Artikkel
  • Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Juubel: Addinolile on toonud edu Garri Kasparovi juhtmõte „Eristu või sure!“

    Addinoli tootmistehas Saksamaal Leunas – sellest Euroopa moodsaimast määrdeainetehasest tarnitakse tooteid üle maailma ligi 100 riiki, kõikidel toodetel <em>Made in Germany</em> kvaliteedigarantii.Foto: Addinol

    Addinol Lube Oil on Eesti ainus õlifirma, kes on olnud 25 aastat ühe kaubamärgi esindaja. Konkurendid tulevad ja lähevad. Kes loodab odavale hinnale, kes kiirele tulule, kuid õlimüük ei ole meelakkumine. Ärijuht Tiina Suija lubab, et Addinol suudab järgmise 20 aasta jooksul saavutada veelgi rohkem, sest senised edusammud ja kvaliteetse tootja imago räägivad ise enda eest.

    Esialgu diilerite kaudu, kuid edasi juba tütarettevõtete ja filiaalide abil hakati liikuma Eestist väljapoole, mis oli tagantjärele vaadates ainuõige samm, sest tõstis märgatavalt müüki.

    „On üsna üldlevinud arvamus, et ega neil õlidel suuri erinevusi ei olegi. Jah, tõsi ta on, et madalama kvaliteediga määrdeainel peab ikka midagi väga tõsist viga olema, et masin seepärast kohe puruneks. Tavaliselt toimub kulumine mootoris või masinaosades ikka tasapisi, aga uute detailide ja remonditööde maksumus võib ulatuda tuhandetesse ja kümnetesse tuhandetesse eurodesse. Kõike seda saab aga kvaliteetse määrdeainega kas vältida või oluliselt edasi lükata,“ räägib Suija, kes on enda sõnul viimased 25 aastat teinud just sellist tööd, millest nooremana unistas.
    Kuigi määrdeainete tootmine on maailmas üldiselt langustrendis, kuna uued modernsed masinad vajavad vähem õli ja samas pikenevad õlivahetusvälbad, on emafirma Addinol Lube Oil GmH suutnud aastaid käivet kasvatada. Selle põhjuseks on toodete kvaliteet ja strateegiliste arengusuundade valik.
    Male maailmameister Garri Kasparov on juhindunud põhimõttest „Eristu või sure!“ ja Suija sõnul kehtib see ka äris. „Et olla edukas, pead eristuma konkurentidest, pead olema parim kõiges, mida teed: parim toode, parim kliendihaldur, parima teenuse osutaja, parim tehniline nõustaja, parim kaubatarnija. Kui üks lüli selles ahelas on nõrk, ei saa firma pikalt edukalt eksisteerida. Uute innovaatiliste määrdeainete väljatöötamisel ei panda Addinolis juhtkonna poolt arendusosakonnale ette mingeid piire, vaid on ainult üks tingimus: toode peab olema kõige innovatiivsem, kõige parem tarbija jaoks. Uus toode peab aitama kokku hoida kliendi raha, aega ja muid kulusid.“
    Addinol Lube Oil OÜ alustas tegevust 90ndate kütusekriisi ajal
    „Eestis algas meie tegevus suure kütusekriisi ajal 1990ndatel. Autode arv kasvas, kuid tanklaid ja kütust ei jagunud. Kui tahtsid autoga liikuda, tuli igaks juhuks bensiinikanister pagasiruumis hoida,“ meenutab Tiina Suija, kes töötas toona Eesti esimeses aktsiaseltsis IMBI välissuhete alal ja sai ülesandeks otsida koostööpartnerit, et arendada Eestis välja tanklavõrk. Ta pani teele 33 kirja Euroopa suurematele kütusetootjatele ja tanklavõrkude haldajatele, kusjuures see nimekiri on tal siiani alles.
    Vastus tuli vaid kahelt. Esso teatas, et tanklavõrgu rajamine Baltimaadesse ei ole nende huviorbiidis, sest nende prioriteet aastal 1991 on Saksamaa uued liidumaad. Teine vastus tuligi Addinolist, kes oli huvitatud naftatoodete ekspordist Baltimaadesse. Nii see asi siis alguse sai. Mitte küll algselt plaanitud tanklavõrgu rajamisest, vaid Saksa määrdeainete esindamisest.
