Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Soome suurstreik on lõppenud

10. veebruar 1998, 00:00

Kokkulepe aitas ära hoida Helsingi lennujaama lendurite ning linna rongijuhtide ja küttejaama solidaarsusstreigi. Valitses oht, et streigi venimise korral oleks see võinud laieneda ka Tamperesse ja Turusse. Streiki ei peatanud reedene Soome töökohtu otsus, mis nimetas streiki illegaalseks ja trahvis streikijaid 360 000 marga ehk 936 000 Eesti krooniga, mis Soome oludes on suur trahv. Streikijaid julgustas see, et 80% Helsingi piirkonna elanikest toetas tööseisakut, ehkki see häiris nende elu.

Soome kõigi aegade suurimast ühistranspordi streigist võttis osa 3300 bussi-, trammi- ja metroorongijuhti, mis on 99% nende koguarvust. Kokku tehakse Helsingi ühistranspordis päevas 600 000--700 000 reisi ning sõidu maksumus on 10 marka ehk 28 krooni. Helsingi ühistranspordi päevatulu on 5,4 miljonit krooni.

Kuna sõitsid ainult põhja- ja lõunasuunalised eeslinnarongid, siis muutus tööletulek eriti keeruliseks näiteks Ida-Helsingist, kus rongiühendus puudub.

Heaoluriik Soome on muutunud õige streigialtiks. Tuletõrjujate streik kestab juba kolmandat kuud. Edaspidi on lubanud oma õigusi streigiga taga nõuda ka arstid ja kohtunikud.

Kui otsida praeguse streigi põhjust, siis peitub see Põhjamaade ja sealhulgas Soome heaolu üheks osaks oleva tagatud tööõiguse ning muutuva ja kasvava konkurentsiga maailma vastuolus. Helsingi linnavõimud soovivad ühistranspordiliinidel korraldada järjest rohkem konkursse operaatorfirmade leidmiseks. Eilne Kauppalehti kirjutab, et need konkursid on aidanud transpordi aastakulusid vähendada 100--110 miljoni marga võrra. Seda raha on kasutatud uute liinide ja järelikult uute töökohtade loomiseks. Samuti on see võimaldanud vähendada piletihindu ja alandada ühistranspordi keskmist kilomeetrihinda 12 margalt 8,5-le.

Kuid paraku ei taha konkursi võitnud firma arvestada seniseid kollektiivlepinguid, mis jätab uude firmasse üleläinud juhid ilma sotsiaalgarantiidest ja eelkõige tööstaa?ist, mis tagab olulise palgalisa. Praegused streikijad nõudsid, et tööandja vahetumise korral peavad töötajad saama säilitada senised tagatised. Linnavõimud ja transpordifirmad nimetasid nende nõudmisi ebareaalseks. Bussifirmade juhid leidsid, et kui nad võidavad rängas konkurentsis mõnel liinil vähempakkumise, siis on arutu nõuda, et nad peavad tööle võtma pakkumise kaotanud firma juhid. Helsingi bussijuhid jälle väidavad, et keskmiselt iga kolme aasta tagant tööandjat vahetades on nende töötingimused viimasel ajal järjest halvenenud.

Streigi lõpetanud kompromisslahenduse kohaselt säilitavad transporditöötajad enamiku oma soodustustest ka uue tööandja juures.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:11
Otsi:

Ava täpsem otsing