Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Laenukontori suli tembud

    Möödunud nädalal plahvatanud OÜ EAG Autokeskus rahapetuskandaali võtmeisiku Aleksander Petru?enkovi nimi pole vähemalt Tartu äriilmas võõras. Tema juhitud AS Elko müüs Tartu lähistel Kõrvekülas juba kuus aastat tagasi BMW sõiduautosid. Et äri paremini läheks, võttis AS Elko Tartu Kommertspangast (TKP) 3,2 miljonit krooni võlgu.
    «Väidetavalt ostis AS Elko selle raha eest autosid ja saatis need Venemaale, aga raha jäi nende BMWde eest justkui saamata,» meenutab Tartu Kommertspanga pankrotihaldur Andrus Ansip.
    TKP püüdis ASilt Elko kohtu kaudu võlga tagasi saada, kuid see ei õnnestunud. Ettevõtte pankrot kuulutati välja ja see vaibus, sest võlgnikul puudus vara. Vara oli aga täiesti juhuslikult kanditud samade omanike ASi Okle, mis on tagurpidi lugedes Elko.
    Seega võib kaudselt ka Tartu Kommertspanga võlausaldajate nõude 3,2 miljoni krooni ulatuses OÜ EAG Autokeskus vastu esitatavatele nõuetele lisada.
    Kahe treileritäie uute BMW sõiduautode kadumine Venemaa avarustes on siiani segane lugu, millest justkui algaski Petru?enkovi pettusteahel.
    Et autode eest jäi raha saamata, tuli see kuidagi teisiti teenida. Ilmselt siis mõtleski Petru?enkov välja inimestelt raha kokkukorjamise skeemi, pakkudes ametlikku lepingut ja kõrget protsenti, mida ligi kahe aasta vältel ka maksis. Intressideks vajalik raha tuli kergeusklikelt võlausaldajatelt, kes tuttavate eeskujul oma säästud esmapilgul ääretult kasulikult paigutasid.
    Teine ettevõttega seotud isikute pakutud võimalus on, et autodekoormad maksustas allilm ja Petru?enkov sunniti justkui mingi võla katteks allilmastruktuuride heaks tööle. Ilmselt annab OÜ EAG Autokeskus raamatupidamisdokumentide audit asjasse selguse, kuigi väga kindel selles olla ei saa. Eestis on täiesti võimalik 50 miljonit krooni nii kaotada, et sellest kusagile mingit jälge ei jää.
    Petru?enkov sõlmis firma nimel eraisikutega laenulepingu, milles pole ühtegi pangarekvisiiti -- kõiki tehinguid toimetati sularahas. Levinud oli, et lepingu lõppemisel või pikendamisel hävitati mõlemad lepingulehed. Nii ei jäänud mingit dokumenti intresside maksmise või raha liikumise kohta. Seega võib Eha, Aleksandri ja Georgi eesnimetähtedest kombineeritud nimega firmat nimetada rahapesulaks.
    Poolteist sajandit tagasi Pariisi ärielust romaane kirjutanud Honoré de Balzac on märkinud, et kõige rohkem tuleb maailmas karta inimlikku lollust. Lollus võimendub, kui seda kombineerida kasuahnusega.
    Suure kasu lootuses viisid isegi mõned Tartu ülikooli teadlased oma säästud kahtlasse laenukontorisse. Pensionieas inimesed pantisid oma maja pangale ja viisid saadud raha Petru?enkovi kätte hiigelkasumeid teenima.
    Kuigi lähiminevik pakub näiteid, kuidas ratsa rikkaks saada soovijad jäid suurtest summadest ilma, ei manitse kõrvetadasaamised väikeinvestoreid ettevaatlikkusele. EAG Autokeskuse oma rikkuse kasvulavaks valinud inimesed on kaotanud üle 50 miljoni krooni ehk sama palju kui Eesti börside investeerimisfondi ja OÜsse Safran investeerinud kokku.
    «Kui lubatakse 7--8% kuuintressi, siis saab tegu olla ainult pettusega, relva- või narkoäriga,» märgib üks kogenud kaitsepolitsei uurija. Praegusel juhul pettis investorid ära elitaarsust kiirgav BMW kaubamärk ja see, et kaks aastat saadi oma intressid maksuvabalt kätte.
    «Meie firma kuulutas küll Postimehes, et paigutame raha soodsalt ärisse, aga põhiliselt tuldi siia ikka tuttavate soovituse peale,» märgib Petru?enkov ise.
