Hendrik Toompere müüb edukalt õhku

16. jaanuar 1998, 00:00

32aastase näitlejaperekonnas sündinud Hendrik Toompere elu on nagu kummut, kus on palju sahtleid. Ühes sahtlis on teatritöö, teises film, kolmandas reklaamiagentuur, neljandas teatrikunsti õpetamine koolis. Sahtlid käivad lahti ja kinni üksteist segamata.

«Kui ma lähen teatrist pärast proovi reklaamiagentuuri, siis puhastan pea teatritööst ära,» räägib Toompere. «Kui ma pärast proovi koju läheksin, kannaksin terve päeva seda hommikust proovi endaga kaasas.»

Hendrik Toompere võitis detsembris nii publiku kui ?ürii preemia eelmise aasta parima reklaamiidee autorina ja võttis klubis Hollywood toimunud ürituselt kaasa kaks Kuldse Naela kuju. Peapreemia tõi talle Saaremaa viina reklaam, mis tekitas sügisel suure skandaali, sest seal olid kujutatud Einari Koppel ja Siim Kallase onu.

Saaremaa viina reklaami puhul ei osanud Toompere uneski näha, et sellest tuleb nii palju probleeme. «Olin suvel maal ja rääkisin meestega juttu,» räägib noor reklaamitegija. «Mehed ütlesid, et tee üks korralik viinareklaam meist. Kui sügisel tuli pakkumine, tuli see meelde.»

«Reklaam ei olnud ju kuidagi ilkuv ja igasugune sarkasm puudus,» ei mõista Toompere siiani skandaali põhjust. Samas on ta kindel, et skandaal toimib vaid siis, kui ta juhuslikult tekib.

«Kui skandaali peale teadlikult minna, siis ta ei toimi,» leiab Toompere.

Hendrik Toompere seenior on poja reklaamitegevusega rahul. «Mulle meeldivad tema julged ja tavapäratud mõtted ning kui reklaam on intrigeeriv, siis täidab ta igal juhul oma eesmärki,» lausub ta. «Ma ei nurise vastupidiselt mõnedele kirikuisadele, kes arvavad, et tema reklaam ei ole piisavalt nõukogulik.» Seejuures viitab vanem Toompere oma lemmikreklaamile turvavööde kasutamise vajalikkuse kohta, mis leidis kiriku halvakspanu.

Hendrik Toompere arvutab oma kuusissetulekut 20 000 kroonist suurema numbriga. Arusaam, justkui loomeinimeste jaoks pole rahal tähtsust, Toomperele ei laiene. «Raha on hädasti vaja,» kinnitab ta. «Ega ma ei ole rikas inimene, kuid mu sissetulek on selline, et see võimaldab tegeleda nende asjadega, mis mind huvitavad ja teha seda maksimaalselt.»

Toompere on kindel, et kui ta peaks ära elama ainult teatripalgaga ja pidevalt kummitaks rahaprobleem, teeks ta oma tööd tunduvalt kehvemini. «Mul oleks sada muret -- kuidas lapsi toita, suitsu ja kohvi osta,» leiab ta. «See hakkaks ängistama.»

Kui Toompere kuu aega tagasi oma pere eelarve kokku lõi, selgus, et 10 000 krooniga võiks tema neljaliikmeline perekond ära elada. Selle hulka arvutas ta liisingmaksed auto eest, kahe lapse trenniraha, korteriüüri ja söögiraha. Toidurahaks kulub Toomperedel umbes 150 krooni päevas. Hendriku abikaasa Viktooria töötab reklaamitoimetajana Kuku raadios ja saab iga kuu umbes sama palga kui tema mees teatris, veidi üle 3000 krooni.

Kõige enam tunneb pereisa rõõmu selle üle, et ta saab lõpuks ometi vabalt raamatuid osta. «Olen aru saanud, et reklaami ei saa teha rumalad inimesed,» leiab Toompere.

Reklaam on Hendrik Toomperele mõtete müümine. Sama on teatris, kus ta lavastajana müüb ühte konkreetset ideed ja peab selle abil jõudma võimalikult paljude vaatajateni. «Loomulikult teen ma reklaami sellepärast, et see toob mulle sisse,» tunnistab Toompere.

Samas ei tule raha Toomperele kätte päris ilma vaevata. Selleks, et ideed sünniksid, on autoril vaja teha palju eeltööd. Selleks loeb ta raamatuid, tegeleb asjadega, mis on üldkultuuriliselt olulised ja tähtsad.

Toompere peab ennast plahvatusliku loomuga inimeseks. «Panen teema alateadvusesse faili ja teen oma asju seni, kuni ta sealt välja lööb,» ütleb Toompere piltlikult. «Mõnikord ei löö ja siis on igavene jama. Siis tuleb tööd teha, kuid siis ei ole reklaamil sära.»

Kõige raskem on Toompere sõnul siis, kui ei teki assotsiatsioone või huvitatust toote vastu. Näiteks toob ta reklaami Lays'i kartulikrõpsudele. «Ma söön küll kartulikrõpse, kuid sellele mõeldes ei hakanud fantaasia üldse tööle,» seletab ta.

Reklaamiagentuuri Brand Sellers DDB tegevdirektoril Peter Roosel on hea meel, et edu reklaamialal pole Hendrik Toomperet muutnud. Tema sõnul on Toompere meeskonnamängija, kes tahab, et ka teistel läheks hästi.

«Ta on andekas, kuid kahtlemata on tal reklaami alal veel väga palju õppida,» märgib Roose.

Toompere sõnul tahavad kõik firmad pakkuda oma tooteid edukatele inimestele, et inimene samastaks ennast sellise kujuga, paljude asjade puhul see aga ei tööta. «Olen puutunud palju kokku niisuguste reklaamitellijatega, kes on käinud kõrgetes koolides ja on täis raamatutarkust,» räägib Toompere. «Nendega on raske vaielda, sest nad on kinni oma minas,» sõnab ta.

Toompere arvates pole vajalik raamatutarkus iseenesest, vaid raamatutarkus on vajalik selleks, et see luku inimeses lahti keeraks. «Ega reklaamiagentuuris töötavad inimesed rõhu sellele, et neil on õigus, rehkendatakse ikka sellega, mis töötab ja läheb tarbijatele peale,» räägib Toompere.

Toompere jaoks pole vahet, kas ta teeb tele-, trüki-, raadio- või välireklaami. Vahe on aga selles, millisesse väljaandesse reklaam läheb. Toompere esimene reklaam, mis läbi ei läinud, oli Teater. Muusika. Kino tagakaanele ette nähtud Statoili kliendikaardi reklaam. Toompere mõtles välja reklaami, kus Friedrich Nietzsche vaatab mõtlikult käsipõsakil Statoili kliendikaarti. Statoili inimesed arvasid, et sellest ei saada aru. «Nad ei arvestanud, et Teater. Muusika. Kino loevad teistsugused inimesed, kui näiteks Eesti Päevalehte,» kurdab Toompere siiani.

«Reklaami kohta võib öelda, et see on banaalne asi, kuid samas saavad seda teha ainult intelligentsed inimesed,» leiab Toompere.

Reklaamist kirjutatakse välismaal pakse raamatuid. Toompere luges huvipärast ühte neist ja jõudis järeldusele, et raamat on suhteliselt igav. Küll aga jõudis ta pööningult leitud 1947. aasta «Agitaatori käsiraamatut» lugedes järeldusele, et reklaami ehk agitatsiooni algtõed on võimalik kirja panna paarile leheküljele, kõik edasine on looming.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:07
Otsi:

Ava täpsem otsing