Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Viime selle õnnetu Eesti Raudtee börsile

    Foto: Anti Veermaa

    Riik ei peaks tegelema ettevõtlusega ning skandaalide räsitud Eesti Raudtee on selle väite veenev tõestus.

    Eesti Raudtee Tallinnas Balti jaama lähedal asuvast majast kostab viimasel ajal segaseid sõnumeid. Uus juht on asunud jõuliselt töötajate ridu harvendama ja organisatsiooni ümber korraldama. Teisalt on maja oma teravdatud tähelepanu alla võtnud kaitsepolitsei, kes pidas möödunud aasta lõpul altkäemaksu võtmises kahtlustatuna kinni ettevõtte juhatuse ühe liikme.
    Äripäev leiab, et riigifirma efektiivsema majandamise ja läbipaistvama juhtimise huvides võiks hakata ette valmistama selle börsile viimist.
    Habemega erastamislugu
    Eesti Raudtee erastamise ja taasriigistamise saaga algas juba 1997. aastal, mil Tiit Vähi valitsus selle erastamisplaani arvas. Erastamisprotsess vältas aastaid ning pakkus kaasaelajatele võimalust Angottide, Sposatode ja teiste protsessis osalenud värvikate tegelaste seikluste üle nii nutta kui naerda.
    Üle kivide ja kändude läinud ning otsapidi Euroopa Inimõiguste Kohtussegi jõudnud protsess päädis sajandi algul Eesti Raudtee enamusosaluse erastamisega. Erakätes sai raudteefirma olla siiski lühikest aega ning 9. jaanuaril 2007 sai Eesti Vabariigi valitsus taas 100% Eesti Raudtee ASi aktsiate omanikuks.
    Kuidas siis riik omanikuna toime on tulnud? Eesti Raudtee pole oma tulemuste poolest juba aastaid erilist põhjust rõõmustamiseks andnud. Kaubaveomaht langeb ning ettevõte on jooksvas kahjumis. Ettevõttest raha teenimise asemel matab maksumaksja sinna igal aastal miljoneid eurosid kulude katteks. Eesti Raudteed räsivad järjest uued skandaalid. Mõned nädalad tagasi sai mitmes rikkumises süüdistuse Eesti Raudtee endine side-ja turvanguameti juht Indrek Süld, kelle kapo pidas kinni 2016. aastal. Eelmise aasta lõpul pidas kapo kinni Eesti Raudtee juhatuse liikme Sergei Fedorenko, kellele on esitatud kahtlustus altkäemaksu võtmises. Segased on lood ka raudteefirma korraldatud suurhankega Lääne-Harju uue liiklusjuhtimissüsteemi ehituseks.
    Ehk oleks põhjust rääkida taas raudteefirma erastamisest? Mis kehvasti, see uuesti. Uuringud kinnitavad, et riik omanikuna on reeglina vähem motiveeritud tegelema innovatsiooni ja efektiivsusega, korruptsioonioht on suurem. Börsil noteeritud avalik ettevõte loob eeldused tulemuslikkuse paranemiseks, millega kasvab ettevõtte väärtus. Riik ei pea tegelema ettevõtlusega.
    Kui me otsustame, et Eesti Raudtee näol on tegemist strateegiliselt olulise ettevõttega, siis on riigil alati võimalus jätta endale enamusosalus. Enamusosalus võimaldab säilitada kontrolli strateegiliste otsuste üle, samas tagab börsil noteerimine ettevõtte juhtimise läbipaistvuse.
    Võidavad kõik
    Osaluse müügist saadud rahaga saab teha vajalikke investeeringuid, samal ajal väheneb ettevõtete poliitiline mõjutamine. Eesti inimesed saavad panustada oma riigi arengusse, saada selle edust osa, teenida dividenditulu ja kasvatada vara.
    Esimene samm on tehtud – otsus Tallinna Sadam ja Enefit Green börsile viia on langetatud. Eesti Raudtee on riigiettevõtete erastamisel järgmine loogiline samm. Viime riikliku raudteefirma börsile, ehk on ajakirjanikel põhjust siis Eesti Raudteest ka mõni positiivne uudis kirjutada.
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Bolti president: ametnikele valmis eelnõude saatmine on normaalne Bolt pelgab ärimudeli suurt muutust
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Ametnike jaoks eelnõude valmis kirjutamises pole midagi erakordset, ametnikke tulebki aidata, ütleb intervjuus Bolti president Jevgeni Kabanov, kelle töö on muu hulgas lobistamine Eestis ja Euroopas.
Raskustes Saksamaa ärikliima paraneb
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.
Saksamaa ettevõtete sentiment on muutunud helgemaks, näidates kolmandat kuud järjest suurenenud kindlustunnet.