Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tarbija õigused tuleb kehtestada ka toitlustusasutustes

    Eestis on viimastel aastatel üha rohkem populaarsust kogunud nii kohalik toit kui ka mahetooted. Nende trendide taga on tegelikult üks ja seesama põhjus. Me tahame tarbida tervislikumalt.

    Mitte ainult eestlastel ei ole toiduga erakordselt isiklik side. Hollandlased ei saa elada oma juustuta ja sakslased oma õlleta. Uuringud näitavad, et kõikides riikides eelistavad inimesed eelkõige kodumaist toitu ja see on ka peamine põhjus, miks toiduainete eksport on suhteliselt keeruline töö.
    Paljud Eesti toiduainete tootjad, kes on püüdnud oma tooteid Euroopasse eksportida, on olnud sunnitud rinda pistma verise konkurentsiga, mille tulemuseks on oluliselt madalam väljamüügihind kui kodus ning sageli ka kahjum. Vene-suunalised edulood räägivad pigem muust – seal, kus nõudlus on suurem kui pakkumine, on alternatiiviks lihtsalt nälg. Kuid ka seal oleme suutnud stabiilselt edukad olla reeglina väga lühikest aega.
    Kui vaatame Eesti turgu, siis ka siin oleme välismaised kaubamärgid tahaplaanile lükanud või päris välja söönud. Jäätiseturg on üks näide. Premia eriti rammusad koorejäätised näitlikustavad kodumaiste toodete edu. Õlleturg on teine näide. Ei lähe meile see Lapin Kulta nii hästi peale kui A le Coq või Saku Originaal. Nagu “ei kõlba” meile naabrite söök, ei kõlba meie söök ka naabritele.
    Selle kõige taustal on vaid üks koht, vähemalt Eestis, kus kodumaine ja kõrgekvaliteediline tooraine ei ole levinud. See on toitlustusasutus. Linnulihaga enam kursisolevana võin kinnitada, et toitlustussektor kasutab Eestis vaid 5% kohalikku linnuliha. Millest see räägib? Kui inimesed ei tea, mida nad söövad, siis see ei huvitagi neid? Huvitab küll, aga nad ei ole osanud sellele mõelda.
    Põhjuseks on ühelt poolt justkui hind, kuid see on siiski näiline argument. Näiteks kanalihaga prae omahinnast moodustaks kvaliteetsema ja kodumaise toorainega praad vaid mõnikümmend eurosenti. Menüüs olev märge “kohalik” võiks olla pigem müügiargument, kui kõrgema hinna põhjendus – parim reklaam heale tootele.
    Mõte on tegelikult lihtne: juhul, kui me tarbijana eelistame kodumaist, mahedat vm “eripärast” toitu, siis peaks olema meil mitte ainult kaupluses (kus kõik E-d ja säilitus- jms ained igal pakil selgelt kohustuslikus korras on välja toodud), vaid ka restoranis võimalus just sellist toitu valida.
    Toidu märgistamist reguleeriv määrus sätestab põhjalikult kogu üksikasjalise info, mis peab olema toidupakendil sh päritolumaa, lisaained, allergeenid jne. Toitlustusasutuste puhul piirdutakse nõudega, et see info peab olema saadaval transpordipakendil ja saatedokumentidel – kas sööjad peaksid käima tagaruumides neid andmeid vaatamas? Ei käi ju
    Loomulikult on ka Eestis restorane, mille eesmärk on pakkuda kõrgekvaliteedilist toitu. Kus esmalt minnakse turule ja varutakse parimat värsket toorainet, mitte aastavanust sügavkülmutatud liha, mille struktuur on lõhutud. Üks asi on saada kõht “millestki” täis, teine asi on saada maitseelamus või vähemalt tervislik toit.
    Nagu mainitud ei ole küsimus sugugi mitte ainult hinnas, vaid mugavuses, mille tulemuseks on kehvem maitse ja ebatervislikum toit. Jahutatud ja värske linnuliha kasutamine toitlustussektoris on harv erand – enamasti on tegemist külmutatud-sulatatud toorainega, sageli 20-40% sissepritsitud soolvee sisaldusega.
    Kodumaist toitu armastab enam kui kolmveerand Eesti elanikest, selgus Eesti Konjunktuuriinstituudi uuringust. Kuid kas keegi kujutab ette, millisest riigist või farmist on pärit kotlet, mille me leiame mõne tubli kiirtoiduketi burgeri vahelt? Igal juhul ei ole selle riigi nimi Eesti ja farm ei asu isegi mitte meie naaberriikides.
    Minu väljakutse on esitatud nii toitlustajatele, kes võiksid tarbida oluliselt rohkem kohalikku toorainet ning ka tarbijatele, kes võiksid seda nõuda.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Alphabeti head tulemused tekitasid järelturul ralli
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Analüütikute prognoose ületanud Alphabeti majandustulemused kergitasid järelturul Google’i emafirma aktsiat üle tosina protsendi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.