Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuidas mõista, milline pakend müüb?

    Kuna tarbijad teevad lõpliku ostuotsuse tihti just poeriiuli ees, siis seda, mis jõuab lõpuks nende ostukorvi, mõjutab tugevasti toote välimus ehk pakend, mille iga detail võib saada ostmisel määravaks.

    Ettevõttel on oluline teada, mis paneb tarbija tähelepanu pöörama just tema tootele, kuidas saaks pakendit teha tarbijale märgatavaks ja meeldivaks ning seda kõike väga täpselt, et edaspidi edukaid otsuseid teha. Oleks lihtne, kui saaks inimestelt otse küsida, milline on „õige“ pakend, kuid alati ei anna ka kõige siiramad ja heatahtlikumad vastused tegelikke andmeid. Inimesed teevad suure osa oma otsustest alateadlikult või aimamata, kui palju väikseid tegureid nende valikut mõjutab. Tarbijate alateadvust aitab mõista veel küllaltki noor, kuid kiiresti arenev valdkond – neuroturundus.
    Neuroturundus ühendab traditsioonilise turunduse ja neuroteaduse meetodid ning teadmised. Eri tehnoloogiatega saab mõõta inimeste ajutegevust ja psühhofüsioloogilisi muutusi kehas, mille abil on võimalik täpselt hinnata tarbijate reaktsioone uuritava objekti kohta.
    Kõigepealt tuleb ettevõttel täpselt määratleda toote sõnum. Mida selgemini on läbi mõeldud toote olulised, konkurentidest eristuvad omadused ja eesmärgid ning samuti sihtrühm, seda lihtsam on seda tarbijatele edasi anda. Seejärel on võimalik pakendile kanda elemente, mis peaksid kindlasti olema kooskõlas nii üksteisega kui ka toote omadustega.
    Neuroturundus viib alateadvusse
    Pakendite disaini mõju ja elementide olulisust aitab hästi mõista Phil Bardeni raamat „Decoded. The Science Behind Why We Buy”, kus on näitena toodud Põhja-Ameerikas tuntud mahlatootja Tropicana. Nende enim müüdud apelsinimahla pakendi muutus tõi palju meedia tähelepanu, kui ettevõte kaotas kahe kuuga 30 miljonit dollarit, hoolimata suurest reklaamikampaaniast ja mahla maitse säilimisest. Kuigi uuringutega kinnitatud modernsem välimus võib hommikusöögilaual ilusam välja näha, siis eelmise pakendi puhul oli väga tähtis brändi väärtuste edastamine, mida uus pakend teha ei suutnud.
    Vasakul Tropicana vana pakend, paremal uus.Foto: Tootja
    Algsel pakendil olev apelsin näitab esiteks, millise mahlaga on tegu. Teiseks tajutakse apelsinilehtede olemasolul värskust, sest ainult äsja korjatud viljadel on veel lehed juures. Inimese alateadvus aktiveerib arusaama värskusest, mida uus disain enam ei teinud.
    Seega on väga oluline, et ettevõtted mõistaksid, miks tarbijad just nende toodet eelistavad ja milline peaks olema neile suunatud sõnum. Selle teadmine võib osutuda raskeks ja seepärast võib neuroturundus olla ettevõttele kasulik, sest suudab jõuda inimese alateadvuseni.
    Pakendite disainis on tähtis eristada olulist vähem olulisest. Teave, mida ettevõte soovib kindlasti tarbijale edastada, peab olema domineerivas kirjastiilis ja asetsema muust olulisest eemal. Jättes esmatähtsate detailide vahele vähem olulised, saab vältida tähelepanu koondumist ainult ühele asjale.
    Pakendi kujundusega ei tohi toote sõnum kaduma minna või koguni negatiivset mõju avaldada. Näiteks plahvatust kujutav detail võib tarbijale tekitada tunde jõust, tugevusest ja energiast, mis võib teda mõjutada toodet ostma, sest ta tajub seda töökindla ja efektiivsena. Samal ajal võib see meelde tuletada toote ebatervislikke omadusi, seonduda ohtlikkusega või koguni plahvatusega inimese enda sees. Oluline on muidugi ka plahvatuse kujutamise viis.
    Unikaalne kuju tekitab tahtmise katsuda
    Peale pakendi disainielementide on tähtis ka pakendi kuju. Dr A. K. Pradeep kirjeldab oma raamatus „The Buying Brain: Secrets for Selling to the Subconscious Mind“, kuidas pakendi kuju võib alateadlikult suurendada huvi pakendit kätte võtta. Tarbija pilk jälgib eri aspekte nagu jooned, kontuurid ja unikaalsed omadused, mis tõmbavad tähelepanu ja lisavad emotsioone. Unikaalsed ja uudsed pakendid eristuvad teistest paremini ja võivad tekitada soovi seda kätte võtta.
