Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ralliässad jahivad uut autot
«Plaanisime juba eelmist autot ostes ta selle aasta lõpul ära müüa,» räägib Toomas Kitsing. «See auto oli tippmudelist ühe astme võrra maas.»
Nüüd on hävingu tõttu tulnud plaan poole aasta võrra lähemale, lisab Kitsing.
Uue ralliauto soetamiseks on Kitsingu sõnul kaks võimalust, tellida tehasest uhiuus auto või osta mõne nimekama kolleegi käest vahetamisele minev võistlusauto. Viimane variant on odavam.
Tuliuue Toyota Corolla rallivariandi hind ületab kuus miljonit krooni. Kitsingu hinnangul väheneb võistlusauto hind pärast aastast kasutamist poole võrra ehk kolme miljoni kroonini.
Eelmise aasta lõpul maksis Eesti rallimeeskond peasponsori ASi Estonian Oil Service (EOS) toel soomlaselt Markus Grönholmilt ostetud Toyota Celica eest umbes kaks miljonit krooni. Kuidas nüüd ralliauto rahastamine EOSiga jaguneb, ei soovi Kitsing kommenteerida.
Maailmameistrivõistlustel kihutamiseks loodud auto erineb tänavasõidu analoogist oluliselt. Ralliautod valmistatakse eritellimuse alusel Toyota tehases Kölnis. «Keegi ei riski nii kalleid asju lattu toota,» selgitab Kitsing.
Eestlaste autoostu pidurdab mitte rahapuudus, vaid järjekord uue võistlusmasina tellimisel, väidab Kitsing. Tema sõnul ei olnud rallipaar enne õnnetust ennast veel järjekorda pannud. Tavaliselt on piisav etteteatamisaeg paar-kolm kuud, tunnistab Kitsing.
Sellest hoolimata ei kavatse Eesti esirallipaar kevadsuviseid võistlusi rajaveerelt jälgida. «Meil on andmeid, et uue auto saamisega võib minna oluliselt kiiremini,» lausub Kitsing.
See, et põlema süttinud autol polnud kindlustust, on Kitsingu väitel rallikarussellis tavaline. Teadaolevalt on kõik Eestis sõitvad ralliautod suure kindlustuspreemia tõttu kindlustamata.
«Vead, mis õnnetuste puhul tekivad, saab parandada oluliselt odavamalt kui aastane kindlustusmakse,» ütleb Kitsing. «Nii suurt hävingut, kus kindlustamine ennast ära tasub, on raske ette kujutada.»
«Peale põlemise, mis on ebatavaline,» lisab Kitsing.
Ainsad, kelle võistlusautod on kindlustatud, on autoralli maailmameistrivõistluste esikohta jahtivate tehasemeeskondade masinad, räägib Kitsing. «Kus on suured sissetulekud, on ka suured väljaminekud,» põhjendab ta.
Neljarattaveoga autode klassis, kus võistlevad ka Märtin--Kitsing, on nelja tehase meeskond kahe autoga. Need on Toyota, Mitsubishi, Subaru ja Ford.
Eestlaste ja maailma kaheksa tugevama rallipaari vahele mahub veel kümmekond nn pooltehase meeskonda.