    Esialgu diilerite kaudu, kuid edasi juba tütarettevõtete ja filiaalide abil hakati liikuma Eestist väljapoole, mis oli tagantjärele vaadates ainuõige samm, sest tõstis märgatavalt müüki. Kõige vanem, 13aastane on tütarfirma Venemaal, edasi tulid tütred Ukrainas ja Lätis, siis filiaalid Bulgaarias ja Leedus. „Meie sihtgrupiks on nii autondus kui ka erinevad tööstuse valdkonnad. Ehk nagu öeldakse: kõik, mis liigub, see kulub ja õige määrdeaine õiges kohas aitab vähendada nii kulumist kui ka pikendab masina tööiga,“ ütleb Suija ja lisab, et teiseks väga tähtsaks otsuseks oli jääda 100% Saksa emafirma omandusse, sest otseliin tootjaga on andnud võimaluse palju laieneda ja efektiivselt töötada ning paljud probleemid juba eos lahendada.
    Kõige keerulisemad ajad on aga käinud käsikäes üldiste maailmamajanduskriisidega. „Väga raske periood oli 90ndate lõpp, mil meie niigi väikesed käibed kukkusid pauguga. Venemaa turg langes täielikult ära. Hea oli vähemalt see, et müüsime Venemaale ainult ettemaksuga, seega raha me ei kaotanud, ent kaotasime müügid.“
    Sarnane seis oli ka 2008. aastal, mil käive langes aastaga ligi kolmandiku. Kõige suurema tagasilöögi põhjustajaks oli ehitussektor, mis viimastel aastatel oli müüke jõudsalt kergitanud. Muidugi raskendas olukorda ka Venemaa ja Valgevene rubla ning Ukraina grivna väärtuse langus. „Aga kõige kindlama seljataguse sellistele suurtele vapustustele ja tagasilöökidele annab just asjaolu, et meil on tugev omanik ja tema pikaajalised eesmärgid. Läbi 25 aasta oleme suutnud igal aastal kasumit teenida, vahel rohkem, vahel vähem, kuid mitte kunagi veel ei ole omanik kasumit firmast välja viinud, seda just põhjusel, et kui peaksid tulema raskemad ajad, on meil piisavalt rasva, et need üle elada.“
    Kliendid peavad saama öösiti rahuliku südamega magada
    Addinoli kaks omanikku Saksamaal on alati olnud suured visionäärid. „Mäletan umbes 20 aasta tagust jutuajamist meie ühe omaniku ja tegevjuhi Georg Wildeggeriga. Ta rääkis suure õhinaga tulevikuplaanidest ja firma arendamise ideedest. Eesmärgiks oli teha firmast selline pärl, mis suudaks pakkuda klientidele vaid parimast parimat. Mõtlesin mõningase hingevärinaga tema suurte ideede realiseeritavusele, sest keskmise suurusega määrdeainetootjal on suurte multibrändidega raske rinda pista. Kuid täna võin öelda, et ta on sihikindlalt edasi liikudes saavutanud seda, mida 20 aasta tagasi poleks küll julgenud loota!“
    Näiteks kui spetsiifiliste kõrgtemperatuuriliste määrdeainete valmistajaid oli maailmas vaid 1–2, siis Addinol on ennast sinna tippu välja võidelnud ja võtab jõudsalt endistelt tegijatelt turuosa üle. Sama lugu on ka gaasimootoriõlidega, transmissiooniõlidega, turbiiniõlidega, spetsiifiliste määretega jne. Ka nii-öelda tavatooted nagu hüdraulika- ja mootoriõlid on Addinolil parima hinna ja kvaliteedi suhtega, sest järeleandmisi kvaliteedis ei tehta kusagil.
