Kuidas kiiresti raha kaasata?

26. veebruar 2016, 00:01
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160226/CM/160229876/AR/0/AR-160229876.jpg

Osaluspõhine ühisrahastus, mis mujal maailmas on end kõvasti tõestanud, on kanda kinnitanud ka Eestis. Viimase viie kuuga on ettevõtted saanud äritegevusse kaasata juba 215 000 eurot.

Fundwise’i platvormil on edukaimad kampaaniad olnud Siidrikoda, kes sai äritegevusse kapitali 93 200 eurot, pakutava 14,26%-lise osaluse eest, ja Ööbik Cycles’i elektrijalgrattad, 91 500 eurot, pakutava 11,75%-lise osaluse eest.

Hea kampaania ei too ettevõttele ainult raha, vaid võimaluse ka oma ideid ja turgu testida. „Kohtusime paljude andekate inimestega, kellest mitmed said meie investoriteks ning nüüd üritavad ka meile enda teadmisi jagada,“ räägib Ööbik Cycles’i asutaja Ardo Kaurit, kelle sõnul annab platvorm võimaluse jõuda paljude inimesteni, mis muidugi ei tähenda veel investeeringute leidmist. „Kampaania peab olema hästi ettevalmistatud, äriplaan vettpidav ning kindlasti peab endasse usku jaguma,“ märgib ta.

Kuidas edukas kampaania luua?

Esmalt tuleb Fundwise’i meeskonnale saata osalussoov ja seejärel läbi mõelda, kuidas oma ideed kõige paremini müüa. Fundwise’i turunduskommunikatsioonijuhi Dea Martinjonise sõnul on edukate ühisrahastuskampaaniate taga alati hea lugu, mis tekitab usaldust ja loob esialgse kuvandi. Osaluspõhise ühisrahastuse üks suurimaid eeliseid on see, et toodet või teenust on võimalik lihvida ja turgu testida raha kaasamise ajal. Ehk alustavale idufirmale on see võimalus oma äriplaan ja strateegia paremini läbi mõelda.

Üks kampaania kestab keskmiselt 34–45 päeva, mille jooksul saavad kõik huvilised ettevõttega tutvuda ja soovi korral ka investeerida. Edukamatel kampaaniatel on olnud kokku üle 40 investori. Kui kampaania on õnnestunud, saavad investorid osanikeks ja ettevõte raha.

„Kuigi me olime juba suure osa arendustöödest läbi viinud, aitasid värsked investeeringud protsesse kiirendada. Fundwise’i edu andis meile kindlasti jõudu juurde,“ räägib Kaurit, kelle sõnul tulevad nad uute mudelite ja värske brändinimega välja juba sel nädalavahetusel toimuval Tallinn Motor Show’l.

Mille järgi otsustab investor?

Investor Madis Müür näeb osaluspõhist ühisrahastust kui võimalust uutest Eesti ettevõtluse edulugudest osa saada. Tema sõnul on börsil ettevõtete kasvu vähe. Seni on ta Fundwise’i platvormil investeerinud kõikidesse kampaaniatesse, põhiliselt uudishimust ja mõnesaja euro ringis. Välja arvatud Siidrikoda, millesse investeeris 5000 eurot, ja Ööbik, millesse 11 000 eurot. „Nende tooted mulle meeldivad ja usun meeskonna oskustesse, potentsiaali ja motivatsiooni need eesmärgid ära teha,“ räägib Müür.

Kriteeriume, mille järgi otsustada, on tal mitmeid:
1) kui hästi on aru saada ettevõtte valdkonnast ja edu saavutamiseks vajalikest strateegiatest;
2) kui hea on meeskond, milline on varasem professionaalse (töö)kogemust sektoris, kas nad ise on toote/teenuse entusiastid, kas töötavad täiskohaga;
3) toode/teenus ise ja selle potentsiaal, turu väljavaated;
4) kui hästi on ettevõtte plaan läbi mõeldud ja kui realistlik see on; mis vastuseid nad investorite küsimustele annavad;
5) kas hind on realistlik ja vastuvõetav;
6) uute osanike kaasamine, kuidas kaasavad ja kuidas suhtlevad nendega, uued väikeosanikud saavad omajagu kaasa aidata ettevõtte edule ja nende mitmekülgne kaasamine on kindlasti suur pluss.

