Julgelt ja kiirelt Põhjamaade turule

02. juuni 2017, 10:21
Rainis Karro, EY tehingute nõustamise osakonna konsultant
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20170602/CM/170609931/AR/0/AR-170609931.jpg

Eesti ettevõtetel on tekkinud viimasel ajal arvestatavalt vabu vahendeid – Eesti Panga andmetel oli mittefinantsettevõtete bilansis 7,3 miljardit eurot sularaha ning hoiuseid. See näitaja on kasvanud 2014. aastast enam kui 20%. See summa ei ole mõistagi ettevõtete kontol kasutust ootav vaba raha. Hea kapitaliseeritus on stabiilsust silmas pidades äärmiselt positiivne, kuid väga suurte puhvrite kogunedes peaks ettevõtetel tekkima küsimus, mis ja kuhu edasi.

Samal ajal on intressimäärad endiselt ebatavaliselt madalal tasemel ning pangad on hea meelega valmis edukatele ettevõtetele lisarahastust pakkuma. Keskmine 2016. aastal väljastatud ettevõttelaenu intressimäär oli Eesti Panga andmetel 2,46 %.

Üks viis, kuidas selliseid soodsaid võimalusi ära kasutada, on investeerida tootmismahtude suurendamisesse või tootmise efektiivistamisse, kuid sageli tuleb ette nõudluse piiratuse probleemi. SEB 2015. aasta küsitluses tõid Eesti suurettevõtted esmase probleemina välja tagasihoidlikku nõudlust ning sama oleme kuulnud ka oma klientidelt.

Arvestades meie turgu ning positsiooni piirkonnas, keskenduvad ettevõtted sageli ekspordile Põhjamaade turgudele. Suurimate eksportturgude hulka kuuluvad nii Rootsi (18%) ja Soome (16%) kui ka Norra (4%) ja Taani (3%). Üks võimalus nendele turgudele ligipääsemiseks on leida kohalik vahendaja või edasimüüja, kuid viimasel ajal on sagenenud olukord, kus Eesti ettevõtted omandavad Põhjamaade turul mõne oma otsese konkurendi või koostööpartneri.

Kõige värskem selline tehing tuli puidusektorist, kus Combiwood ostis enamusosaluse ettevõttes Baros, kellega tehti enne koostööd oma toodangu turustamisel. Veidi varem oli Combiwoodi kodune konkurent Eesti Höövelliist omandanud teise Norra turul tegutseva ettevõtte Rindalslist.

Välisturul tegutseva ettevõtte ostmise juures on mitmeid eeliseid: turul juba pikemalt tegutsenud ettevõtted on turuosalistele paremini teada, võimalik et ettevõtte ostuga tuleb kaasa ka kaubamärk, mille arendamisega on tegeletud väga pikka aega. Lisaks omavad selliste ettevõtete töötajad suurt kogemustepagasit ja tunnevad kohalikku turgu peensusteni. Uute töötajate näol on võimalik lisada ka oskusteavet, mida ettevõttes ehk varem polnud. Ettevõtetega tuleb kaasa ka kliendibaas, mille väärtust ei tasuks alahinnata. Suure tõenäosusega on võimalik suurendada tootmisvõimsust seda samal ajal optimeerides (kaotades dubleerivad funktsioonid). Täiendavate võimsuste lisamisega võib kaasneda ka mastaabisäästu efekt. Põhjamaade ärimaastikul on ka konservatiivseid ettevõtteid, kes eelistavad koostööd teha pigem kodumaise ettevõtte kui mõne välisriigis asuva partneriga, ning seega võib kohaliku ettevõtte ostmine avada uksi uute klientide ja koostööpartneriteni.

Välismaise ettevõtte ostuga – nagu iga võimalusega – kaasneb muidugi ka omajagu riske. Üks suurimatest on otsene risk maksta ettevõtte eest rohkem, kui see tulevikus väärtust loob. Lisaks võivad regulatsioonid, maksusüsteemid ja standardid erinevates riikides omajagu erineda ning ostutuhinas ei pruugita ostetava ettevõtte tulemusi enda jaoks selgelt tõlgendada.

Riske on aga õnneks võimalik maandada. Välismaal ettevõtete omandamiseks on mõistlik kasutada professionaalseid nõustajaid. Suurtel konsultatsioonifirmadel on lai võrgustik nii Põhjamaade piirkonnas kui ka teistes riikides üle maailma. Piiriüleselt integreeritud meeskonnad suudavad pakkuda tuge ka väga spetsiifiliste tehingute ja probleemide juures.

Mis muud, kui soovitada ettevõtjatele mõelda suurelt, otsida võimalusi ja neid targalt ära kasutada.

Autor: Rainis Karro, EY tehingute nõustamise osakonna konsultant

Vaata rohkem infot EY teenuste kohta: www.ey.com/ee

Kui soovid rohkem infot, jäta kontaktandmed siia:

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
02. June 2017, 10:21
Otsi:

Ava täpsem otsing