    „Meie eesmärgiks on olla kompetentne partner. Pakume kliendile määrdemajanduse auditit, anname soovitusi, kuidas määrdeaineid kõige efektiivsemalt kasutada ja seeläbi raha kokku hoida. Meie klient võib olla kindel, et tema kallihinnalised masinad on kindlates kätes ja ta võib öösel rahuliku südamega magada,“ lubab Suija. „Õli hind moodustab masina hinnast kõvasti alla 1%, kuid kui palju kurja ja kahju võib ta selles kallis masinas teha, sellega pahatihti ei arvestata. Reeglina ei ole määrdeainete hinnavahed suured, tihti käib jutt mõnest või mõnekümnest sendist liitri pealt, kuid tühise kokkuhoiu pealt tuleb seadme purunemisel või remontimisel välja käia tuhandeid. Selline risk ei ole õigustatud.“
    Tegelikult on mootoriõlimaailm üsna reguleeritud erinevate standardite ja nõuetega. Hea õli loomulikult ületab nõudeid, peab kauem vastu ja kaitseb mootorit ka ekstreemsetes tingimustes, mida piiri peale reguleeritud õli ei suuda teha. Lõppkokkuvõttes on igal juhul targem osta korralik kvaliteetne õli, sest tänu sellele mootori eluiga pikeneb ja seega ka kulude puhul on klient võidumees.
    Tiina Suija soovitus noortele juhtidele – ärge kunagi kartke tööle võtta endast targemaid inimesi! Kui juht kardab endast tugevamaid ja targemaid, siis see ettevõte ei saa kunagi tugevaks.Foto: Addinol
    Tugeva meeskonnaga elame üle nii head kui ka halvad ajad
    Addinol Lube Oil OÜ eduka 25aastase eksistentsi saladus on tugev meeskond. Ettevõttes töötab kokku 100 inimest, neist 24 Eestis. „Head organisatsiooni ei loo keskpäraste inimestega. Võime naljatledes öelda, et suudame ära katta spetsialistide valdkonnad, alates kosmosest kuni allmaakaevandusteni, sest meie meeskonnas on esindatud nii raketiteadlane kui ka mäeinsener. Samuti oleme väga uhked oma kahe rahvusvaheliselt tunnustatud määrdeainespetsialisti üle. Need on Venemaa turu juht Vladimir Gutkevitch ja tehnikadirektor Anna Murashina. Maailmas on selliseid professionaale kokku üldse vaid 1300! Õppimine ja enesetäiendamine on meil väga au sees,“ kiidab Suija.
    Kui inimesed töötavad koos 10–15–20 aastat, tekib neil perekonnatunne, kus teatakse ja tuntakse kaaslaseid läbi ja lõhki. Suija sõnul on kõige tähtsam, et müügimeeskond oleks määrdeainete valdkonnas pädev, oskaks kliente nõustada, pakkuda välja häid lahendusi, et anda panus klientide masinapargi pikaajaliseks sujuvaks tööks. „Siinkohal tahan anda soovituse noortele juhtidele – ärge kunagi kartke tööle võtta endast targemaid inimesi! Kui juht kardab endast tugevamaid ja targemaid, ei saa see ettevõte kunagi tugevaks.“
    Ärijuht Tiina Suija sõnul ollakse Addinolis väga rahul viimasel ajal saadud tähtsa masinatootja litsentsiga, mis aitab jõudsamalt nii oma turgudel kui ka kogu maailmas edasi liikuda. „Tootja litsentsi taotlus on pikaajaline protsess ja selleks on vaja läbida kindel arv töötunde. Oma uute innovaatiliste määrdeainete väljatöötamisel teeb Addinol tihedat koostööd OEMidega (Original Equipment Manufacturer), sest ainult niimoodi koostöös masinatootja, määrdeaine tootja ja tihti ka teadusliku uurimisasutusega jõutakse kõige parema tulemuseni.“
    Kuigi maailmas on näiteid, kus määrdeainete vajadus väheneb või kaob üldse nagu näiteks elektriautod ning samuti tuleb tööstuses ette nii-öelda määrdeainevabasid lahendusi, ei kao siiski vajadus määrdeainete järele kuhugi. „Samas on meie emafirma alati pikaajaliselt ette mõtlev ja ka suuremateks kriisideks ette valmistunud: meie omakapitali väärtus on kõrge, kasumeid firmast välja ei viida ja see võimaldab ka tagasilöögid üle elada. Ja me usume innovaatilisse tulevikku!“
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Raadiohommikus: Sorose tarkus, kuumad investeerimisideed ja tulemustesadu
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.