Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Opmanni fiasko
Toomas Luman süüdistab Siimanni valitsust totalitaarse ametnikevõimu kehtestamise katses, sest sõidukite erisoodustuse maksu rakendamise määrus piirab tema sõnul isikuvabadusi. «Näib, et istuv valitsus on loobunud parempoolsetest põhimõtetest,» ütles Luman.
Riigi ja ettevõtjate vahel sõlmiti Lumani kinnitusel paar aastat tagasi kokkulepe autode maksustamise kohta, mille kohaselt ei vabastata ametiautod käibemaksust. Kokkulepe pidi tema sõnul asendama erisoodustuste eest võetavat maksu, sest maksuametile esitatavates aruannetes on marsruutide paikapidavust võimatu kontrollida. «Kui valitsejatel puudub järjepidevus ja nad ei mäleta, siis ettevõtjad mäletavad seda kokkulepet,» ütles Luman.
Rahandusministri 12. veebruari määrusega rakendatud õigusaktid kubisevad vigadest, mida pole võimalik ükshaaval parandada, lausus Luman. «Autode maksustamine on väiksem probleem, rahandusministri esitatud dokumentide kogum viitab ametnike omavolitsemise suurenemisele,» ütles Luman.
Liisinguühingute liidu tegevdirektor Reet Hääl leidis, et automaks võiks olla isegi senisest suurem, kuid see peaks olema üheselt määratletav ja selgelt mõistetav summa. «Rahandusministeerium väldib maksupoliitikat kujundades selgust, et varjata maksukoormuse reaalset tõusu,» väitis Hääl.
Hääl pidas loomulikuks, et pärast määruse tagasivõtmist ühtlustatakse autode kasutamise erisoodustuse piirmäär ja isikliku sõiduki kasutamise eest kompenseeritav summa. Praegusel kujul esitab rahandusministri määrus erisoodustuse arvestuslikuks hinnaks 2000 krooni kuus, isikliku sõiduauto kasutamise eest ametisõitudeks kompenseeritakse endiselt vaid 500 krooni.
Hääl nimetas teekonnalehtede täitmise nõuet absurdseks. «Kui Alo Koop hakkab teekonnalehtede täitmise programmi müüma, seisan Pennu ukse taha järjekorda,» teatas Hääl.
Audiitorfirma KPMG Estonia juhatuse esimees Andres Root soovitas, et ettevõtjad peaksid praegu asuma äraootavale seisukohale, sest rahandusministri määrus on praegusel kujul ettevõtjatele selgelt kahjulik.
«Arenenud riikides maksustatakse küll erisoodustuste saajad, kuid Opmanni määruses on kõik pea peale pööratud ning maksustatakse erisoodustuste andjaid,» juhtis ta tähelepanu määruses esinevatele vigadele. «Ma siiski ei soovita ministril seda muuta, sest mulle kui eraisikule on see päris mõnus,» lisas Root. Ta pidas õigeks kindla maksusumma määramist, mis oleks maksumaksjale mõistetev. Praegune määrus annab oma ebamäärasusega avaraid tõlgendamisvõimalusi, väitis ta.
«Säilitagem rahu, sest ükski õigusakt ei jõustu enne avaldamist,» rahustas audiitor ettevõtjaid.
«Olen piisavalt vana, et mäletada teekonnalehti sissekannetega «sõit ENSV piires»,» ütles ASi Pakterminal finantsdirektor Toomas Rammo. Pakterminal on soetanud osa autosid erisoodustuse andmist silmas pidades ning firma kavatseb hakata nende pealt maksma maksu, võttes aluseks 2000kroonise erisoodustuse hinna.
Rammo oli kindel, et autodelt, mille kohta hakatakse pidama sõidupäevikut, erisoodustuse maksu laekumist ette näha pole.
Veel eile pidasid rahandusministeeriumi ametnikud erisoodustuste maksustamise rakenduslikku osa täiuslikuks.
Määruse koostanud Lemmi Oro ministeeriumi maksupoliitika osakonnast ütles, et talle eilse päeva jooksul helistanud kümmekond ettevõtjat polnud alates 1994. aastast kehtiva erisoodustuste maksustamise seadusega kursis ja on ilmselt maksuvõlglased.