Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Missugust Eesti-Vene piiri me vajame?

    JuhtkiriFoto: Anti Veermaa

    Poliitiliselt emotsionaalne idapiiri väljaehitamise otsus vajab korralikku rehkendust ja arusaamist, mille peale raha kulub, leiab Äripäev juhtkirjas.

    Tagantjärele üksteist süüdistada selles, kes õieti selle Eesti-Vene piiri väljaehitamise hinnaga kõige rohkem puusse pani, pole tegelikult mõtet.
    Üks on aga kindel: enne kui kopp maasse lüüa ja ehitamisega pihta hakata, tasub ikkagi korralikult arvutada. Ja kui korralikult arvutamiseks andmeid ja muud vajalikku infot ei jagu, siis on mõistlik see hankida. Kui on hästi arvutatud, siis tasub rehkendused riigi rahakoti suurusega kooskõlla viia, jagades ehk ka kulutused pikema aja peale. Aga igal juhul tuleks selgitada, miks meil on vaja just sellist piiri sellise summa eest.
    Eesti-Vene piiri rajamine on poliitiliselt, ideoloogiliselt ja emotsionaalselt tugevasti koormatud projekt, mis sellisel kujul ja sellises mahus oleks vaevalt üldse esile kerkinud, kui 2014. aasta sügisel poleks Eesti-Vene piirilt röövitud kapo ametnikku Eston Kohvrit. Kas ta rööviti Eesti või Vene poolelt, teavad küllap vaid asjaosalised ise.
    Tänu sellele sündmusele teadvustas endale ka laiem avalikkus, et Eesti-Vene piir on olemas pigem imaginaarsel kui füüsilisel kujul. Saja kilomeetri jagu sood ja raba, omajagu metsa ja võssa kasvanud alasid, mis kergemini või raskemini läbitavad. Kuna politsei- ja piirivalveamet soovis poliitilist huvi piiri väljaehitamiseks maksimaalselt ära kasutada, siis käiski ta ühe soojaga välja selle ettevõtmise esialgse maksumuse. Praeguse seisuga räägitakse aga juba 118 miljoni euro võrra suuremast, kokku ligemale 200 miljoni suurusest summast. Pole üldse võimatu, et enne kui tegudeni jõutakse, jõuab keegi sellegi summa veel mõne uue näitajaga läbi korrutada.
    Kui tahes hästi ja kaasaegselt välja ehitatud piir ei hoia võimalikke konflikte idanaabriga ära, see on selge. Konfliktide tekkimise ja eskaleerumise ärahoidmine käib hoopis teisi, diplomaatilisi ja poliitilisi teid pidi. Kuna aga tegemist on NATO idapiiriga, on selle väljaehitamine siiski julgeolekukaalutlustel vajalik ning eeldatavasti ka partnerlussuhete osana käsiteldav ettevõtmine.
    Mõnevõrra ohjeldab piir kahtlemata piirikaubandust, ent sedagi ei peata ta arusaadavasti lõplikult. Kui üle Eesti-Vene piiri nii kergesti enam ei pääse, saavad salakaubitsejad soovi korral hakata liikuma Läti kaudu. Polegi teab kui suur ring, kui selle tegemiseks leitakse küllaldane põhjus. Salakaubandus eeldatavasti väheneb, aga kindlasti ta teiseneb. Imerohi salakaubanduse vastu piiri väljaehitamine ei ole.
    Lugegem raha
    Välja ehitatud piir peab küll kindlasti paremini kinni immigrante. See viimase aja aruteludes esindamata väide piiri kaasaegse väljaehitamise toetuseks on olnud jutuks varem, näiteks 2013. aastal, mil politsei- ja piirivalveameti peadirektor Elmar Vaher on ebaseadusliku läbirände muret avalikult tunnistanud. Pangem tähele, jutt käis siis ja käiks ka nüüd läbi-, mitte sisserändest, sest Eesti pole immigrantidele atraktiivne sihtkoht: kvoodipagulasedki eelistavad siit putku panna.
    Senistes debattides on vaidlus käinud peamiselt piiri väljaehitamise maksumuse üle, vähem oleme mõtisklenud selle funktsionaalsuse üle. Piiri olemasolu ja väljaehitus on ilmselt tundunud liiga enesestmõistetavad, et selle üle arutleda. 
    Aga võiks. Siis teaksime ka paremini, kuidas ehitada ja mille peale täpselt raha kulutada.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.