Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Üledramatiseeritud väliskaubanduse defitsiit

    Tolliameti andmetel võib möödunud aasta Eesti väliskaubanduse defitsiit olla üle 20 miljardi krooni.
    Tegemist on küll väga suure numbriga, kuid toimetuse arvates ei tasuks seda numbrit üle dramatiseerida, sest kaubavahetuse suur defitsiit on Eesti-suguse riigi jaoks praeguses arengustaadiumis möödapääsmatu.
    Kui võrrelda 1996. aasta lõpu seisu möödunud aasta kolme kvartaliga, siis on ekspordi ja impordi suhe jäänud enam-vähem samaks. Suurenenud on väliskaubanduse maht, aga see on meie majanduspoliitikat arvestades loomulik.
    Üks importi suurendav tegur on investeeringud, mida on meie tööstusele praegu hädasti vaja.
    Eelmisel aastal kasvas välisinvesteeringute maht võrreldes ülemöödunud aastaga ligi miljardi krooni võrra.
    Möödunud aasta 13% suurune tööstuse kasv näitab aga seda, et erinevalt Lätist ja Leedust on Eestis hakanud investeeringud ennast ka tagasi tootma. See peaks pikemas perspektiivis mõjuma kaubandusdefitsiidile pärssivalt.
    Teine oluline tegur on elanike sissetulekute suurenemine ja sellega kaasnev tarbimise kasv. Kui meenutada, kust me tuleme, siis on täiesti loomulik, et inimesed kulutavad suurema osa oma sissetulekust elatustaseme parandamiseks.
    Me ei tooda ise olmeelektroonikat ega autosid. Need kaubad peame kõik sisse ostma ja see paisutabki peale investeerimiskaupade defitsiiti. Riik ei saa kodanikele öelda, et oodake auto või külmkapi soetamisega seni, kuni defitsiit on vähenenud.
    Probleemiks on see, et vaatamata tööstuse kiirele arengule on meie ettevõtete ekspordivõime üsna tagasihoidlik. Selle asemel, et piirata tarbimist, peaks valitsus hakkama veelgi rohkem tähelepanu pöörama ettevõtluse soodustamisele.
    Selleks tuleb vähendada ettevõtete maksukoormust, viia kiiresti lõpule maareform, muuta vabaks tööjõu liikumine ja avada Eesti ettevõtetele turg Venemaale. Firma Saar Poll poolt küsitletud 471 eksportöörist 53 protsenti näeb ekspordi suurendamise ühe peamise takistusena vabakaubanduslepingu puudumist Venemaaga.
    Samuti peaks valitsus paremini seisma Eesti ettevõtete huvide eest Ukrainas, kus vaatamata vabakaubanduslepingule tehakse neile takistusi.
    Nende sammude astumine toob alguses kaasa kaubandusdefitsiidi kasvu, kuid pikaajalisem mõju on kindlasti vastupidine.
    Väliskaubanduse puudujää-gist aga olulisem on vaadata maksebilanssi tervikuna ja terviklik pilt ei ole Eestil sugugi nii hull, nagu meile meeldib seda tihti rõhutada.
    Muidugi kaasnevad kaubandusdefitsiidiga ka ohud. Probleemid tekivad siis, kui välisinvestorid hakkavad oma raha välja viima. Nii juhtus see näiteks T?ehhis, kui sealne valitsus üritas kaubandusdefitsiiti vähendada kaitsetollide kehtestamisega.
    Et sellist stsenaariumit vältida, tuleb jätkata stabiilset majanduspoliitikat ja üritada muuta majanduskeskkond soodsamaks ja vabamaks.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.