Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tasuta asjad, kivi maksumaksja kaelas

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Tasuta ühistransport ja riigi üürimajad on Keskerakonda vaevava tasuta asjade haiguse kõige hullemad sümptomid,leiab Äripäev juhtkirjas.

    Keskerakond ei ole kunagi aru saanud, kuidas raha tekib ja kuidas ühiskonnas lisaväärtust luuakse. Tasuta bussiliikluse jäärapäine juurutamine on vaid selle sügava mõistmatuse üks, kuigi erakordselt kujukas näide.Äripäeva meelest ei ole riigil mitte ühelgi juhul tarvidust toppida oma nina nendesse asjaajamistesse, mida ettevõtjad suudavad ära korraldada. 
    Las ettevõtjad teevad
    Muidugi võib arutleda üle-eestilise bussiliikluse parema korraldamise üle, kuid tõsiasjaks jääb, et bussifirmasid on meil küllalt ja nad saavad oma tööga hakkama pigem hästi kui halvasti. Riigil ei ole ettevõtjate pärusmaale tungides ühtegi võimalust head hinnet teenida – tulemus saab olla vaid puhas kaks, kui mitte lausa üks. 
    Vastsel kohalikul poliitikul, reformierakondlasel Siim Kallasel on tuline õigus: tasuta ühistranspordi juurutajad võtavad endale needuse kaela. Avalik rahulolematus ei kao mitte kunagi, aga maksumaksja raha kulub rohkesti.
    Vastutust, mille riik sellise otsusega enda kanda võtab, ta tegelikult kanda ei suuda – ja ei peagi, sest see ongi võimatu missioon. Tasuta asju pole nimelt lihtsalt üldse olemas, on vaid tasutud asjad. Keskerakonna viis pakkuda maksumaksjale tasuta asju tema enda raha eest on lühinägelik, saamatu ja vastutustundetu poliitika. Rikkamaks ei saa sellest keegi, ka mitte need, kellele sellised teenused on suunatud, küll aga on võimalik vaesust suurendada – tagasi pöörata on seda raske, sest tasuta asjade olemasolusse uskujate meelest võetakse neilt siis midagi ära.
    Tegelikult ei ole küsimus mitte niivõrd selles, mis täpselt seisab koalitsioonilepingus ja kuidas keegi seda mõtles: kas majandusminister Kadri Simson on millestki teistmoodi aru saanud kui peaminister Jüri Ratas või kui palju võtab Keskerakond võimuliitu dikteerides arvesse koalitsioonipartnerite seisukohti.
    Põhimõtteliselt vale
    Asi on selles, et tasuta ühistransport on põhimõtteliselt vale. Tallinnas suure eduloona esitletud tasutud bussid-trammid ei ole linlasi rikkamaks teinud – teede ja sõidukite hooldamise ning sõidukijuhtide tasud võetakse lihtsalt linlase teisest taskust. Ka ei ole vähenenud ummikud, kesklinn on pidevalt lootusetult umbes. Rahul pole ei kohati haisva ühisteenuse kasutajad ega üksteise sabas vanduvad autoomanikud.
    Tallinna mudeli laiendamine üle Eesti tekitab aga segadust ja jama veel palju rohkem. Osa tegutsevaid kommertsliine paneb ilmselt pillid kotti, kui riik oma karvase käega vahele trügib. Missugused on ebapopulaarsed liinid ja missugused mitte, selle piiri tõmbamisel ei näi vähemalt esialgu mingeid mõistlikke põhjendusi olevat – ja ei saagi olla. Kui asi ise on vale, siis ei tee ükski kaunistus või säravgi selgitus seda kuidagi vähem valeks.
    Tasuta ühistransport ja riigi üürimajad on Keskerakonna valitsust vaevava tasuta asjade hulluse tõve kaks kõige koledamat paiset. Puudub veel ainult, et Keskerakond sotsiaaldemokraatide kombel turutõrkeid jutlustama tuleks.Seni, kui suur hulk valijaid ei mõista, et tasuta asjad tulevad nende endi taskust – mis sest, et teisest, aga ikkagi nende endi karmanist – on keskerakondlastel võimalik oma valijat rumalaks pidada. Ent nii, nagu nõukogude võimul ei õnnestunud jõgesid tagurpidi voolama panna, ei õnnestu keskerakondlastel turumajanduse toimimist oma tahtmise järgi ringi teha.
     
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.