Jahmatava tõsiasjana selgus sealt, et kõige suurem ebakõla on siin Eesti kahjuks intellektuaalomandi vallas. Uute patentide, autoriõiguste esitamises oleme soomlastest masendavalt maas. Ettevõtjate koostöö ülikoolidega on katkendlik ja puudulik.
    Me räägime palju Lätist, kes kohandab oma tulumaksuseadust Eesti omaga sarnaseks. Erinevalt näiteks soomlastest, kes seda ei tee, tuues põhjenduseks asjaolu, et sellisel juhul võib kapital ettevõttesse lukku jääda, selle asemel et tootlikumalt edasi investeeritud saada.
    On siin mõttekoht ka meile?
    Teisalt Lätis plaanitav sotsiaalmaksu tõus, üksikisiku tulumaksu astmeliseks muutmine ja aktsiiside tõus kindlasti riiki investorile atraktiivsemaks ei muuda. Ilmselt jääme mõneks ajaks edasi Balti liidriks nii IMD konkurentsivõime kui Maailmapanga koostatavas Doing Business edetabelis.
    Kuid see pole see, pole see, nagu ütleb laulusalm. Kolme väikeriigi omavaheline võistlemine meid tegelikult edasi ei vii. Investeeringutes võiksime lausa koostööd teha, sest pea iga suurem investeering annab tööd ka naaberriigi ettevõtjatele. Võtame või megakasvuga Soome laevaehitustööstuse Raumas, kus ehitusplatsil kohtab eesti keelt ja meie ettevõtjaid igal sammul.
    Hiljuti Eestit väisanud Soome peaminister Juha Sipilä lubas iga kuu pühendada 30 minutit Eesti ja Soome koostööprojektide peale, Jüri Ratas suisa 35 minutit. Võtaks Läti ja Leedu ka kampa ning teeks midagigi ühiselt. Igas riigis on häid näiteid, mida teises kasutusele võtta.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.