Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Üleöö edu peidab tegelikkuses aastatepikkust tööd

07. juuli 2011, 09:16

Kuu aja eest börsidebüüdi teinud LinkedInist sai üleöö ettevõte, mille väärtus hinnati sama suureks kui on kolmandik meile hästi tuntud elektroonikahiiglasest Nokia.

Mõned päevad hiljem tegi eduka IPO Venemaa suurim otsinguportaal Yandex. Kolmapäeval alustati kauplemist internetiraadio Pandora aktsiatega, kohe-kohe on tulemas grupiostlemise hetke suurim tegija Groupon ning „disaini-omale-ise-kingitus“-firma CafePress. Pingsalt oodatakse sotsiaalsete mängude tootja Zynga ja interneti ärikataloogist välja kasvanud Yelp vastavasisulisi otsuseid ning kõige krooniks peaks lähema aasta jooksul börsil noteeritama Facebook ise! Nende uudiste taustal võib üsna kiiresti tekkida tunne, et tehnoloogiarong on jaamast läbi sööstmas ning viimane aeg on peale hüpata kõigil neil, kes sellest meeliülendavast ja kasumlikust reisist rahamägedele osa tahavad saada. Kas nüüd või mitte kunagi!

Kõlavate nimedega ettevõtete IPOde tuhinas (aeg selleks tundub hetkel lihtsalt soodne) ei tohiks ennast lasta aga eksitada tundest, nagu oleksid need ettvõtted sündinud sõrmenipsust seitsmendal päeval. Mainitud ettevõtete, Zynga (asutatud 2007) ja Grouponi (2008 lõpus), esilekerkimist võiks nimetada ehk kiireks eduks, samas kui esimene Yandexi otsimootor loodi juba 1997. aastal. Samal aastal asutati muide ka telefonitootja HTC, mille nutitelefonid meil Nokiad vaikselt välja vahetavad. Pildiga T-särke telliti CafePressilt juba 1999, ka LinkedIni sai kontosid teha 2003. aastast, pea aasta enne Facebooki.

Sarnaseid kiire edu näiteid võib tuua ka Eestist. Hiljaaegu teatas Eesti üks suuremaid tarkvaraarendajaid, pisut üle kümne aasta tegutsenud Webmedia, et liidab endaga sama suure Soome tarkvaraarendaja CCC. Ehk mõnevõrra vähem tuntud on Webmediaga samal aastal alustanud mobiililahenduste arendaja Mobi, kelle tütarfirma Fortumo tegutseb enam kui 50 riigis üle maailma. Kõigile on tuntud Skype’i (2003) lugu. Kuid edulooks võib pidada ka äsjast Euroopa Nõukogu otsust luua IT-agentuuri peakorter Eestisse. Otsuse saamiseks läks aega ligi kaks aastat ning selle vilju hakkame noppima alles 3-5 aasta pärast.

Nagu selgub, on tehtud paljude nö üleöö edulugude eel aastaid rasket tööd, arendatud ettevõtteid ning ka põrutud. On mõistetav, et väikses Eestis tunneb meedia igapäevaselt vajadust leida mõni särav edulugu, mistõttu tõstetakse vähimgi lootuskiir (näiteks suvaline Garage48 nädalavahetusel püsti pandud veebiteenus) esimesel võimalusel pildile, et seda Skype’i (varem Nokia) mõõdulatiga kõrvutada. Samas jäetakse üsna kergekäeliselt tähelepanuta, et skype’ide, facebookide ja zyngade kõrval on sadu, kui mitte tuhandeid peaaegu samasuguseid ettevõtteid, millest me kunagi ei kuule. Ehk ongi vahe selles, et nood ettevõtted tegid oma asja lootuses saavutada silmapilkselt edu ega arvestanud vähemalt kümnekonna aasta pideva tööga? Vähemasti tasub järjekordse interneti-IPO saabudes mõtiskleda, kas ettevõtte senised tulemused on saavutatud pideva ning jätkusuutliku arengu teel või mitte.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
14. July 2011, 12:50
Otsi:

Ava täpsem otsing