Pessimism Jaapanis

06. aprill 1998, 00:00

Läinud nädalal hoiatas Sony Corpi juhatuse esimees Norio Ohga, et Jaapani majandus on «kokkuvarisemise äärel», ähvardades deflatsiooniga kogu maailma majandust.

Samal päeval näitas Jaapani keskpanga avaldatud äriusaldusindeks, et 9000 kohaliku ettevõtja hulgas on tulevikuoptimism järsult langenud, põhjuseks tarbimise ja investeeringute vähenemine.

Uus hoop tuli reedel, kui reitinguagentuur Moody's Investors Service teatas, et kahtleb Jaapani valitsusvõlakirjade tippreitingu AAA püsimise väljavaates.

Halbade uudiste laviin viis hinnad Tokio börsil nii madalale, et intensiivselt aktsiatesse investeerinud Jaapani pankadel võib tekkida raskusi rahvusvaheliste kapitalinõuete täitmisega. Jeen kukkus USA dollari suhtes viimase kuue aasta madalaimale tasemele, sulgudes 135,10 juures.

Jaapani majandushädade Gordioni sõlmeks on valitseva liberaaldemokraatliku partei ning bürokraatia huvidega läbi põimunud pangandussüsteem, mida koormab 567 mld dollari eest halbu laene. Saneerimisega kaasneks pankrotilaine, millega ükski poliitik suviste valimiste eel riskida ei taha. Selle asemel on koostamisel uus 16 triljoni jeeni suurune stimuleerimispakett, mille eelkäijad pole siiani tulemusi andnud.

Esimest korda pärast 70. aastate naftakriisi võib Jaapani majandus pöörduda taas langusesse. See on halb ajal, mil kriisist tabatud Aasia riigid vajavad jalule tõusmiseks Jaapanit kui eksporditurgu.

USA kardab Jaapani odava ekspordi negatiivset mõju maailma majandusele ning on Jaapanit korduvalt üles kutsunud kodumaist nõudlust stimuleerima.

Jaapanlased tarbivad sissetulekutest vaid 69%, mis on madalaim näitaja alates 1970. aastast. Usaldus majanduse, pankade ning eelkõige Jaapani valitsusaparaadi vastu, kus iga nädal toob uue korruptsiooniskandaali, on väga madal.

Jaapani rahandusministeerium on käivitanud reklaamikampaania, mis selgitab elanikele detsembrikuise sti-muleerimispaketi tulumaksukärpeid ning õhutab elanikke rohkem raha kulutama.

Neljaliikmeline perekond saab maksu alandamisest 65 000 jeeni (486 dollarit). «Hurraa!» rõõmustavad reklaamplakatitel joonisseeriate tegelased. «Lähme kulutama! Lähme ostame riideid! Lähme välja sööma!» Kui mõjukas see kampaania on, saab näha.

«Arvame, et vähemalt pool maksudest vabanevast rahast säästetakse ikkagi,» ütles HSBC Securitiese analüütik Jason James. «Tarbijana teeks taoline kampaania mind veelgi murelikumaks -- arvaksin, et Jaapanis on midagi tõeliselt viltu,» jätkas ta.

Teised reitinguagentuurid Moody'se eeskuju siiski ei järginud, sest majanduse fundamentaalnäitajad on head. Jaapani kaubandusülejääk moodustab nelja triljoni dollarilisest majandusest kolm protsenti, riigi 224 mld dollariline valuutareserv on maailma suurim ning elanikkonna säästud ulatuvad 8,88 triljoni dollarini. REUTER-FT-WP-BNS-ÄP

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. November 2011, 18:20
Otsi:

Ava täpsem otsing