Unehäired lähevad kalliks maksma

25. september 2017, 12:15
Unevõlg vähendab töövõimekust.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170925/USEFUL/170929849/AR/0/unehäire.jpg

Ebapiisav uni ja unehäired mõjutavad otseselt töö efektiivsust - unevõlg vähendab võimekust ning võib viia märksa tõsisemate tervisekahjustusteni kui lihtsalt klaasistunud kalasilmad.

„Ebapiisav uni tõstab stressihormoonide taset, mis viib hiljem erinevate haigestumisteni. Tagajärgedeks on südame-veresoonkonna haigestumised, ainevahetuse häired koos kaalutõusu ja suhkurtõvesse haigestumise riski tõusuga,“ selgitas Hea Une Keskuse unearst ja psühhoterapeut Tuuliki Hion.

Lisagem siia ritta ka meeleoluhäirete tekkerisk, rahulolu vähenemine elu ja suhete vallas ning initsiatiivilangus, ning tulemuseks ongi nullilähedase teovõimega päevi õhtusse veeretav indiviid.

Positiivse noodina tuleb aga rõhutada, et haigekassa on võtnud valikuliselt üles diagnostiliste uuringute eest tasumise. „Toetades personali unehäirete diagnostikat ja ravi saab tööandja suurendada töötajate tulemlikkust ning vähendada haiguspäevade arvu. See on reeglina odavam kui ravita unehäirete põhjustatud kulud,“ lisas Hion.

Põhjused (töökohal):

  • Tööstress, kõrge töökoormus, kiire töö.
  • Kõrged nõudmised tööle, ajasurve ja vähene võime ise kontrollida töö käiku.
  • Vähene toetus ja rollikonfliktid tööl, halb õhkkond.
  • Kui tööst saadav kasu või rahuldus ja töösse panustamise määr pole tasakaalus.
  • Rahulolematus tööga, huvi puudumine töö vastu, ebakindlus.

Tagajärjed:

  • Keskendumise, tähelepanu- ja mäluhäired, hajameelsus.
  • Halveneb arutlemise ja otsustamise võime, töö kiirus võib väheneda.
  • Väsimuse puhul muutub meeleolu muutlikuks, võib sageneda ja halveneda ärevus, muretsemine, kergesti ärritatavus, pidurdamatus.
  • Uneapnoe põhjustab lisaks eelnevale vererõhu ja kaalu tõusu ning unisust.

Hea teada

  • Kroonilise unetuse levimuseks hinnatakse 6-10% täiskasvanud elanikkonnast. Uneapnoe levimuseks 9-24%, rahutute jalgade sündroomil 5-15%.
  • Kuna une ajal kehaga toimuvad häired ei ole nähtavad, siis ei ole häire all kannataja nendest tihti teadlik. Diagnoosimiseks on vaja uuringut, uneaegse hingamise ja liigutuste salvestamist.

Mõju ühiskonnale

  • Ravimata unetus suurendab tööõnnetuste riski.
  • Unetud vajavad kaks korda enam töövõimetuspäevi ja tervishoiukulutusi.
  • Meestel, kellel esineb liigset unisust ja norskamist, on Rootsi riikliku registri andmetel 10 aasta pärast 2,2 korda suurem risk sattuda tööõnnetusse.
  • 15-30% liiklusõnnetustest toimub unisuse või väsimuse tõttu.
  • Unisuse tõttu tekkivates liiklusõnnetustes on kolm korda suurem tõenäosus saada surma kui muudes liiklusõnnetustes.

Asjatundja soovitab

Külli Holsting, toitumisnõustaja

Kohvist saab loobuda kahel viisil: vähendades järk-järgult kofeiinirikaste jookide tarbimist või lõpetada paugupealt. Viimase puhul peab arvestama nn ärajäämisnähtudega nagu peavalu, meeleolukõikumine, pahurus. Need mööduvad tavaliselt nädalaga.

Parimad kofeiini aseained:

  • valge või punane tee
  • taime- või puuviljatee
  • ingveritee või mõni muu vürtsitee
  • chaga ehk musta kasepässiku tee, mis on metsameeste ammune toniseeriva toimega jook
  • lastele sobib kakao asemel jaanikaun, mis on kofeiinivaba ja veidi magus
  • pideva kohvitamise asemel võib proovida ka maitsestatud vee joomist. Matisestamiseks sobivad looduslikud vahendid nagukurk, sidrun, apelsin, külmutatud marjad, piparmünt, meliss
  • kevadisest loodusest leiab kõrvenägest, nurmenukulehti, jänesekapsast, kuusevõrseid, mustsõstrapungi
  • väsimuse peletamiseks teha lühike jalutuskäik värskes õhus, võimelda ja/või süüa tervislik vahepala

HEA UNE SOODUSTAJAD:

  • Täiskasvanu peab magama vähemalt 7-8 tundi, laps veel rohkem.
  • Vähene uni toob kaasa immuunsuse languse, suurema söögiisu, aeglustunud ainevahetuse, hormonaalsed muutused.
  • Päeval magamine pole samaväärne ööunega.
  • Klassikalised und soodustavad toidud on soe piim või taimne jook vähese meega, kaeraküpsis rosinatega, banaan. Tavalisest piimast parem mõju on probiootiliste bakteritega hapendatud piimal.
  • Und soodustav toime on ka kaltsiumi- ja magneesiumirikastel lehtviljadel, näiteks rohelised salatid, pähklid, seemned. Sobivad ka kirsid ja kiivid.
  • Liigne magus peletab une. Oluline on hoida tasakaalus veresuhkur, kuna liiga madale langenud veresuhkru tase võib olla üks olulisemaid unetuse põhjuseid.

MEELESPEA:

  • Magamistuba olgu pigem jahe, tuulutatud, müravaba, täiesti pime.
  • Magamamineku aeg peab olema regulaarne.
  • Mobiiltelefoni ei tasu magamistoas hoida. Ka tiksuv või helendavate numbritega kell segab und.
  • Hea on pidada unepäevikut, mis annab unetundidest täpse ülevaate.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. September 2017, 12:03
Otsi:

Ava täpsem otsing