    Barden kirjeldab oma raamatust teise näitena dušigeeli, mille kohta kõik teavad, et see peab puhastama, hästi lõhnama ja vahutama. Probleem on selles, et kõik dušigeelid pakuvad samasuguseid algväärtusi ja sellel tasandil on raske eristuda, sest näiteks sõnumit „puhastab paremini” on ettevõttel raske edukalt edasi anda.
    Adidase dušigeel (paremal) kõrvuti Castroli mootoriõli pudeliga.
    Adidase dušigeel Dynamic Pulse vastab kõikidele vajadustele, kuid lisaväärtuse annab pakendi kuju, mis meenutab mootoriõli pudelit, samuti on selle avamisel kuulda klõpsu. Pakendi disain annab edasi kaudseid lisaväärtusi tänu pudeli kujule, avamishäälele ja nimele Dynamic Pulse (jõuline pulss – toim). See muudab Bardeni hinnangul duši energiat andvaks kogemuseks, sest kõik signaalid saadetakse alateadvusse ja nii suureneb ka tarbija teadvuses toote üldine väärtus. Tarbijale, kes tahab rahustavat ja lõõgastavat dušši, on tajutav väärtus aga väike, sest see konkreetne raamistik ei sobi nende motivatsiooniga. 
    Investeering pakendi disaini peaks olema oluline iga ettevõtte jaoks, sest pakendiga saab mõjutada tarbijate ostuotsustuse protsessi ja seda, kuidas inimesed toodet tajuvad. Neuroturundus aitab paremini tundma õppida klientide ja tarbijate tegelikke soove ning emotsioone. Tänu sellele on ettevõtetel võimalus pakkuda inimestele kõrgema väärtusega tooteid ja edastada tarbijatele täpsem ja paremini tajutav sõnum.
    Kuigi neuroturundus uurib inimese alateadvust, ei tähenda see, et selle abil saaks inimesi panna ostma tooteid vastu tahtmist. Nii nagu traditsiooniline turundus proovib mõjutada inimesi ostma kindla ettevõtte tooteid, teeb seda ka neuroturundus, kuid täpsemate ja realistlikumate andmetega.
    KAJA
    Artikkel ilmus täismahus kommunikatsiooniajakirja KAJA augustinumbris.
    Ajakiri tutvustab Eesti ettevõtete kommunikatsioonijuhtumeid;pakub juhtidele ja kommunikatsioonispetsialistidele enesearendamiseks vajalikku informatsiooni;hoiab kursis kommunikatsioonivaldkonna suundumuste, uudiste ja uuringutulemustega nii Eestist kui ka kogu maailmast;tutvustab valdkonna parimate spetsialistide arvamusi, soovitusi, analüüse, juhtumite kirjeldusi;pakub lugemiseks huvitavaid ja harivaid tõlkematerjale;ilmub 48-leheküljelisena kaheksa korda aastas.Artiklite autorid on Eesti ja välismaa kommunikatsiooni- ja meediavaldkonna tipud.
    Augustinumbri teemasid:
    Spordiajakirjanduse muutumine – Kaire UusenLiikumist väärtustavad ettevõtted on tööpakkujatena eelisseisus – Urmas SõõrumaaObinitsa – soome-ugri kultuuripealinn 2015 – Annela LaaneotsIntervjuu Islandi Jalgpalliliidu meedia- ja turundusjuhi Ómar Sm?rasoniga – Kairi Oja
    Autor: Gerli Selge, Tallinna Tehnikaülikooli turunduse magistrant
  • Hetkel kuum
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Jeen saavutas 34 aasta madalaima taseme, analüütikud ootavad valitsuse sekkumist
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Jaapani jeen langes kolmapäeval 34 aasta madalaimale tasemele, nõrgenedes USA dollari suhtes kuni 151,97-ni, mis on tekitanud turul küsimusi valitsuse sekkumise kohta Jaapani valuuta toetamiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Eestlane tõusis suure Soome börsifirma ärijuhiks
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Varem Kristiine ja Rocca al Mare kaubanduskeskuseid juhtinud Helen Metsvaht läks omanikfirma Cityconi juhatusse ärijuhiks.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Konteinerlaeva põhjustatud sillavaring ohustab majandust
Teisipäeva varahommikul sõitis konteinerlaev USAs Baltimore’is otsa sillale, pärast mida varises sild kokku. Liiklus ühte suurimasse sadamasse USAs on nüüd peatatud.
Teisipäeva varahommikul sõitis konteinerlaev USAs Baltimore’is otsa sillale, pärast mida varises sild kokku. Liiklus ühte suurimasse sadamasse USAs on nüüd peatatud.