Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    10 huvitavat fakti taasavatud Lutheri Masinasaalis

    Foto: Andres Haabu, Julia-Maria Linna

    Hanno Grossshmidt - arhitekt Kadri Tamme - sisearhitekt Artur Ümar - muinsuskaitse spetsialist

    1. Ainulaadne juugendlik kandetarind
    Lutheri Masinasaali katab konstruktsiooniajaloo seisukohalt väärtuslik ja unikaalne juugendlik raudbetoontarind. Nii suuremahuline raudbetoonist konstruktsioon on märkimisväärne nii ehitusteaduslikus kui ka tehnilises mõttes. Valguslatern, mida betoonist fermistik kannab, on oma pinnalt üks suurimaid Baltikumis.
     
    2. Tehnokorruse elegantsed kandedetailid
    1912 valminud masinasaal ning eriti hoone tehnokorrus polnud kunagi mõeldud eksponeerimiseks. Omaaegsel tehnokorrusel säilitati restaureerimise käigus algupärased püramiidjad postid illustreerimaks kunagist robustset siseviimistlust ning seadmekorruse kandvat loogikat. On tähelepanuväärne, et toona kujundatud detailide vorm on äärmiselt elegantne – seda ka tsoonides, kus peale meistri neid mitte keegi kunagi ei näinud!
     
    3. Ligi 3000 m2 vineeri
    Austusest maja ajaloo vastu on Lutheri Masinasaali restaureerimisel kasutatud siseviimistluses ohtralt vineeri – kokku lausa 2900 ruutmeetrit. Kuna suure tõenäosusega leiutati vineer just Lutherite vabrikus, oli algusest peale selge, et vineeri tuleks ühel või teisel moel tuua ka masinasaali sisekujundusse. Teadlikult valiti vineeri jaoks viimistlusviis, mis oleks võimalikult sarnane 100 aastat tagasi kasutatud mööblilaki tooniga. See pruunikas toon lisas masinasaali iseloomulikku endisaegset hõngu.
     
    4. Masinasaali akustika
    Peaaegu sama palju kui vineeri, on masinasaalis kasutatud peidetud kujul ka akustilist plaati – kokku 2750 m². Ilma akustiliste plaatideta oli masinasaalis järelkaja 4 sekundit, mis on poole rohkem kui akustilise muusika kontserdisaalis ja näiteks 4 korda rohkem kui elektroakustilises Nordea kontserdisaalis. Helineelavate plaatidega on taandatud masinasaali järelkaja 2 sekundi peale ning akustiliste ekraanidega töökohtade juures 1,5 sekundi peale. See on mõnevõrra rohkem kui tavapärases büroos, kuid sellise suure saali kohta jääkski tavabüroo kõla vast imelikult kuivaks.
     
    5. Seinad olid originaalis siledad
    Võib mõjuda üllatavalt, et esialgu olid kõik masinasaali seinad ja aknapaled siledaks krohvitud, nagu võib näha samade arhitektide samal ajal tehtud Draamateatri ja Õnnepalee interjööris. Pika kaalumise järel otsustati restaureerimise käigus interjööris siiski loobuda krohvist ja eksponeerida hoopis müürikivi. Seda põhjusel, et rohmakas kivi mõjub tänapäeval paradoksaalselt esteetilisema ja põnevamana kui sile krohv. Lisaks töötab poorne kivi ka akustiliselt paremini.
     
     
     
    6. Konstruktsioonide loogika
    Vanad kandekonstruktsioonid ja müürid ning uued vahelaed on omavahel täiesti eraldatud ning üksteisele ei toetu. Kõik uued sisseehitatud vahelaed toetuvad metallpostidele, mis on värvitud mustaks. Eesmärk oli hoida vanad ja uued konstruktsioonid selgelt eraldi ja eristatavad.
     
    7. Kuulsast Luterma toolist inspireeritud teraspiirded
    Avatud aatriumis asuvad kolme vertikaalpostiga mustad teraspiirded ei ole juhuslik valik, vaid hoone ajaloole mõeldes arhitekt Hanno Grossschmidti poolt tehtud eridisain. Inspiratsiooni teraspiirete kujundamisel sai arhitekt kahest kohast – Lutheri Masinasaali kõrval säilinud originaal raudaialt ning ühe kuulsaima juugendstiilis Luterma tooli leenilt. Teraspiirde valmistas Eesti ettevõte Mainsten.
     
    8. Keeruline lühtrivalik
    Kesklöövi lühtrite valikul olid määravaks kaks teineteisele vastandlikku ideed. Ühelt poolt kutsus avar ja tühi ruum sinna riputama ja eksponeerima midagi suurt. Teisalt ei soovitud tähelepanu ruumimõjult kõrvale juhtida ning ka originaalis pole seal kunagi midagi rippunud. Valituks osutusid 1,5meetrise läbimõõduga peened valgussõõrid, mis lasevad endast läbi vaadata, mõjudes samal ajal siiski ka ise omaette vaatamisväärtustena.
     
    9. Luterma toolide galerii
    Parkla sissepääsu ja aatriumi vahele jäävas koridoris asub ajalooliste Luterma toolide ekspositsioon. Igav pikk tunnel sisenemisel pani arhitektid algselt pead murdma, kuid kui selgus, et Ramon Raskil on kogutud ligi poolsada Luterma tooli, tundus igati sobilik elavdada muidu igav sissepääs Lutheri ajalugu tutvustava näitusega. Välja valitud 10 Luterma tooli on paigutatud kahele poole koridori koos tutvustavate tekstidega vanade konstruktiivsete betoonkandepostide vahele klaasvitriinidesse.
     
    10. Eesti disain sisekujunduses
    Enamik sisekujunduse elemente üldkasutatavatel aladel on originaallahendused ja loodud just masinasaalile mõeldes. Sisekujunduses on kasutatud palju ka moodsat Eesti disainiloomingut, näiteks on esindatud Borgi tugitoolid Custo W, Anomal Design klassikalised kangasjuhtmega valgustid, Tamma Desing NÖRK RACK nagid, Tarmeko taburetid ja Pixneri vineerist koolitusmööbel.
     
    Äripäeva ehitusuudised korraldab 8. augustil seminari "Lutheri vabriku masinasaalist moodsaks ärimajaks". Registreeruda saab siin.
     
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.