    Tema käivitatud usaldusmudel töötas hästi. Makseraskused tekkisid jõulude ajal, aga näiteks Tartu kultuurkapitali tegevdirektor Tarmo Varendi viis veel 26. detsembrilgi laenukontorisse protsente teenima suurema summa kultuurkapitali raha. Kuu aja pärast polnud Varendil muud teha kui laenulepingut pikendada, sest EAG Autokeskus ei suutnud raha välja maksta.
    «Pettuseskeemi optimaalne aeg ongi kuni kolm aastat, aga vaid sel juhul, kui süsteemi korralikult toidetakse,» teab pankrotihaldur Vallo Vanaaseme. OÜ EAG Autokeskus kanti äriregistrisse möödunud aasta 9. juulil. Enne seda tegutseti EAG Auto sildi all.
    Möödunud kolmapäeval kohtus Petru?enkov võlausaldajate tuumikuga. Lepiti kokku, et võlausaldajad moodustavad nõukogu, mis võtab OÜ EAG Autokeskus juhtimise üle ja asub kontrollima firma majandustegevust. Ajutise nõukogu esinaiseks valiti investorite hulgast Heli Jazõkova, kes on üks kahest tuhandest võlausaldajast.
    Jazõkova püüab üle võtta EAG Autokeskuse nimel sõlmitud lepingud ja laenuportfelli. Nõukogu selgitab auditi abil välja firma üldise majandusseisu, laenude kogusumma ja vara suuruse. Raha sisse- ja väljamaksmine on peatatud.
    «Petru?enkov pole esinenud vale nime all, firma on registreeritud, inimesed on sinna raha viinud vabatahtlikult ja sellelt suuri tulusid teeninud -- seega kelmusega küll tegu pole ja Tartu politseile pole ka tulnud ühtegi sellekohast avaldust,» märgib Tartu politseiprefektuuri majanduspolitsei komissar Halvar Mändsaar.
    Ärimulli poolt räägib tõsiasi, et firma võttis inimestelt raha 7--8% suuruse kuuintressiga, aga ise müüs sõiduautosid 3protsendilise järelemaksuintressiga.
    Maksejõuetu OÜ EAG Autokeskus kogu vara on praegu mõned platsil seisvad kasutatud autod, töökojaseadmed ja kontorisisustus.
    Loodetavasti tuleb homme võlausaldajate koosolekule EAG Autokeskuse ees asuval platsil ka politsei, et ära hoida raevunud vanainimeste kontrolli alt väljuda võivaid vihapurskeid.
  • Hetkel kuum
Suur analüüs: maailmamajanduse jõujoonte murrangus pole Euroopa seis kiita
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Maailmamajanduses annavad tooni Hiina, India ja laiemalt globaalse lõuna tõus ning USA jätkuva olulisuse valguses paistab suurima kaotajana Euroopa, kirjutab majanduspublitsist Liis Laidre Äripäeva essees.
Vaikne börsipäev viis S&P 500 indeksi uue rekordini
Suurele reedele eelnev kvartali viimane börsipäev kergitas S&P 500 indeksi vaikselt tänavu juba 22. rekordini.
Suurele reedele eelnev kvartali viimane börsipäev kergitas S&P 500 indeksi vaikselt tänavu juba 22. rekordini.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: viie milli eest vaba aega, palun! “Ükskõik kui pees vahepeal asjad on, kõik läheb mööda.“
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Suure Mi toitlustusäri tänavuse hooaja kalender on koos, retseptid on koos, kaarik on stardi- ja mina laskevalmis, kirjutab Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks, kes seekordses postituses pajatab ajast, rahast ja elutööst.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi tee avalikust häbipostist töövõiduni: süda jättis löögi vahele
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Pühadestatistika: Eesti munatoodang suureneb
Eesti munatoodang on viimastel aastatel veidi kasvama hakanud, kuid mullu ületas tarbimine toodangut veel ligi kahekordselt.
Eesti munatoodang on viimastel aastatel veidi kasvama hakanud, kuid mullu ületas tarbimine toodangut veel ligi kahekordselt.
Raadiohommikus: miljard Pärnusse, uut moodi Tallinn ja tippjuhi nipid
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse. Mida linn asjast arvab, mida ootab ja mida kardab, räägib neljapäeval raadiohommikus linnapea Romek Kosenkranius.
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse. Mida linn asjast arvab, mida ootab ja mida kardab, räägib neljapäeval raadiohommikus linnapea Romek Kosenkranius.