Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Liigutage aatomite asemel bitte
Eelmisel nädalal toimus Stockholmis mess Grafex-Prepress '98. Kuivõrd mess ise oli sügavalt erialane, siis kommenteeriks seda vaid niipalju, et midagi nii totaalselt ükskeelset kui Rootsi näitus pole ma varem näinud. Eksponendid olid küll ka inglise keele võimelised, aga kogu kirjalik jaotusmaterjal oli rangelt lokaliseeritud. Seega rootsi keel on skandinaavia keel ja ainus võimalus nendega asju ajada on see ära õppida.
Messist palju huvitavam oli aga avaseminar Nicholas Negropontega, kes on Massachusetts Institute of Technology Media Lab'i asutaja ja juht. MIT on arvutimaailmas see koht, kust saab alguse enamik tehnikast, mida me kasutame, ja kus täna tegeletakse asjadega, millest me veel unistadagi ei oska. Kujutage ette näiteks kantavat arvutit (mis on kantav samas mõttes nagu kingad ja kampsun) või arvutit, mis muuhulgas on kursis kasutaja meeleoluga ja sellest sõltuvalt oma käitumist juhib.
Negroponte jagab maailma bittideks ja aatomiteks ning leiab, et suurem osa meie elust on palju lahedam, kui me seni aatomite kujul esinenud asju rohkem bittideks pöörame. Bittide puhul nimelt kaovad ära kulud transpordile, neid pole vaja laos hoida ja keegi ei pea neid teie jaoks kastidesse laduma ning paberisse pakkima. Rääkimata muidugi tootmisprobleemidest -- kui teie loodud info miljonitele meeldima hakkab, pole probleem neidsamu bitte paljundada.
Kui meil siin käib madistamine, kas fikseeritud hinnaga Internet ikka on hea, siis Negroponte seisukoht on, et varsti tuleb see täiesti tasuta või makstakse lausa peale.
Nimelt näeb ta põhilise Interneti abil raha teenimise vahendina mitte praegu levinud reklaami, vaid teenimist Internetis tehtud reaalsetest tehingutest. Keegi loeb teie kodulehel olevat autode võrdlustabelit, klikib juuresolevale lingile ja ostabki auto ära -- ning teie teenite selle pealt protsendi.
Äärmiselt geniaalne, seda enam, et see sunnib panema veebi asjalikku infot ja teeb lihtsaks reklaamimahu ostmise: kui hetkel peab automüüja valima õige koha oma reklaami jaoks, siis selle mudeli järgi on see veebitegija mure, mida reklaamida, ja kellelgi pole keelatud reklaamida näiteks Ferrarit. Iseasi, kas ta selle pealt ka teenib. See on lõpp nendele aknast ja uksest sisse tükkivatele reklaamiagentidele!