10 suunda, kuhu liigub kaubanduse tulevik

15. september 2016, 17:30
Pariisi kaubandusmessil esitletud ostukorvid
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160915/USEFUL/160919848/AR/0/ostukorvid.jpg
Ainult tellijale

Ruudukujulised ostukorvid, sõrmejäljetuvastus, digiekraanid ja fotorobotid on mõned märksõnad, millega võiks kirjeldada jae- ja e-kaubanduse tulevikku.

Sel nädalal toimus Pariisis kaubandusmess Paris Retail Week. Jaekaupmeestele pühendatud messihallis olid kohal tehnoloogia-, turundus- ja sisustusettevõtted, kes pakkusid riiulisüsteeme, makseterminale, valgusteid, kärusid ja palju muid kauplustes vajalikke tarvikuid. E-kauplejate hallis näitasid oma tooteid ja teenuseid logistika-, digiturundus- ja tehnoloogiaettevõtted.

Pariisis käis Äripäeva teemaveebi kaubandus.ee toimetaja, kes valis välja mõned huvitavamad leiud.

1. Sularaha kaob kassapidajate käest

Tutvustati kassa sularahakäitlemise süsteemi, mida on võimalik integreerida kolme kassasse: iseteenindus, tavakassa ja kaupluses asuv e-poe kassa. Sellisel juhul ei puutu kassapidaja ise sularahaga kokku. Üha rohkem kaupmehi on hakanud sedalaadi süsteemi kasutusele võtma just hügieeni pärast ja ka sularahapettuste vähendamiseks. Üks selline sularahasüsteem maksab umbes 15 000 eurot.

Üks näide uutmoodi kassasüsteemist

2. Ruudukujulised korvid

Messil oli mitu eksponenti, kes pakkusid plastikust kärusid ja järeltõmmatavaid korve. Uued järelkäru tüüpi korvid on fikseeritud käepidemega, sirge põhjaga ja kliendile mugavad kasutada. Populaarsust koguvad ka väga kerged ruudukujulised kärud, mida saab lükata ja tõmmata igast neljast küljest. Eestis kasutab neid Selver.

3. Kassa tunneb ära käe järgi

Infotehnoloogiafirma Fujitsu pakub täiesti uut identifitseerimise süsteemi PalmSecure, mille kaudu saab kassas tuvastada kassapidaja käe skaneerimise kaudu. Nii kaob võimalus, et varastatakse seni tavapärased kassasse sisenemise vahendid nagu magnetkaardid või nööbid. Samuti saab selle süsteemi abil teha kassas parandusi kaupluse juhataja.

Käetuvastusega kassasüsteem

Juba on olemas ka arendus kliendi käe skaneerimiseks ning selle kaudu maksmiseks. Kliendilt võetakse skanneriga unikaalne käepilt siis, kui ta taotleb endale kliendikaarti ning annab loa kasutada maksmisel käeskaneeringut. Skanneri hind kassa kohta on 200-400 eurot.

4. Reklaam digiekraanidele

Kauplustel on alalõpmata tegemist sissepääsuväravatele reklaami paigaldamisega ning reklaamitegijatel nende tootmisega. Nüüd on võimalus kauplusesse paigaldada digiekraaniga sissepääsuväravaid, kus on võimalik väga lihtsalt vahetada reklaami. Süsteemi hind on praegu küll 50-60% kallim kui tavaline sissepääsuväravasüsteem.

Sissepääsuvärava sees on ekraan, mis kuvab reklaame.

5. Salatileti ääres ei pea enam ootama

Elektroonikafirma Toshiba pakub mobiilset järjekorrasüsteemi, kus klient saab kauplusesse sisenedes tellida lahtisest letist endale kauba ning jätkata ostlemist. Mobiil annab märku, kui kaup on pakitud ja nii pääseb klient järjekorras ootamisest.

6. Digitaalsed lastenurgad

Lastele mõeldud mängujaamad muutuvad üha digitaalsemaks ja interaktiivsemaks. Üha rohkem kaubanduskeskuseid ja autode müügisalonge panustavad neile, kuna uus põlvkond kasvab üles koos tehnoloogiaga ning nende olemasolu müügikohtades on hädavajalik. Just digitaalsete mängujaamade järgi hakkavad lapsed määrama, milliseid kauplusi külastatakse, see tähendab, et kuhu nad on valmis kaasa tulema, et vanemad saaksid ostelda. Mõningad kauplused on paigutanud sellised mängujaamad ka juba proovikabiinidesse ning kassade juurde. Uuendusena on süsteemid, kus laps saab minna ise mängu sisse ning osaleda seal ka interaktiivselt.

7. Auruga hoitakse toit värske

Aurutid ehk nebulisaatorid on Prantsusmaal uus trend, mis vallutab sealseid supermarketeid. Kuna kauplustes on temperatuur suhteliselt kõrge, siis on puu- ja juurviljaletis värske kauba niisutajad. Neist ei tule välja tavaline veeaur, vaid õige niiskusastmega aur, mis hoiab kauba kauem värskena. Kaupluses paistab see efektne välja ning klient on ka kindel, et saab värske kauba.

Selline süsteem sai alguse lahtisest kalaletist, kus kasutati kauba värskuse säilitamiseks jääkuubikuid ning hiljem lisati peale jahutid. Ühe auruti hind on 5000-6000 eurot.

8. Algoritm võrdleb hindu konkurentidega

E-kauplustele pakutakse toodete hinnaanalüüsi teenust, kus algoritmi alusel võrreldakse konkreetse poe toodete hindu teiste e-poodide sarnaste toodete hindadega. Seda on võimalik teha nii kohalike kui ka rahvusvaheliste poodide seas. Sellest tulenevalt saab otsustada, kas tasub enda tootel hinda alandada või hoopiski tõsta. Teenuse hind on alates 2,5 eurost kuus, juhul kui on tarvis 100 toote hinda jälgida.

9. Robotid teevad e-poe pilte

Praegu on väga populaarsed fotorobotid toodete pildistamiseks e-kaupluse tarvis, neid pakuvad paljud ettevõtted. Fotoroboteid on võimalik programmeerida korduvvõtete tegemiseks, näiteks on tumedatel toodetel üks valgus ja heledatel teine. Samuti on võimalik üles võtta liikuvaid pilte. Ühe fotoroboti müüja hinnangul on selle tasuvusaeg umbes viis aastat. Hinnad jäävad 5000-20 000 euro juurde. Kuid võib saada ka fotoroboti hinnaga kuni 60 000, oleneb mida täpselt pildistada on tarvis.

Fotorobotite valik

10. Uudiskirjad vastavalt ostudele

E-kirja turunduses pakutakse e-kauplejatele võimalust automaatselt genereerida uudiskiri selle põhjal, mida klient on veebipoest vaadanud. Nii e-kirja koostamine kui ka kliendile saatmine toimuvad automaatselt. Nii muutuvad uudiskirjad personaalsemaks ja suurendavad ka e-kirjade avamise protsenti.

Teine võimalus mida pakutakse, on see, et uudiskiri saadetakse kliendile siis, kui ta on parasjagu postkasti ja loeb teisi e-kirju. Siis saadab süsteem kliendile uudiskirja 0,05 sekundi jooksul. See suurendab taaskord võimalust, et klient loeb seda uudiskirja.

Äripäeva teemaveebist kaubandus.ee saab lugeda pikemalt jaekaubanduse ja e-kaubanduse trendidest.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
15. September 2016, 17:49
Otsi:

Ava täpsem otsing