Ettevõtetele soovitab ta panna kokku asjalik tiim, kaasata võtmetöötajad osalusega, mõelda äriplaani kõik aspektid hästi läbi, panna mõistlik hind, et potentsiaalsetel investoritel oleks mõtet osaleda ja ka kulud tuleks alguses madalad hoida, sest raha otsa saamine on üks peamisi põhjuseid, miks alustavad ettevõtted pankrotti lähevad.

Parajasti on Fundwise.me keskkonnas käimas kolm kampaaniat, kõik täiesti erinevatest valdkondadest – TSCompany Marine Innovationsi väikelaevade lisavarustuse tööstus, Swimitationi patenteeritud teraapia- ja fitnessvann ja Skillifici oskustepõhine talendiotsingumootor.

Vastab TSCompany Marine Innovationsi müügidirektor Olari Vokk:

Millisele ideele rahastust otsite?
TSCompany toodab väikelaevadele lisavarustust. Rahastust otsime ettevõtte müügi viimiseks kohalikult tasandilt globaalsele turule. Ettevõte alustas aastal 2014, kui ostsime patendi kaiotsa leevendi Snubber ONE tootmiseks. Kaiotsa leevendi on maakeeli amort, mille eesmärk on vähendada ja ühtlustada kaiotsale (köied, millega laev on kai külge kinnitatud) lainetusest või tuulest tekkinud pingeid. Kahe aasta jooksul oleme käinud rahvusvahelistel messidel ja näitustel kontakte kogumas ning samal ajal oma tooteportfelli jõudsalt arendanud ja seeläbi teinud ennast edasimüüjatele huvitavaks ja nähtavaks.

Miks otsustasite raha osaluspõhise ühirahastusplatvormi kaudu kaasata?
Esiteks on ühisrahastusplatvorm võimalus oma ärikuvandile saada kohene tagasiside, seda siis läbi kampaania ettevalmistuse ning mentorluse, mida ühisrahastusplatvormi haldajad pakuvad. Teiseks kannab ühisrahastusplatvorm kohest turunduslikku efekti, läbi kampaania nähtavuse ja osalevate isikute suhtlusringkondade. Aitab, kui avalikustatakse mitu kampaaniat korraga. Nähtavus ja efekt kordades suurem, huvitatud isikud kaasavad suurema publiku, läbi mille saavad kõik osalevad kampaaniad nähtavust. Kolmandaks, ühisrahastuses osalevad isikud on huvitatud oma investeeringu käekäigust ning pakuvad kampaania ajal tuge kriitika ja ideedega. Kampaania ajal ja lõppedes kaasatakse oma kontakte, kes otseselt ja kes kaudselt.

Kuidas hindate seda võimalust ettevõtja seisukohast?
Ettevõtja seisukohast on tegu väga tõhusa lahendusega ja investori osalt samuti. Oma raha enda eest tööle panemine on parim võimalus teenida. Ühisrahastuse kaudu on ettevõtjal võimalus oma haaret oluliselt laiendada, seda nii finantsvahendi puhul kui ka jällegi tutvused ja kontaktid.

Kui palju tuleb ise panustada kampaania õnnestumiseks?
Klišee, aga endiselt: tasuta lõunaid ei ole! Keegi ei tee Sinu eest tööd ära, platvormid toetavad Sinu kampaaniat igakülgselt, kuid lisaks ise panustades kordistad kampaania õnnestumist mitmekordselt. Tegelikult vastutus kampaania arenedes vaid kasvab, sest õnnestunud kampaania järel tuleb ideed teoks teha.

Mida soovitate teistele ettevõtetele, kes tahaksid osaleda?
Idee või toote või miks mitte nagu TSCompany puhul, kui ettevõte juba tegutseb, aga finantsvahendeid ideede ja tegevuste elluviimiseks napib. Tooge oma teema avalikuks, isegi ebaõnnestunud kampaania korral olete võitnud. Miks? Aga vähemalt olete oma idee paberist kaugemale viinud, saanud kogemusi, kogemusest õppinud ja saanud tagasisidet. Õnnestumise korral on rõõm mitme- või mitme miljoni kordne.

Kui soovid rohkem infot, jäta kontaktandmed siia:

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
26. February 2016, 15:07
Otsi:

Ava täpsem otsing