Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Topauto - kuidas erineb tänane automüük 20 aasta tagusest?

    1994. aastal Suzuki ja Citroeni müügiga tegevust alustanud Topauto kandis asutades nime Japauto. Tänaseks nelja tootja enam kui 30 automudelit esindav ja Elke Gruppi kuuluv ettevõte oli omal ajal tuntud kui suhteliselt ainulaadse multibränd-firma teerajaja  Eestis. Tänavu 1. juunil tähistab Topauto oma 20. sünnipäeva.

    Ettevõtte esimesed aastad möödusid Toyota müügiesinduses paarile autole pinda üürides. Topauto juhatuse esimees Felor Pärnpuu ja müügidirektor Erkki Ots tõdevad, et 1994. aastal oli väga põnev ettevõtlusega alustada. Klientidel oli raske - eraisikud, kellel oli kroone või valuutat sularahas, kartsid hirmsasti maffiat, aga ettevõtetele oli valuuta ülekandmine väga keeruliseks tehtud. „Ligi kolmandiku müügimahust andsid endistest liiduvabariikidest tulevad kliendid – tollal ladusid enamik Eesti kaupmehi oma äri vundamendi ida poole kaupa müües. Idast ja Aasiast pärit kliendid soovisid kalleid ning võimalikult rohke lisavarustusega masinaid, samas kui eestlased ise tulid ostma praktilisemaid ja  odavamaid autosid.“
     
    Koheselt hakkas ettevõte pakkuma läbi liisingufirma ka võimalust autode liisimiseks, kuid tingimused olid tollal väga keerulised: sissemaksuks läks 20-30% ning intress oli 10-20% pluss samapalju kaskokindlustus. Kui täna on kasko ja intress kumbki kolm ehk kokku kuus protsenti aastas, siis tollal maksti aastas nende eest kokku 20-40% ning sellest hoolitamata oli liising soositud teenus.
    Mõistliku tarbimise tendents kasvab aegalselt
    „Esimese automüügilepingu numbriga 001 sõlmimise Suzuki Vitara müügiks AS ESS-le,“ ütleb Pärnpuu. Suzuki on kaubamärk, mida Topauto on esindanud kõik need 20 aastat. 1996. aastal lisandus SEAT, 2004. aastal Hyundai ning 2007. aastal Isuzu. 1994. aastal alustati Citroeniga, mille esindusõigus läks seoses maaletoojafirma müügiga Soomes Veho Eestile üle 1998. aastal.
    Algusaastail oli ettevõtte turuosa veidi üle 4%, 1999. aastal üle 9% ning täna 6,2%. Topauto rekordaasta oli 2007. aastal, mis müüdi 2007 uut autot. „Esimese, 90ndate kriisi elasime hästi üle, kuid teist enam mitte nii hästi,“ tõdeb Ots. „Põhjuseks asjaolu, et keskklassi inimene ei soovi raskel ajal palju kulutada ning nii pöördusid esimese kriisi ajal inimesed luksusautode juurest meie pakutavate soodsamate ja vastupidavate igapäevasõidukite juurde. 2008. aastal tekkis aga olukord, kus autosid ostsid vaid need, kellel raha jagus kallimate jaoks.“
    Pärnpuu lisab: „Arvasime, et kriis toob Eestisse mõistliku tarbimise suurenemise, aga meie inimesed ei oska veel uskuda väike- ja keskklassi sõidukite kasutusvõimalustesse ning ökonoomsusesse. Samas on pereautod 10 aastaga arenenud nii palju, et nende salongi suurus ja mugavus on võrreldav 10 aasta taguse kõrgema klassi sõidukiga.“
    Hyundai meeletu areng
    Topauto tegutseb ühes Eesti esimeses ja vanimas automüügikohas Sõpruse puiestee ja Haigru tänava vahel, kus on aastate jooksul tehtud mitmeid ümberehitusi ja laiendusi. 2006. aastal avas Topauto Baltikumi esimese Hyundai kere- ja värvitöökoja, kaks aastat hiljem valmis eksklusiivne Hyundai salong. Olles mitu korda saanud tehaselt Hyundai parima diileri tiitli, tõdevad Pärnpuu ja Ots, et nad on sellesse automarki algusest peale uskunud ja investeerinud.
    „Peame Hyundaid oma kõige põnevamaks margiks, mille areng on 10 aasta jooksul nii tehniliselt, disainilt kui ka kvaliteedilt olnud meeletu – seda eriti suure firma kohta, mis muidu väga aeglaselt uuendusi omaks võtab. Täna pakub Hyundai konkurentsi vanadele tugevatele brändidele nagu Volkswagen ja Toyota, mis näitab, et korealased suudavad teha meie kliimas elavale inimesele väga sobivaid sõidukeid,“ selgitab Ots. „Samuti soovis Hyundai olla esimene vesinikautode seeriatootja, ja esimesed vesiniku-ix35-d on Euroopas juba klientidele üle antud. Vesinikauto on meie tulevik, sest elektriautode akude ökoloogiline jalajalg on liiga suur ja nende "maailma päästmise" jutt on enesepetmine.“
    Algselt ELKE Autoga ruume jaganud automüüja töötajate arv on 20 aastaga kasvanud kolmelt 71-ni. Nende aastate jooksul on müüdud üle 20 000 auto, millest 16 500 on olnud uued ja 3500 kasutatud.
    Ambitsioonikas plaan jõuda taas 8-protsendilise turuosani
    „Tänasesse päeva jõudes võib öelda, et Euroopa suured autofirmad on seoses Euroopa Liidu poolt ülepingutatud saastenõuete ja maksustamistega väga suurtes raskustes. Seoses sellega on ettevõtted kaotanud konkurentsivõime ega saa normaalsetes turutingimustes eksisteerida ning ostetakse meelsasti üles India või Hiina firmade poolt. Loomulikult pole see meie majandusele kasulik, seda enam, et Aasia tootjatel pole karmide heitgaasinormide tõttu kasulik Euroopasse toota,“ räägib Ots.
    Pärnpuu sõnul ostavad täna inimesed unistusi. „Noored on trenditeadlikumad, teades, et ka pisikesed autod on turvalised, ökonoomsed ja sisaldavad palju lisaseadmeid. Meie näeme positiivset tarbijat umbes 20-aastastes noortes, kes pole kinni stampides. Nad mõistavad, et kasulikum on maksta uue auto liisingut, kui vana auto remondiarveid.“
    Ta lisab, et Topautol kui Eesti ühe suurema edasimüügivõrgustikuga autofirmal on ambitsioonikas eesmärk jõuda lähiaastail kaheksaprotsendilise turuosani. Täna on Topautol esindused Tallinnas, Jõhvis, Narvas, Tartus, Viljandis, Pärnus, Haapsalus ja Kuressaares.
    Topauto esindused ootavad kõiki külla!
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.