Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kõrgendatud vastutuse lepe nõuab täpsust

    Kauba viivitusega kohaletoimetamise eest vedajale nõude esitaja peab eelkõige tõendama, et talle on tekitatud kahju. Vedaja vastutus viivitamise eest on piiratud summaga, mille ta saab kauba vedamise eest. Selline vastutuse rahaline limiteerimine kehtib juhul, kui veolepingu sõlminud pooled ei lepi kirjalikult kokku niinimetatud leppetrahvi suurust kohaletoimetamisega viivitamise eest. CMR-konventsioon võimaldab veolepingu pooltel sõlmida eraldi kokkuleppe, mis näeb ette ka vedaja suuremat rahalist vastutust kui veotasu suurusega limiteeritav vastutus.
    Erikokkuleppe puhul on oluline järgida CMR-konventsioonis sätestatud mängureegleid. Praktikas eksitakse tihti suurema vastutuse erikokkuleppe sõlmimisel CMR-konventsiooni reeglite vastu. Seetõttu saab vedaja kauba viivitusega kohaletoimetamisel kokkuleppest mitte kinni pidada. CMR-konventsiooni artikli 26 ebaõnnestunud tõlkimise tõttu tuleneb sellise erikokkuleppe mittekorrektne sõlmimine ilmselt lepingupoolte teadmatusest (kuidas kokkulepet õigesti vormistada ja läbi viia), mitte lepingupoolte hooletust suhtumisest CMR-konventsiooni reeglitesse.
    Artikli 26.1 kohaselt peab erikokkuleppe sõlmimisel kõrgema vastutuse peale olema täidetud alljärgnevad tingimused:
    - veolepingus lepitakse kokku kauba kohaletoimetamise tähtaeg;
    - veolepingusse märgitakse summa suurus, mille järgi tunnistatakse kehtetuks artikli 23.5 järgne vedaja vastutuse rahaline limiit kohaletoimetamisega viivitamise eest (veotasu suurus) ning mille järgi on vedaja samadel alustel vastutav, kuni kokkulepitud summa piires (leppetrahv);
    - vedaja nõuab saatjalt eraldi tasu vastutuse suurenemise eest ja saatja tasub vedajale nõutava summa.
    Kui saatja ei ole tasunud kokkulepitud lisamakse kõrgendatud vedaja vastutuse eest, siis on vedajal kohaletoimetamisega viivitamisel alust väita, et saatja on rikkunud veolepingu tingimusi, ning hüvitada põhjendatud nõue kuni saadaoleva veotasu suuruseni. Kui vedaja ei esita saatjale eraldi arvet või ei näita esitataval arvel eraldi summat, mida saatja on kohustatud maksma vedaja kõrgendatud vastutuse eest, siis on saatjal võimalik vedaja väidet veolepingu tingimuste rikkumise kohta ümber lükata ja omakorda väita, et makstud veotasu sisaldab makset kõrgendatud vastutuse eest. Ebameeldivaid vaidlusi vedaja ja nõude esitaja vahel saab ära hoida veolepingu ja erikokkuleppe sõlmimisel artikli 26.1 reegleid täpselt järgides.
    (Autovedaja vastutusest kohaletoimetamisega viivitamise eest loe ka 10. ja 17. veebruari 1998 Äripäevast).
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.