Kuidas saab alluv juhti arendada?

Ruti Einpalu, juhtide coach ja koolitaja 10. veebruar 2017, 16:00
Arenguvestlus ei pea toimuma ainult juhilt alluva suunal, vaid ka vastupidi.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170210/USEFUL/170219967/AR/0/Arenguvestlus-.jpg
Ainult tellijale

Üks kasutamata võimalusi juhtimise parandamiseks on pöörata arenguvestlus teistpidi ja lasta alluval vestlust juhtida.

Mõneski asjas võib tase allpool olev juht olla võimekam. Seda kinnitab ka psühholoogiadoktori Travis Bradberry uuring, mis keskendus eri tasandi juhtide emotsionaalsele intelligentsusele (EQ). Tulemused on üllatavad – kõrgeima EQ skoori pälvisid keskastme juhid, edestades nii esmajuhte kui ka juhtimisvastutuseta töötajaid. Samas madalaima skoori pälvisid tippjuhid, kelle EQ oli madalam ka spetsialisti omast, selgub juhtimisajakirja Harvard Business Review 2015. aasta detsembrinumbrist.

Kui seda uskuda, siis võiks juhtimisahela madalamatel tasemetel olla piisavalt juhtide kvaliteedi suurendamise ressurssi.

Järgnevalt mõned ideed ja vihjed, kuidas alluvad saaksid juhtida ja arendada endast kõrgemal asuvaid. Tark juht võib seda teadmist ära kasutades ka ise neid võimalusi enda arenguks esile kutsuda.

Alusta vestlustest

Vestlused on kõige olulisem juhtimisinstrument ja vestluste juhtimine on seni ebaõiglaselt monopoliseeritud võimukama teemaks. Mõned vestlused on teistest olulisemad – näiteks tagasiside- ja arenguvestlused.

Aga mis oleks, kui lähtume paradigmast, et vestlusi saab võrdselt juhtida kumbki osapool ja kokkuleppel saab vestlust juhtida ka alluv. Tundub lihtne, kuid elus see nii ei kipu olema. Kui oleks, võiks tõepoolest 1+1 olla rohkem kui kaks. Kui oled juht ja vestled oma alluvaga, kas sul on 1+1 suurem või väiksem kui kaks? Mõtle, kas alluv läheb ära tiibadega või kärbitud tiivanukkidega.

Arenguvestlus pöördub teistpidi

Kujuta ette, et sul on juht, kellega vestlemine sind ei motiveeri. Ta on vestluste ajal ninapidi arvudes ja tabelites, tema tagasiside on nii üldine, et ei kõneta. Vestlused on pinnapealsed, sa ei tea, mis on need olulised ja suured asjad, mida saaksite koos ära teha, mis on kõige olulisem, mida sinult oodatakse. Tagajärjena selged eesmärgid ja väljakutsed puuduvad, tunnustust ja arengut ei ole, motivatsioon langeb, töö tähenduslikkus kaob.

Sinu eesmärk on sisukam vestlus, kus kavatsed saavutada muutuse nii, et muudad enese käitumismustrit, uskudes, et see toob kaasa muutuse ka teises osapooles. Sa otsustad juhtida vestlust küsimuste kaudu ja kasutad arenguvestluste põhiloogikat, ainult et sedapuhku toimub kõik vastupidi.

Vestluse käik

Kõigepealt küsi, kas juht on nõus, et sina juhid vestlust.

Alusta sellest, mis on hästi. Kirjelda täpselt, mida juht teeb ja kuidas see aitab sul olla tulemuslikum. Ka juhid vajavad tunnustamist ja märkamist.

Nüüd on aeg liikuda selle poole, et ka sina oleksid tunnustatud ja märgatud. Selleks küsi juhi käest, mis on tema arvates sinu tugevad küljed ja millega ta on rahul sinu juures? Korda küsimust eri sõnastuses mitu korda.

Liigu edasi väljakutsete juurde. Küsi juhilt, mida ta sinult ootab, mis aitaks teda ja ettevõtet, mida sina võiksid teha teistmoodi. Küsi, mis on suur pilt ja mis võiks olla sinu roll selle saavutamisel.

Edasi küsi, kas juht on nõus arutlema teemadel, mis on tema kontrolli all, mis aitaksid sul anda paremat tulemust ja mis on seotud konkreetselt juhi käitumistega. Algata arutelu või tee selge ettepanek.

Proovi ja anna teada, kuidas sul läks. Kui kõhkled, siis mõtle enne läbi, mis on kõige hullem, mis võib juhtuda. Kui suurt midagi, siis hakka aga pihta.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    10. February 2017, 16:12
    Otsi:

    Ava täpsem otsing