Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Esimesed e-kaubanduse õppurid on Tartus
Eesti E-kaubanduse Liidu juhatuse esimees Signe Kõiv Foto: Andres Haabu
Tehnoloogia kiire areng loob ostjatele üha mugavamaid võimalusi e-ostude sooritamiseks, Eesti haridussüsteemis haaras tulevikuäri õpetamise ohjad kõige kiiremini Tartu Kutsehariduskeskus.
Eesti E-kaubanduse Liidu juhatuse esimehe Signe Kõivu sõnul on e-kaubanduse hoogne kasv küll rõõmustav, kuid samas tõsine väljakutse kõigile e-kauplejatele. „E-kaubanduse alane haridus on Eesti koolisüsteemis väga vähene või üldse puudulik. Seni on valdav katse-eksitusmeetodil õppimine töökohtades,“ tõi ta välja ühe kitsaskoha.
Just seetõttu osales Eesti e-kauplejad ja e-kaubandusega lähedalt seotud ettevõtteid koondav liit e-kaubanduse spetsialisti eriala õppekava loomises ning ellu kutsumises. Esimesed sammud on astutud ning käesolevast septembrist alates õpib Tartu Kutsehariduskeskuses esimene grupp e-kaubanduse spetsialiste.
TASUB TEADA!Statistikaameti 2016. aasta andmete kohaselt oli viimase 12 kuu jooksul internetist mõne toote või teenuse ostnud 65% Eesti internetikasutajatest ja posti või interneti teel müüvatel ettevõtete müügitulu ulatus peaaegu 175 mln euroni. 2017. aastal on e-kaubandus kasvanud keskmiselt 35%. See trend jätkub. Juba aastaks 2021 prognoositakse maailma e-kaubanduse mahtude kahekordistumist 2017. aastaga võrreldes.
Tartu Kutsehariduskeskuse töökohapõhise õppe koordinaatori Sigrid Ester Tani sõnul sündis uus eriala ettevõtete vajadusest ja tihedas koostöös e-kaubanduse liiduga. „See on väga hea näide koostööst ning tulemuseks on äärmiselt praktilise ja asjakohase sisuga eriala. Õpitakse just neid oskusi, mida e-kaubanduses väga vaja on,“ kinnitas ta. Töökohapõhine õppevorm iseenesest tähendab seda, et vähemalt kaks kolmandikku õppeajast õpitakse, harjutatakse ja kinnistatakse tööülesandeid täites seda, mis koolis õpitud. Tundide maht on väiksem ja väga praktiline.
„Muu hulgas õpitakse, kuidas püsti panna oma e-pood, kuidas e-kanalites turundada, kuidas luua turvalisi makselahendusi, kuidas korraldada tarneahel nii, et laoseis oleks minimaalne, kuid kaupade väljastamine kliendile kiire ning mida peab teadma e-kaubanduse reeglitest, sh andmekaitse ja Euroopa Liidu ühisturu regulatsioonidest. Tegu on äärmiselt erinevaid valdkondi hõlmava õppekavaga ja seetõttu kaasame õppe läbiviimisesse valdkonnas töötavaid spetsialiste ning loengud on täis praktilisi näiteid,“ kinnitas Tani.
Esimeses õppegrupis õpib Kaisa Raudla, kes töötab DPD Eesti ASis e-kaubanduse teenuste haldurina. Igapäevaselt ettevõtte pick-up-võrgustiku haldamisega tegelev naine otsustas õppima tulla, et mõista kogu e-kaubanduse toimimist ja näha seda ka e-kaupleja silmade läbi. „Loodan saada teadmisi, millised on E-äri loomise protsessi juures olulised nüansid, millega tuleb arvestada. Loodan näha kogu protsessi e-poodniku silmade läbi. Kuna oma töös olen seotud ka uute teenuste arendamisega, siis näen, et saan arenduste korral paremini arvestada e-poodniku vaatega ja pakkuda kliendivaadet meie ettevõtte online-tellimiskeskkonna võimalikele parendustele,“ selgitas ta.
Töökohapõhise õppe vorm eeldab, et õppija töötab samas valdkonnas ja saab juhendaja käe all praktilisi ülesandeid läbi teha, seetõttu on tööandja roll väga oluline. „DPD toetab tööandjana igati töötajate õpinguid, seetõttu polnud keeruline nõusolekut saada,“ rääkis Raudla. „Töökorralduse puhul tuleb mul arvestada, et tähtsamad tegevused saaksid enne koolipäevi tehtud,“ ütles ta ning kinnitas, et seni on töö ja õppimise sobitamine õnnestunud.
Tani sõnul on töökohapõhise õppe õnnestumisel ettevõtetel suur roll. „Õnnestunud on need erialad, kus erialaliidud või tööandjad on rohkem panustanud, olgu siis õppe sisu loomisesse või eriala tutvustamisse,“ kinnitas ta. „Vastu saadakse aga ettevõtte ootustele vastavate oskustega inimesed, kes suuremat väärtust loovad,“ on ta veendunud.
5 sammu töökohapõhise e-kaubanduse õppe edukaks rakendamiseks
Kui ettevõttes või valdkonnas on oskustega inimestest puudus, siis mõelge läbi oma koolitus- või värbamisvajadus: milliseid teadmisi ja oskusi vajate?Uurige, millistes kutsekoolides õpetatakse sarnaseid erialasid ja võtke kooliga ühendust. Koostööpartnerina panustage sellesse, et õppekava kohandatakse vastavalt teie vajadustele või luuakse lausa uus. Mõelge kaasa, milliseid oskusi on vaja õpetada ning millised meetodid on tulemuse saavutamiseks parimad.Olge valmis oma töötajaid õppesse suunama ja potentsiaalsetele huvilistele eriala tutvustama. Võimalusel osalege õppe läbiviimises näiteks praktikajuhendajana või külalislektorina koolis.
Allikas: Kaire Mets, Tartu Kutsehariduskeskus